مراکز تحقیقاتی عملکرد خود را بر اساس آیین‌نامه رتبه‌بندی بهبود دهند/ دستگاه ضدعفونی‌کننده اسکناس در‌ مرحله تجاری‌سازی

مدیرکل مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده‌های دانشگاه آزاد اسلامی گفت: رؤسای مراکز تحقیقاتی باید با توجه به همین کاربرگ شماره یک، آیین‌نامه اقدامات لازم در راستای اصلاح نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت را به‌کار گیرند.

عبدالله محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره ارزیابی و معیارهای مقایسه مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: اکنون 157 مرکز تحقیقاتی غیرپزشکی و 33 مرکز تحقیقات پزشکی در سراسر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی درحال فعالیت هستند. رتبه‌بندی مراکز تحقیقاتی از نخستین مأموریت‌های اداره کل مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده‌های دانشگاه به‌شمار می‌رود.

وی افزود: آیین‌نامه‌ای نیز برای تعیین معیارهای ارزیابی و رتبه‌بندی مراکز تدوین شده است. پیش از این مجوز فعالیت مراکز و پژوهشکده‌ها صادر می‌شد؛ ولی انتظارات و معیار عملکردها برای واحدهای دانشگاهی تبیین نشده بود.

مدیرکل مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده‌های دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: بنابراین وقتی هیچ انتظاری به‌صورت مدون از مراکز تحقیقاتی تبیین نشده، ارزیابی این مراکز نیز براساس معیارها و سلایق شخصی تعیین شده است. بر همین اساس رؤسای واحدهای دانشگاهی درصورت علاقه‌مندی، مراکز تحقیقاتی را فعال می‎‌کردند و بعضاً در حد یک عنوان باقی می‌ماند.

محمدی از نظارت اصولی و قاعده‌مند پژوهشگاه دانشگاه آزاد روی مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده‌های واحدهای دانشگاهی خبر داد و گفت: آیین‌نامه رتبه‌بندی مراکز تحقیقاتی تدوین و ابلاغ شده و فقط در کاربرگ شماره یک آن بالغ بر 40 معیار امتیازدهی گنجانده شده و از زیرساخت تا عملکرد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: رؤسای مراکز تحقیقاتی باید باتوجه به همین کاربرگ شماره یک آیین‌نامه اقدامات لازم را در راستای اصلاح نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت به‌کار ببندند. مراکز تحقیقاتی باید کمبودهای عملکردی خود را براساس آیین‌نامه رتبه‌بندی برطرف کنند. شاید مرکزی با مقیاسی که طراحی شده نیاز به جذب پروژه‌های برون‌دانشگاهی داشته باشد و شاید هم نیاز به برگزاری دوره‌های آموزشی داشته باشد. این امکان‌سنجی و نیازمندی براساس آنچه در آیین‌نامه ذکر شده پرواضح است.

مدیرکل مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده‌های دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: با همکاری اداره کل کانون‌های صنعت، جامعه و دانشگاه به‌دنبال بازارسازی و بازاریابی محصولات و دستاوردهای تحقیقاتی پژوهشگران دانشگاهی هستیم. تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای امیدوارکننده‌ای نیز در این راستا منعقد شده است.

محمدی درباره بازاریابی دستگاه استریل‌کننده و ضدعفونی‌کننده اسکناس خاطرنشان کرد: این دستگاه یکی از دستاوردهای پژوهشگران مراکز تحقیقاتی است که با پیگیری‌های بسیار مقرر شده چند نمونه از آن به بانک پاسارگاد و سایر بانک‌ها ارائه شود. تفاهم‌نامه‌های پرثمری نیز با صنایع وزارت دفاع منعقد شده تا ظرفیت مراکز تحقیقاتی و شبکه آزمایشگاهی کشور در راستای مسئله‌محوری فعال شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1069722

وب گردی

وب گردی