2 رسالت تاریخی دانشگاه‌ها در شکل‌دهی مشاغل نوظهورِ عصر پساکرونا

بحران کرونا‌ویروس در حال تغییر دادن ماهیت بسیاری از مشاغل کنونی در عرصه فعالیت‌های اقتصادی است. از سوی دیگر بسیاری از مشاغل نوظهور به سرعت درحال اضافه شدن هستند.

گروه دانشگاه ایسکانیوز: بحران کرونا‌ویروس در حال تغییر دادن ماهیت بسیاری از مشاغل کنونی در عرصه فعالیت‌های اقتصادی است. از سوی دیگر بسیاری از مشاغل نوظهور به سرعت در حال اضافه شدن هستند.

البته مشاغل نوظهور قبل از بحران کرونا در دنیا نیز در قالب مطالعات آینده پژوهی مطرح بوده‌اند که نتایج برخی از این مطالعات از طرف مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۹ منتشر شده است.

مشاغل نو ظهور در هفت خوشه اصلی طبقه بندی شده‌اند؛ این هفت خوشه شامل داده ها و هوش مصنوعی، اقتصاد مراقبت، اقتصاد سبز، مهندسی و رایانش ابری، مردم و فرهنگ، توسعه محصول و فروش و بازاریابی و محتوا می‌شوند. در حوزه‌های هفتگانه ۹۳ شغل نوظهور پیش بینی شده که ۷۰ مهارت برتر ذیل آن‌ها تعریف شده است. طبق مطالعات آینده پژوهی گزارش شده در مجمع جهانی اقتصاد، قرار است طی سه سال آینده ۶/۱ میلیون فرصت شغلی جدید در حرفه‌های نوظهور در جهان ایجاد شود.

البته بحران کرونا ویروس در دنیا نشان داد مشاغل نوظهور و مهارت‌های مرتبط با آن‌ها به لحاظ کمی و کیفی با سرعتی فراتر از مطالعات آینده پژوهی سال ۲۰۱۹ در جهان گسترش خواهند یافت.

به نظر می رسد دانشگاه های کشور در شکل دهی مشاغل نوظهور در عصر پسا‌کرونا ویروس دو رسالت تاریخی بر عهده دارند. ارتقای مهارت دانش آموختگان دانشگاهی در رشته های موجود و استقرار سریع سازه‌های آموزشی و پژوهشی مشاغل نوظهور در کشور این دو رسالت تاریخی هستند.

گزارش مجمع جهانی اقتصاد (۲۰۱۹) از وضعیت رقابت پذیری اقتصاد های دنیا نشان داد رتبه ایران در مولفه مهارت دانش آموختگان دانشگاهی در میان ۱۴۱ کشور تحت بررسی است. بنابراین گام اول دانشگاه های کشور جبران این ضعف بزرگ است.

از سوی دیگر، با توجه به محتمل بودن میل به درون گرایی بیشتر اقتصادهای دنیا در عصر پسا کرونا ویروس، واقعیت‌ها و ضرورت‌های شکل گیری مشاغل نوظهور، لازم است دانشگاه های کشور در کوتاه ترین زمان ممکن نقش با اهمیت خود در این زمینه را ایفا کنند. زیر نظام‌های آموزش عالی کشور به لحاظ سخت افزار و انسان افزار شرایط مناسبی دارند.

به نظر می رسد اصلاح و به روز رسانی نرم افزارها در کنار ارتقای سازمان افزار، امکان انجام دو رسالت تاریخی دانشگاه ها در عصر پسا کرونا ویروس را فراهم خواهد کرد.

عضو کارگروه اقتصادی مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی

انتهای پیام/

کد خبر: 1069559

وب گردی

وب گردی