از پروژه دانشگاهی تا فروش محصول نانو به صنایع

مدیر عامل یک شرکت فناور که در حال حاضر پودر نانو ذرات اکسید روی را تولید و به صنایع مختلف عرضه می‌کند،نقطه آغاز توسعه این فناوری را پروژه‌ای در دوره کارشناسی عنوان می‌کند که بعدها با گذراندن دوره‌های کارآفرینی و توانمندسازی به فکر تجاری‌سازی فناوری افتاد که سال‌ها قبل در دوره کارشناسی نیمه‌تمام مانده بود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، یک شرکت فناور در حوزه تولید پودر نانو ذرات اکسید روی فعالیت دارد و این محصول را برای استفاده در صنایع مختلف عرضه می‌کند.
محمد شمسی، مدیرعامل این شرکت می‌گوید: «تقریبا چهار ماه است که خط تولید پودر نانو ذرات اکسید روی را راه‌اندازی کرده‌ایم و این محصول به تولید انبوه رسیده است. ظرفیت تولید این پودر ۲۰۰ کیلوگرم در ماه است که در حال حاضر ۱۵۰ کیلوگرم در ماه تولید و به بازار عرضه می‌کنیم.»

شمسی درباره تاریخچه توسعه این فناوری گفت: ۸ سال پیش در دوره کارشناسی روی پروژه‌ای کار می‌کردیم که در آن قرار بود به روش الکترولس، نانوذرات اکسیدروی (ZnO) روی سطحی قرار داده شود. این پروژه که با هدف چاپ مقاله انجام شده بود، به من کمک کرد تا روش سنتز نانوذرات اکسید روی را توسعه دهم. با اتمام پروژه موضوع استفاده کاربردی از اکسید روی مسکوت ماند تا این که در سایت ستاد نانو با کاربردهای این نانوماده آشنا شدیم.

مدیرعامل این شرکت افزود: با آشنایی بیشتر با پتانسیل‌های نانوذرات اکسیدروی تصمیم به تجاری‌سازی این فناوری گرفتم. در دوره‌های توانمندسازی ستادنانو شرکت کردم و با افزایش مهارت‌های کارآفرینی و آشنایی با مباحث تجاری‌سازی به سراغ توسعه فناوری تولید صنعتی نانوذرات اکسید روی رفتم. از کنار هم قرار دادن روش‌های مختلف و بهینه‌سازی آنها، روشی با سرعت و کارایی بالا به‌دست آمد که امکان تولید صنعتی پودر نانوذرات اکسیدروی با آن روش وجود داشت.

محمد شمسی درباره بازاریابی محصول تولید شده گفت: برای معرفی این محصول به صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی در نمایشگاه‌ها شرکت می‌کردم و به تمام غرفه‌ها مراجعه کرده و این محصول را به آنها معرفی می‌کردم. به مرور ارتباط‌هایی با شرکت‌ها شکل گرفت به طوری که چند مشتری برای این محصول پیدا شد. در حال حاضر از این محصول در کرم‌های ضدآفتاب و آمیزه‌های گرانول پلیمری برای ایجاد خاصیت آنتی‌باکتریال کاربرد استفاده می‌شود و این محصول به صنعت آرایشی و بهداشتی، نساجی و پلیمر عرضه شده است.

با توجه به موفقیت در حوزه پودر اکسیدروی، این شرکت در حال توسعه نانومواد دیگری است. این شرکت درسال ۱۳۹۶ با ایده محوری سنتز نانو ذرات اکسیدی کار خود را آغاز کرده و در حال حاضر به دنبال رسوخ فناوری‌نانو در صنایع مختلف است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1069652

وب گردی

وب گردی