مجلس جدید قانون برنامه را به‌روزکند/ از مجلس به دانشگاه می‌روم

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت برجام و عدم امکان اجرای برنامه ششم توسعه تاکید کرد که مجلس یازدهم باید قانون برنامه را به روز کند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درباره عملکرد مجلس دهم، اظهار داشت: البته زمان پایان مجلس دهم تا هفتم خردادماه است و ما دو روز کاری داریم اما تا ۷ خرداد مجلس فعالیت خود را ادامه می‌دهد و در خدمت مردم است.

وی ادامه داد: بیانیه گام دوم انقلاب در این دوره از مجلس مطرح شد و مجلس شورای اسلامی در این زمینه تلاش بسیار خوبی داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره ارزیابی از عملکرد مجلس دهم، تصریح کرد: مجلس پایگاه اصلی دموکراسی است و هر چه پشتوانه مردمی آن قوی‌تر باشد مجلس نماینده واقعی‌تری برای مردم است و قدرت بیشتری دارد. مجلس دهم ۶۲ درصد آرای مردمی را داشت و از یک پشتوانه خوب مردمی برخوردار بود. این مسئله نشان دهنده پشتوانه قوی مردمی مجلس دهم است و اینکه این مجلس نماینده واقعی‌تری برای مردم است.

لاریجانی گفت: ۱۰۳ نفر از نمایندگان این دوره سابقه ایثارگری داشتند و ۱۶ نفر فرزند شهید هستند و نشان دهنده این است که پیوند این مجلس با بخش انقلاب بسیار قوی است.

وی اظهار داشت: ۸۰ درصد نمایندگان مجلس فعلی سابقه اجرایی دارند و این مسئله به فهم مشکلات مردم بسیار کمک می‌کند و هرچه سابقه اجرایی بیشتر باشد آنان بهتر می‌توانند مشکلات مردم را درک کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چهار نفر از نمایندگان فعلی سابقه وزارت و چهار نفر سابقه استانداری، پنج نفر سابقه معاون وزیر، ۱۱ نفر سابقه فرمانداری و تعداد زیادی سابقه شهرداری داشتند.

همواره به دنبال آن بودیم که موانع کسب و کار را حل و فصل کنیم

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ۱۶۷ نفر از نمایندگان مجلس دهم دکترا و فوق دکترا داشتند و این نشان‌دهنده کارآمدی آنان است و ۸۰ نفر مدرس دانشگاه هستند.

وی گفت: ما قانون منع بکارگیری بازنشستگان را اصلاح کردیم، برای اینکه دستگاه‌های اجرایی مجبور شوند که از جوانان استفاده کنند و هیچ مجلسی به اندازه مجلس دهم به شرکت‌های دانش‌بنیان توجه نکرد و ما بودجه قابل توجهی به این بخش تخصیص دادیم.

لاریجانی اظهارداشت: قانون حداکثر استفاده از توان تولید داخلی را به تصویب رساندیم و همواره به دنبال آن بودیم که موانع کسب و کار را حل و فصل کنیم چرا که معمولاً در کشور ما برای سرمایه‌گذاری موانع زیادی وجود دارد و افراد باید کفش آهنی پا کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از قانون‌هایی که بنده از تصویب آن بسیار خرسند شدم قانون مربوط به توسعه اشتغال در مناطق روستایی و عشایری بود. در روستاها امکانی برای حضور جوانان برای فعالیت وجود ندارد و زمانی که جمعیت روستا زیاد می‌شود باید امکانات زیادی برای آنان فراهم کرد که ما در این قانون از صندوق توسعه ملی منابعی را در نظر گرفتیم تا این افراد در روستاها بتوانند سرمایه‌گذاری در بخش‌های صنعتی، تولیدی و کشاورزی داشته باشند.

وی افزود: قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد را به تصویب رساندیم که اهمیت زیادی دارد و ما این قانون را مستحکم کردیم.

لاریجانی بیان کرد: یکی از مشکلات مهم در کشور بحث پسماندها بود که در بسیاری از مناطق کشور مشکلاتی را ایجاد کرده است ما قانونی را در این زمینه به تصویب رساندیم و گفتیم که از بخش غیردولتی حمایت شود تا پسماندهای عادی را ساماندهی کنند.

وی با اشاره به اینکه قانون اعمال مالیات بر ارزش افزوده یکی دیگر از قوانین بسیار خوب مجلس دهم بود، گفت: در حال حاضر و بیماری کرونا که خریدهای رو در رو کاهش یافته است، تأثیر تصویب قانون صندوق مکانیزه فروش مشخص شد که بخشی از مشکلات مردم مرتفع شد.

لاریجانی گفت: ما قانون بخشودگی جرایم را به تصویب رساندیم که اهمیت زیادی دارد چرا که بسیاری از افراد جرایم خرد دارند و با اینکه شورای نگهبان چندین بار آن را رد کرد اما اصرار کردیم و به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد و در نهایت به تصویب رسید.

باید با نظارت به دنبال حل مشکلات باشیم

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب قانون حمایت از هنرمندان و استادکاران صنایع دستی، گفت: مردم در این زمینه مشکلات زیادی داشتند که ما این قانون را اصلاح کردیم.

وی ادامه داد: مشکلاتی مردم به جهت مؤسسات مالی و اعتباری داشتند که ما چندین جلسه علنی و غیرعلنی در این باره برگزار کردیم، چرا که برای دولت در این زمینه مشکلاتی به وجود آورد، اما در نهایت این مشکل حل شد.

لاریجانی درباره علت ضعف نظارتی مجلس شورای اسلامی گفت: در این باره باید ببینیم که مجلس چه اقداماتی انجام داده است و اگر هر کسی انتقاد دقیقی داشته باشد ما به آن گوش می‌دهیم.

وی ادامه داد: بنده به خاطر دارم که در مجلس هشتم مقام معظم رهبری نکاتی را درباره نظارت فرمودند و در مجالس بعدی هم تکرار کردند و فرمودند که دو عنصر نظارت و همکاری صمیمانه با قوای دیگر دو بخش تفکیک ناپذیر است و نظارت به معنای جدال با قوای دیگر نیست چرا که همه جز یک حکومت هستند و هدف از نظارت باید حل مشکلات باشد.

لاریجانی گفت: برخی تصور می‌کنند که معنای نظارت این است که مجلس مدام یقه دولت و قوه قضائیه را بگیرد اما این طور نیست چرا که مقام معظم رهبری فرمودند که نظارت مجلس نباید به معنای رقابت با دولت و در نظر نگرفتن شرایط دولت باشد.

وی ادامه داد: برای مثال ما باید شرایطی چون تحریم‌ها و همچنین شیوع ویروس کرونا را در نظر بگیریم. بر این اساس هر قوه باید به کار خود بپردازد اما باید به تنگناها هم توجه کنیم و ما باید با نظارت به دنبال حل مشکلات باشیم نه آنکه دعوا راه بیندازیم.

لاریجانی درباره شفافیت آرا و نظرات نمایندگان گفت: به نظر می‌رسد که این موضوع را رسانه‌ها هم به صورت دقیق باز نمی‌کنند. در حال حاضر تمام مذاکرات مجلس به صورت علنی پخش می‌شود و در جلسات کمیسیون‌های مجلس هم خبرنگاران حضور دارند و تنها چیزی که علنی نیست آن است که طبق آئین‌نامه داخلی مجلس رأی نمایندگان مکشوف نیست. مذاکرات شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام را ببینید آیا مذاکرات آنان به صورت علنی پخش می‌شود؟

یکی از ابزارهای نظارتی دیوان محاسبات است که ۸۵۱۶ گزارش را رسیدگی کرده است

لاریجانی گفت: در حکومت نمی‌توانیم یک بام و دو هوا باشیم، بقیه دستگاه‌ها در نهایت اختفا باشند به مجلس که می رسند نظر دیگری داشته باشند.

وی ادامه داد: یک نماینده‌ای از شهر کوچکی آمده و بخش‌های قدرتمندی در شهرستان وجود دارند و فشار می‌آورند وقتی فشار وجود داشته باشد به لغزش می‌افتند.

رئیس مجلس افزود: در شهرهای کوچک شرایط متفاوت است و فشار زیادی به نمایندگان می‌آورند هر عملی که نماینده را از رابطه‌ای که با خدا در رأی دادن و با مصالح ملت دارند باز دارد به ضرر است؛ از سوی دیگر برخی لابی‌ها نیز وجود دارد. راهش این است که انتخابات از سطح خرد به سطح کلان ارتقا پیدا کند؛ احزاب قوی‌تر شوند و احزاب سینه سپر کنند.

لاریجانی اظهار داشت: اگر جنس انتخابات و مدیریت آن بر عهده حزب و تشکیلات باشد، مشکل حل می‌شود و شفافیت آرا ایجاد می‌شود چون حزب نظر خود را در مورد طرح‌ها و لوایح اعلام می‌کند.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود در مورد عملکرد نظارتی مجلس دهم گفت: تذکر، سوال، استیضاح، تحقیق و تفحص از ابزارهای نظارتی مجلس هستند. ۱۰ هزار تذکر به مسئولان و رئیس جمهور داده شده است. ۳ هزار سوال از وزرا مطرح شده است بخشی از این سوالات منطقه‌ای بوده است که در کمیسیون رفع شده است. ۱۸۳ سوال در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفته است و برای آن رأی گیری شده است پنج سوال از رئیس جمهور مطرح شد. ۶ استیضاح مطرح شد که دو استیضاح رأی به عدم اعتماد داده شد.

وی ادامه داد: ۶۳ بار مسئولان به جلسات علنی دعوت شدند و از آنها در موضوعات متفاوت توضیح خواستیم. ۵۳ جلسه غیرعلنی خاص داشتیم که برخی مسائل سیاسی و برخی امنیتی بررسی شد. محور این جلسات مسائل اقتصادی بود.

وی ادامه داد: بر اساس ماده ۴۰ و ۴۵ آئین‌نامه داخلی ۳۹ گزارش به مجلس ارائه شد. ۱۰ گزارش از سوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در موضوعات مختلف شامل بدهی‌های دولت و سرمایه گذاری داده شد.

رئیس مجلس گفت: طبق ماده ۲۳۴ آئین‌نامه داخلی گزارش نظارتی به قوه قضائیه ارسال می‌شو د. ۱۷ گزارش بر اساس این ماده به قوه قضائیه ارسال شد؛ کمیسیون‌ها ۱۸۱۸ جلسه نظارتی داشتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ۱۳۳ نماینده در ۷۳ مجمع و هیئت ملی ناظر هستند و ۲۷۹ نماینده در هیئت‌ها و شوراهای استانی حضور دارند که ۱۶۰۰ گزارش نظارتی دادند.

لاریجانی گفت: کمیسیون اصل ۹۰ از کمیسیون‌های فعال بود که ۱۳ گزارش نظارتی ارائه کرد که بعضی از این گزارشها به قوه قضائیه ارسال شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد عملکرد هیئت تطبیق مصوبات گفت: همه آئین‌نامه‌های مصوبه دولت به هیئت تطبیق مصوبات ارسال می‌شود که در مجلس ۲۴۲۵ آئین نامه بررسی شد و ۱۹۶۶ آئین نامه مشکل قانونی نداشت. ۱۱۰ مصوبه خلاف قانون بود که لغو شد. این دولت نسبت به دولت‌های قبلی نسبت به رعایت قانون در مصوبات قانونی بهتر عمل کرد. در دولت‌های قبلی ۳۰ درصد تخلفات قانونی داشتیم که الان به ۴ درصد کاهش یافته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از ابزارهای نظارتی دیوان محاسبات است که ۸۵۱۶ گزارش را رسیدگی کرده است که یکی از این پرونده‌ها، حقوق نجومی است. ۱۰۰ هزار حقوق مدیران مورد بررسی قرار گرفت و گزارش رسمی ارائه شد و حقوق‌های نجومی برگردانده شد.

وی ادامه داد: ۳۲۸۵ پرونده در دادستانی دیوان مورد بررسی قرار گرفت. ۵۰ هزار میلیارد تومان و ۴ میلیارد دلار به خزانه صندوق توسعه باز گردانده شد.

مجلس دهم از ابزار خود به درستی استفاده کرد و فاخر عمل کرد

رئیس مجلس گفت: نتیجه عملکرد نظارتی مجلس در حل مسائل و مشکلات بود. وقتی مؤسسات بی اعتباری به وجود آمد که چندین میلیون نفر از مردم دچار مشکلات اساسی بودند که با نظارت مجلس این مشکلات برطرف شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد مصلحت اندیشی در نظارت‌ها گفت: مقام معظم رهبری تأکید داشتند که در نظارتها مراقب تنگناها باشید. طبعاً مجلس می‌تواند از قانون برای نظارت استفاده کند ولی بشین و بتمرگ و بفرما همگی یک مطلب را دنبال می‌کنند و سه جور بیان دارند.

لاریجانی تاکید کرد: مجلس دهم بیان محترمانه برای نظارت به کار برد. در مجلس نهم سوال از رئیس‌جمهور وجود داشت. در مجلس دهم هم ۵ سوال از رئیس جمهور مطرح شد. سوال از وزیر هم وجود داشت ولی محترمانه این کار انجام شد و مجلس دهم از ابزار خود به درستی استفاده کرد و فاخر عمل نمود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگری در مورد نقد دولت به گزارش دیوان محاسبات، گفت: دیوان محاسبات کار حرفه‌ای خود را انجام داد. دیوان محاسبات باید در تفریغ بودجه موضوعات را مورد بررسی قرار می‌داد دولت هم باید تحمل می‌کرد.

وی افزود: قبل از اینکه این گزارش در صحن علنی قرائت شود این گزارش به بنده ارسال شده بود که اتفاقاً دکتر روحانی نیز دستور خوبی روی این گزارش داد که دلارها برگردد. نظارت یک مقدار تلخ است. اما در بیان رئیس دیوان دلار گم شده وجود نداشت که تکلیف ۴ میلیارد دلار روشن نیست. نامه‌ای از سوی آقای همتی به من داده شد که یک میلیارد دلار از این پول بازگشته است. دولت این کار را انجام نداده و بخش خصوصی تخلف کرده است باید جلوگیری کنیم. ناراحتی دولت وجهی نداشت. گزارش نظارتی نگفته بودند که این دلارها خورده شده بلکه گفتند باید بیشتر دقت می شده است.

وی افزود: آقای همتی گفتند که به خاطر تحریم‌ها در برخی موارد در بازگشت دلارها تأخیرهای وجود داشته است. به نظر من دیوان محاسبات کار حرفه‌ای خود را انجام داده است. آقایان می‌توانند توضیحات خود را بفرستند.

رئیس مجلس در مورد قانون برنامه ششم گفت: در ابتدای کار اختلاف نظر وجود داشت. رئیس جمهور معتقد بودند که مردم به برنامه‌های رئیس جمهور رأی دادند، نیاز نیست قانون برنامه ارائه شود، تشخیص ما اینگونه نبود معتقد بودیم که مردم به کلان برنامه‌های رئیس جمهور رأی دادند و نه به ریز برنامه‌ها و رئیس جمهور وقتی می‌خواهد عمل کند باید به قانون عمل کند.

وی اظهار داشت: دولت لایحه‌ای که به عنوان برنامه ارائه کرد در واقع برنامه نبود استدلال آنها این بود که قانون دائمی برای برنامه وجود دارد. لذا نیازی به قانون برنامه جدید نیست به همین دلیل اختلاف نظری بین دولت و مجلس ایجاد شد. بنده به رهبری گزارش دادم که این لایحه که دولت ارائه کرده برنامه نیست و کشور بدون برنامه نمی‌تواند اداره شود، ایشان امر کردند که دولت باید لایحه برنامه ارائه کند.

لاریجانی گفت: اما دولت اصلاح ماهوی انجام نداد ما باید این لایحه را تبدیل به لایحه وزین برنامه می‌کردیم.

رئیس مجلس افزود: طبق نظر شورای نگهبان اگر لایحه‌ای از سوی دولت ارائه شود و در مجلس زیاد مورد تغییر قرار گیرد وجاهت قانونی ندارد لذا ما به رهبری نامه نوشتیم که اگر ما برنامه را تدوین کنیم شورای نگهبان نباید ایراد بگیرد. بالاخره شورای نگهبان قبول کرد و کمیسیون تشکیل شد و بخش‌هایی از دولت نیز همکاری کردند.

مجلس یازدهم باید قانون برنامه را به روز کند

وی ادامه داد: منتها یک وقت دولت با بدنه کارشناسی که در اختیار دارد قانون منقح می‌نویسد و یک وقتی در مجلس و کمیسیون قانون نوشته می‌شود. وقتی این قانون در کمیسیون برنامه نوشته شد مشکلات زیادی داشت ایرادات خلاف قانون اساسی و برنامه توسعه داشت حتی در ویرایش حقوقی و ادبی نیز ایراداتی داشت. و وقت زیادی از مجلس صرف شد تا این لایحه اصلاح شد.

لاریجانی گفت: دولت باید از اجرای قانون استقبال کند من شنیدم که گفته شده دولت ۱۰ درصد از آئین‌نامه های این قانون را تصویب کرده است، این اظهارات اشتباه است. دولت ۵۰ درصد از آئین‌نامه‌های این قانون را تصویب کرده است. در قانون برنامه در خصوص همسان سازی حقوق بازنشستگان، چابک کردن دولت ضوابط و قوانین خوبی مصوب شده است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر کسری بودجه وجود دارد به دلیل اینکه دولت خیلی سنگین است و هر چه ما دست و پا بزنیم و منابع جور کنیم باید به بودجه جاری اختصاص دهیم. بودجه دولت را خیلی گسترش دادند و طبق قانون برنامه در سال دوم باید دولت الکترونیک ایجاد شود.

لاریجانی با بیان اینکه باید در بخشهایی از قانون برنامه تجدیدنظر شود اظهار داشت: قانون در شرایطی تصویب شد که شرکت‌های خارجی به ایران آمده بودند و قراردادهایی را امضا کرده بودند به همین دلیل ما رشد ۸ درصد برای توسعه کشور در نظر گرفته بودیم رشد بخش نفت ۳۹ درصد، صنعت و معدن ۲۶ درصد، آب و گاز ۳۰ درصد، توسعه در نظر گرفته بودیم. برای واردات ۱۵۲ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود، نرخ تورم را ۷.۹ دهم درصد در نظر گرفته بودیم. که برای تحقق این اهداف باید سرمایه‌گذاری‌های خارجی انجام شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس قانون برنامه باید ۶۵ میلیارد دلار به صورت سالانه سرمایه گذاری خارجی انجام شود اما امروز اجرای این مصوبه امکان پذیر نیست یک دیوانه‌ای با برجام این کار را انجام داد. الان برای فروش نفت هم مشکل داریم.

وی با تاکید بر اینکه مجلس یازدهم باید قانون برنامه را به روز کند گفت: قانون برنامه با این شرایط باید اصلاح شود.

لاریجانی با اشاره به روزی که نمایندگان لباس سبز سپاه پوشیدند، گفت: بنده در آن مقطع در کشور قطر بودم و به بنده گفتند که آمریکا چنین تصمیم نااهلانه ای گرفته و سپاه پاسداران را متهم به یک نهاد تروریستی کرده است و برای بنده بسیار عجیب بود چرا که سپاه بخش نظامی ماست و ما در هواپیما در این باره بحث کردیم که چه کار کنیم.

وی ادامه داد: بنده گفتم بهترین راه این است که به آمریکا بگوییم که اگر سپاه را تروریست می‌داند همه ما سپاهی هستیم و تماس گرفتیم با مسئولان سپاه که ۳۰۰ لباس سپاه به مجلس بفرستند و همه نمایندگان مجلس بدون اینکه از قبل اطلاع داشته باشند لباس سبز سپاه را پوشیدند و نشان می‌دهد که اگر به بخش امنیتی و نظامی ما توهین شود همه ما از نحله‌های مختلف پشت آن هستیم و هیچکس با این موضوع مخالفتی نکرد.

رئیس مجلس درباره تلخ‌ترین و شیرین‌ترین خاطرات خود از مجلس دهم گفت: در زمانی که مجلس قانون برنامه پنجم توسعه را تصویب می‌کرد یکی از دوستان آمد و گفت که برای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حادثه ناگواری رخ داده است و بنده جلسه را ترک کردم و فهمیدم که ایشان رحلت کرده است و بسیار متاسف شدم چرا که ایشان خدمت بسیار زیادی به انقلاب کرد.

لاریجانی گفت: مورد دیگر هم درباره شهید حاج قاسم سلیمانی بود که بنده در حوزه انتخابیه قم بودم و شب قبل هم خوابم نبرد و تا صبح داشتم کارتابل‌های بسیار زیاد مجلس را انجام می‌دادم که یکی از محافظان بنده در زد و گفت که حادثه‌ای برای حاج قاسم رخ داده است و با هراس بلند شدم و به تهران آمدم و بین راه با آقای حجازی صحبت کردم که گفت حضرت آقا فرمودند ساعت ۱۱ خدمت ایشان بروم که این حادثه هم برای بنده بسیار تلخ بود.

لاریجانی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه دبیر شورای نگهبان در اظهاراتی مطرح کرد که مجلس درباره اصلاح قانون انتخابات کم کاری کرد، گفت: بنده برای آیت‌الله جنتی احترام زیادی قائل هستم و ایشان از سابقون در انقلاب اسلامی هستند و بنده برای افرادی که در انقلاب نقش سابقه داری دارند احترام زیادی قائل هستم.

وی ادامه داد: بنده بعید هم نمی‌دانم که آیا ایشان این حرف را مطرح کرده است یا خیر و شأن آیت الله جنتی را اجل از این می دانم که خیلی در جزئیات دخالت کنند و نظر داشته باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در هر مجلسی درباره قانون انتخابات یک وصله و پینه‌ای می‌شد و ما در مجلس دهم گفتیم که یک بار و بر اساس سیاست‌های کلی قانون کامل انتخابات را بنویسیم.

وی متذکر شد: بنده جلسه برگزار کردم با حضور مسئولانی از مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون‌های مجلس و آقای کدخدایی و در آن جلسه مطرح شد که مجلس چنین هدفی را دارد.

لاریجانی اظهار داشت: پس از بحث‌های متعدد ما به یک مدل تناسبی رسیدیم که تناسبی به این معناست که فرد باید حداقل ۱۵ درصد آرای مردم حوزه انتخابیه را داشته باشد، اما باید در کل استان رأی بیاورد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی دیگر از اهداف ما در این زمینه آن بود که همه احساس مشارکت در انتخابات کنند تصریح کرد: برای مثال در انتخابات مجلس دهم یک لیست از تهران رأی آورد و لیست بعدی هم از لیست تهران فاصله داشت اما بطور مثال ممکن است که ۶۰ به ۴۰ درصد بودند اما لیست دوم کلاً کنار رفت.

وی ادامه داد: در انتخابات تناسبی لیستی که برنده شده ۶۰ درصد کرسی‌ها را کسب می‌کند و لیست بعدی ۴۰ درصد کرسی‌ها را می‌گیرد و هر دو لیست احساس مشارکت می‌کنند.

لاریجانی اظهار داشت: بنده به آیت‌الله جنتی به صورت تلفنی عرض کردم که چنین بحثی وجود دارد و آقای کدخدایی هم در این جلسات بودند و این موضوع را قبول داشتند و انصافاً هم همراهی کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود این یک مرتبه دیدیم که شورای نگهبان اصل تناسبی شدن قانون انتخابات را بر هم زد و همچنین با استانی بودن آن مخالفت کرد و صرفاً بر شفافیت مالی کاندیداهای انتخابات تاکید کرد که مجلس در این قسمت حق داشت که ناراحت شود.

لاریجانی تصریح کرد: البته با اصراری که شورای نگهبان روی هزینه‌های تبلیغاتی کاندیداهای انتخابات داشت؛ مجلس آن را به تصویب رساند و بنده نمیدانم که گله شورای نگهبان از مجلس بابت چیست؟

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: حتی نظر شورای نگهبان درباره استانی شدن و تناسبی شدن انتخابات به کمیسیون مربوطه ارجاع شد و حتی این بخش‌ها حذف و به صحن علنی مجلس ارجاع شد.

وی با اشاره به اینکه بگومگوهای اخیر بیشتر مربوط به بحث رد صلاحیت‌های انتخابات است، گفت: البته بنده فکر می‌کنم که جایگاه شورای نگهبان باید حفظ شود و مورد احترام باشد و بنده دفاع نمی‌کنم که به شورای نگهبان اسائه ادب شود.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه به جایگاه مجلس هم نباید اسائه ادب شود اظهار داشت: برخی افراد حرف‌هایی درباره مجلس می‌زنند که خوب نیست چرا که مجلس پایگاه دموکراسی در کشور است و بخش مهمی از نظام ولایت یک کشور است و کسی که می‌گوید من ولایت مدار هستم نباید بگوید که من فقط به آقا اعتقاد دارم بلکه باید به حکومت ولایی هم اعتقاد داشته باشد.

لاریجانی با اشاره به فرمایش امام خمینی مبنی بر اینکه اگر کسی مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت نکند خلاف شرع است گفت: سوال این است که کسی که ولایت مدار است، چطور به مجلس توهین می‌کند و این حتماً غلط است؟

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: این بگومگوهایی که شما می‌گوئید تا حدی مربوط به تأیید صلاحیت‌ها بود و ضمن اینکه باید پذیرفت در این باره شورای نگهبان فصل الخطاب است اما این نقد را دارم که در برخی جاها به صورت دقیق عمل نشد.

لاریجانی گفت: آیا اگر ما هم درباره حقوقدانان شورای نگهبان این گونه رفتار می‌کردیم خوب بود؟ و بعد هم می‌گفتیم که اشکالاتی چون فساد دارند اما ما این کار را نکردیم و به‌نظرم مجلس در بررسی حقوقدانان شورای نگهبان خیلی با متانت رفتار کرد و درباره وزرا هم همین گونه عمل کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته از این موضوع گذشته است و دو طرف یعنی مجلس و شورای نگهبان باید از این مسئله عبور کنند و کشور مسائل مهم‌تری دارد که باید به آن پرداخت.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: مطالبات مردم در این دوره متنوع بود و اغلب مطالبات مردم درباره بیکاری بود و یک بخش‌هایی هم مربوط به تولید بود و تلاش می‌کردیم و جلساتی می‌گذاشتیم تا مشکلات مربوط به تولید، صنعت و بخش کشاورزی حل و فصل شود و بنده فردی را گذاشته بودم تا مشکلات آنان را در سطح ملی پیگیری کند.

لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بعد از مجلس کجا می‌خواهید بروید، اظهار داشت: کجا برویم خوب است؟

وی ادامه داد: خانه اصلی بنده دانشگاه است و بنا به ضرورت در مجلس و صدا و سیما و دبیرخانه فعالیت کردم و راضی هم هستم و وظیفه بنده است که برای انقلاب خدمت کنم. بنده از این دوره مجلس هم درس‌های بسیار زیادی گرفتم و تلاش بسیار زیادی کردیم برای رفع مشکلات مردم و به هر صورت خانه اصلی من دانشگاه است و بنده تدریس در دانشگاه را دنبال خواهم کرد.

رئیس مجلس در پایان گفت: در رادیو و تلویزیون برنامه‌ای وجود دارد به نام زندگی پس از زندگی که از شبکه ۴ پخش می‌شود و بنده این برنامه را دنبال می‌کنم و یکی از برنامه‌های فاخر صدا و سیما است و از بابت این برنامه تشکر می‌کنم.

کد خبر: 1069761

وب گردی

وب گردی