حوزه ارتباطات  به سرمایه‌گذاری 100 برابری نیاز دارد/ تدبیر دولت برای دانش‌آموزان بدون موبایل

معاون اول رئیس جمهوری گفت:‌ برای شرایط پسا‌کرونا نیازمند توسعه ارتباطات هستیم و از همین رو حتی نیاز است برای این کار ۱۰۰‌برابر بودجه فعلی سرمایه‌گذاری کرد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور با فعالان عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات و خبرنگاران به مناسبت روز جهانی ارتباطات، که به صورت مراسم ویدیوکیک برگزار شد، اظهار کرد: پس از شیوع کرونا زیرساخت های حقوقی و اجتماعی باید مبتنی بر یک انسان هوشمند مهیا شود.

وی ادامه داد: در تمام اتفاقاتی که به اسم پساکرونا به آنها نگاه می‌کنیم،‌ لنگرگاه مهم و اصلی وزارت ارتباطات است و حتی نیاز است برای این کار ۱۰۰ برابر بودجه فعلی سرمایه‌گذاری کرد. اقدامات شایسته‌ای در راستای ارتقای اینترنت در کشور انجام شده است و من از همه کسانی که در رسیدن به این هدف تلاش کردند، تشکر می‌کنم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به شیوع ویروس کرونا گفت: شرایط کرونا همه بخش‌های کشور را درگیر خودش کرده و امور جاری کشور تحت تاثیر این ویروس است. نباید در اتفاقات کرونایی ماند و باید اصلاحات مورد نظر را در بخش‌های ممکن پیش ببریم.

وی با اشاره به اینکه در این حوزه بسیاری از اقداماتی که تا آخر دولت پیش بینی شده بود به دلیل شیوع کرونا، ظرف ۳ ماه انجام شد، افزود: در پساکرونا شاهد نیازمندی های بسیاری در حوزه های مختلف زیرساختی، سخت افزاری، نرم افزای، تحقیق و پژوهش و آموزش خواهیم بود که این توسعه باید شتاب بیشتری بگیرد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه جهان تحت تاثیر کرونا دیجیتالی شده است، اظهار کرد: هیچ گاه فکر نمی شد که آموزش در کشور دیجیتالی شود و امروز هر خانه ای به مدرسه و دانشگاه تبدیل شده است. قبل از کرونا در مدارس این حساسیت وجود داشت که دانش آموز موبایل نداشته باشد؛ اما امروز به دنبال این هستیم که دانش آموزانی که این ابزار را ندارند به آن دسترسی پیدا کنند.

جهانگیری ادامه داد: تبعات زیادی در دوران کرونا اتفاق می‌افتد و باید به این سمت برویم که از این فرصت استفاده کنیم و درون جامعه دچار عقب افتادگی نشود. باید عوامل مساعد اقتصادی و اجتماعی را ارزیابی کنیم و در دستور کار و تقویت قرار دهیم. من تصورم این است که وقتی به امور رسیدگی به دوران کرونا فکر می‌کنیم، لنگرگاه رسیدگی و اقدام به این امور سازمان ارتباطات است و رسیدگی به آن نیازمند برنامه‌ریزی مدون است.

معاون اول رئیس جمهور در بخشی از اظهارات خود خطاب به کارکنان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: اقداماتی که شما در بخش زیرساخت‌ها انجام دادید، اتفاق بسیار مهمی در بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ایجاد کرده است و به نظر می‌آید با آینده‌ای که پیش‌بینی می‌شود، خیلی از این امور انجام شده است. ما نباید به یک ماهواره اکتفا کنیم و به فکر ماهواره بزرگ تر باشیم.

وی با تاکید بر اینکه باید در سال جاری زیرساخت های فنی و حقوقی تقویت شود، تصریح کرد: اقدمات دولت ارتباطات در هشت ساله اخیر با تمام دوره های قبل قابل مقایسه نیست. همچنین باید روی ماهواره ای و پرتاب کننده ها تمرکز کرد.

تسهیلات برای شرکت های کوچک آی سی تی

در ادامه محمدباقر اثنی عشری رئیس سازمان نظام صنفی نیز در این نشست با اشاره به اینکه کشور سه ماهه درگیر کرونا است، اظهار کرد: ایران جزو کشورهایی است که بدون تنبیه یا تشویق قرنطینه را اجرا کرد و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای موفقیت این قرنطینه نقش موثری داشته است. در واقع وجود شبکه ارتباطی مناسب باعث شد که مردم نیازهای خرید و فروش دید و بازدید را انجام دهند و حتی به فضای آموزشی دسترسی پیدا کردند و همه این ها با استفاده از ابزار فناوری اطلاعات ممکن شد.

اثنی عشری با تاکید بر اینکه همکاری دولت، بخش خصوصی برای ارائه خدمات آی سی تی در دوره کرونا اهمیت بالایی داشت، تصریح کرد: در زمانی که رشد اقتصادی در ایران منفی 9 درصد بود رشد بخش آی سی تی مثبت 6 درصد شد و این نشان دهنده ظرفیت این بخش است، به طوری که در دوران بعد از انقلاب هیچ شرکت خارجی در ایران وجود نداشته و تمام ارزش افزوده ای که در حوزه فناوری اطلاعات ایجاد شده حاصل تلاش مردم ایران است.

وی با تاکید بر اینکه حدود 80 درصد شرکت های حوزه ای سی تی کوچک‌مقیاس هستند، اظهار کرد: در حال حاضر این شرکت ها در مقابل بحران ها آسیب پذیر هستند و به دلیل اینکه تاب آوری پایینی که دارند بروز کرونا فشار به این شرکت ها را بیشتر کرده است، از این رو منتظر در نظر گرفتن تسهیلات برای این شرکت ها هستیم و دولت برای پرداخت حق بیمه این شرکت ها دستور مساعدی ارائه دهد.

اثنی عشری با اشاره به اینکه مردم به موبایل، تبلت و... نیاز دارند، تصریح کرد: با اعتراض به وزارت صنعت محدودیت ها برای تامین این کالاها برداشته شده، اما معتقدیم این اشتباهات دوباره رخ ندهد. از طرف دیگر بخش عمده ای از واردات کالای این حوزه از طریق ارز آزاد انجام شده است و از آنجایی که محدودیت هایی در زمینه مبادلات از سوی گمرک، وزارت صنعت و بانک مرکزی ایجاد شده که می تواند در آینده تامین این کالا را با چالش مواجه کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1069549

وب گردی

وب گردی