سلول‌های T جلوی ابتلای مجدد به کرونا را می ‌گیرند

دانشمندان اعلام کردند که سلول‌های T به بیماران کووید-19 کمک می کنند تا افراد هرگز در معرض ویروس قرار نگیرند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، مطالعه ای جدید نشان می‌دهد که افراد آلوده به کروناویروس دارای سلولهای ایمنی T هستند که به بدن در مقابله با عفونت کمک می کنند. این سلول ها ممکن است به افراد در بهبودی کووید-19 کمک کنند؛ اما نقش دقیق آنها هنوز مشخص نیست.

محققان سلولهای T را یافتند که SARS-CoV-2 را در خون افرادی که از عفونت کروناویروس بهبود یافته اند، هدف قرار می دهد.

محققان گزارش می دهند که بعضی از افرادی که هرگز در معرض ویروس قرار نگرفته اند، دارای سلول های T هستند که می تواند ویروس را تشخیص دهد. این یافته نشان می دهد که عفونت های قبلی با سایر کرونا ویروس ها، مانند سرماخوردگی می تواند در برابر ویروس کرونای جدید هم از بدن محافظت کند.

هنوز مشخص نیست که آیا این دفاع ها می تواند مردم را از ابتلای مجدد با SARS-CoV-2 محافظت کند یا خیر.

سلول های T بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن هستند که ویروس ها را تشخیص می دهند. هنگامی که سلول ها پروتئین ویروسی را شناسایی می کنند، سلولهای کمک کننده T سیگنال‌های شیمیایی را آزاد می کنند که باعث می شود سایر قسمتهای سیستم ایمنی بدن به دنده تبدیل شوند. برخی دیگر سلولهای T قاتل نامیده می شوند، سلولهای آلوده را شکار کرده و از بین می برند.

این تیم برای اولین بار پیش بینی کرد که پروتئین های ویروسی از SARS-CoV-2 ممکن است بهترین هدف برای تشخیص سلول های T باشد. سپس آن قطعات ویروسی را با سلولهای ایمنی استخراج شده از نمونه خون 10 بیمار بهبود یافته کووید-19 و همچنین 11 فرد سالم مخلوط کردند. این افراد سالم از سال 2015 تا 2018 در مطالعات غیر مرتبط شرکت کرده بودند.

حدود 70درصد بیماران مبتلا به کووید-19 از سلولهای کمک کننده T برخوردار بودند. سلولهای ایمنی بدن پروتئین های پوشاننده ژنتیک کرونا را شناسایی کردند.

در حدود نیمی از افراد سالم سلولهای کمک کننده T نیز داشتند که SARS-CoV-2 را به رسمیت می شناختند و حدود یک سوم سلولهای T قاتل داشتند.

محققان حدس می‌زنند که این سلول ها می توانند به افراد کمک کنند که هرگز در معرض ویروس کرونا جدید قرار نگیرند؛ اما متخصصان باید قبل و بعد از عفونت SARS-CoV-2 سلولهای T را آزمایش کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1069555

وب گردی

وب گردی