سهام عدالت را نگه دارید/ مردم از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازار سرمایه شوند

یک کارشناس بورس با بیان اینکه سهام عدالت مربوط به شرکت‌های بزرگ و ارزنده بورسی است، توصیه کرد: مردم حتی‌الامکان سهام عدالت خود را نگه دارند و از سود آن استفاده کنند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، کورش شمس امروز در برنامه گفت‌وگوی زنده شبکه خبر در برابر این پرسش که مردم با سهام عدالت خود چه کنند، گفت: چون سهام عدالت ترکیبی از سهام بزرگترین شرکت‌ها و بهترین بنگاه‌های کشور است، اگر من به جای سهامداران عدالت باشم، این سهام را نمی‌فروختم و نگه می‌داشتم و حتی اگر امکان داشت به آن اضافه می‌کردم.

وی همچنین در مورد اینکه مردم چگونه در بورس حضور پیدا کنند، افزود: برخی از سرمایه‌ها تمایل دارد که به سمت بورس بیاید و بهترین روش برای تازه‌ واردها این است که از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری و نهادهای مالی مجوزدار در بورس حضور پیدا کنند.

این کارشناس بورسی در مورد سؤال یکی از مخاطبان برنامه که گفته بود آیا خریدن واحدهای صندوق واسطه‌گری مالی (ETF) سرمایه‌‌گذاری مناسبی است، گفت: قطعاً این گونه است، چون صندوق واسطه‌‌گری مالی محلی مناسبی برای سرمایه‌گذاری است و این صندوق‌ها به شدت ارزان به مردم واگذار می‌شود و اگر مردم قیمت سهام موجود در این صندوق‌ها را با آنچه در تابلوی بورس وجود دارد، مقایسه کنند سهام این صندوق‌ها خیلی نازل و ارزان به آنها ارائه می‌شود.

شمس همچنین در مورد دلایل نوسانات اخیر شاخص بورس گفت: کسانی که می‌خواهند در بورس سرمایه‌گذاری کنند، باید به اقتصاد خرد بنگاه‌های بورسی آگاهی داشته باشند، اما اگر دانش کافی ندارند می‌توانند از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری که ریسک کمتری و بازدهی بیشتری دارند، در بورس سرمایه‌گذاری کنند.

وی در مورد این پرسش که آیا رشد شاخص بورس حبابی است، گفت: ممکن است برخی از سهام در بازار گران معامله شود اما کلیت بازار سرمایه گران نیست و باید روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را مردم بدانند و سهام ارزنده را بشناسند. ممکن است یک سهم در بورس حتی صف خرید داشته باشد، اما در واقع ارزنده نباشد و کسی در بازار برنده است که ارزش شرکت‌ها را بداند.

این کارشناس بورسی تأکید کرد: رشد بورس حبابی نیست و ممکن است، برخی از سهام گران معامله شوند و گران بمانند همان گونه که قیمت مسکن به شدت گران شد و با همان قیمت بالا معامله می‌شود و پایین نیامد.

شمس در مورد اینکه سهام چه شرکتی را باید بخریم، عنوان کرد: شرکت‌هایی که بتوانند سودآوری بیشتری و منظمی به سهامداران بدهد و اصطلاحاً EPS منظم و خوبی داشته باشند. همچنین شاخص دیگر انتظار سودآوری شرکت‌ها یا اصطلاحاً P به E بهتری داشته باشد و اگر کسی مسلط به این موارد نیست از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری که هم ریسک کمتر و هم سود بالایی دارند استفاده کنند.

وی در مورد اینکه یکی از مخاطبان گفته بود، ماشین و طلای خود را می‌فروشد تا در بورس سرمایه‌گذاری کند، گفت: اگر ماشین را برای یک سرمایه‌گذاری خریده است، چون کالای مصرفی است و در بلندمدت قیمت آن افت می‌کند و به طور کلی بازار بورس در یک بازه 20 ساله از همه بازارها حتی مسکن، طلا و ماشین پربازده‌تر بوده و خودرو که به عنوان کالای استهلاک‌پذیر در درازمدت است محل خوبی برای سرمایه‌گذاری نیست.

در این برنامه همچنین شاهین چراغی عضو شورای عالی بورس نیز گفت: نقدینگی سرگردان در جامعه رقم بسیار بالایی است و در حال حاضر حدود 1500 میلیارد تومان نقدینگی از طریق بانک‌ها ایجاد می‌شود که سیاست بانک مرکزی کاهش نرخ سود سپرده است، بنابراین بخش عمده‌ای از این نقدینگی به بازارهای دیگر از جمله به بورس روانه می‌شود.

وی افزود: اولین بازاری که سرمایه‌های خرد مردم به آن وارد می‌شود، بورس اوراق بهادار است، البته بازارهای پولی و مالی و بورس با هم مرتبط هستند و وقتی این پول وارد بازار سرمایه می‌شود، طبعاً‌ باعث افزایش شاخص بورس می‌شوند.

عضو شورای عالی بورس تأکید کرد: افزایش شاخص بورس نگرانی ایجاد نمی‌کند و علت عمده آن نقدینگی بالا در جامعه است.

چراغی افزود: حتی اگر شرایط کرونا پیش نمی‌آمد، زمینه رشد بازار سرمایه از شهریور و مهر سال گذشته آغاز شده، واردات برخی از کالاها سخت شد، قیمت ارز افزایش یافت و این عوامل به رشد بازار سرمایه کمک می‌کند.

وی همچنین در مورد اینکه گفته می‌شود قرار است 32 شرکت زیر مجموعه بنیاد مستضعفان وارد بورس شوند، گفت: این اتفاق خوبی است. ورود شرکت‌های جدید به بورس می‌تواند عمق بازار را افزایش دهد و در سازمان بورس هم شرایط را به گونه‌ای فراهم می‌کنیم که ورود شرکت‌های جدید به بورس آسان باشد.

عضو شورای عالی بورس گفت: بانک‌ها منابع کوتاه‌مدت فراهم می‌کنند، اما شرکت‌ها با ورود به بازار بورس می‌توانند تأمین مالی بلندمدت انجام دهند.

چراغی تأکید کرد: اقتصاد ما به سمت تأمین مالی بورس محور حرکت می‌کند و کریدور جدیدی برای تأمین مالی در کشور ایجاد شده که از طریق بورس صورت می‌گیرد.

وی افزود: قبلاً فقط دولت و شهرداری‌ها می‌توانستند در بازار سرمایه با انتشار اوراق به جمع‌آوری نقدینگی و اجرای پروژه‌های خود بپردازند، اما اکنون شرکت‌های خصوصی با ورود به بورس می‌توانند اوراق منتشر کنند و به تأمین مالی بپردازند، همچنین شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد مستضعفان می‌توانند از طریق بورس به تأمین اقدام کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1069499

وب گردی

وب گردی