تصمیمات سلیقه‌ای مدیران به نظام آموزشی آسیب زده است

یک کارشناس آموزش‌و‌پرورش گفت: از سال 92 تاکنون 5 نفر به عنوان وزیر در آموزش‌و‌پرورش مشغول به کار شده‌اند و در بسیاری از موارد سلیقه‌ای رفتار کرده‌ و منجر به آسیب به نظام آموزشی کشور شده‌اند.

عبدالمحمد شعرانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به وضعیت ابزارهای مدارس کشور در مقایسه با مدارس جهان اظهار کرد: در دهه 80 شاهد هوشمندسازی مدارس بودیم و در این بحث به خوبی پیش رفتیم. بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان، حدود 70 تا 80 درصد مدارس دارای تخته هوشمند و کامپیوتر هستند، اما نمی‌توان ادعا کرد که مدارس ما به‌روز هستند و مطابق علم روز پیش می‌روند.

وی با ذکر مثالی یادآور شد: از اسفند ماه که ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرد، آموزش و پرورش آمادگی مواجهه با چنین شرایطی را نداشته و تمهیداتی برای آموزش‌های مجازی در نظر نگرفته بود. همین امر منجر شد که آموزش‌ها با روش‌های خودجوش از سوی معلمان به دانش‌آموزان انتقال پیدا کند.

این کارشناس آموزش و پرورش با تاکید بر به‌روزرسانی امکانات و خدمات مدارس گفت: مدارس در بحث تربیت بدنی و سلامت کارهای متعددی را ارائه کرده‌اند، همچنین شاهد برگزاری المپیادهای برون مدرسه‌ای نیز هستیم. برخی از مدارس برای ارتقای سلامت و بهداشت دانش‌آموزان مربی بهداشت استخدام کرده‌اند، با وجود مشکل کمبود مشاور، هستند مدارسی که مشاوران در آن فعالیت کرده و خدمات مشاوره‌ای به دانش‌آموزان ارائه می‌کنند. در مدارس وجود چنین امکاناتی را نمی‌توان کتمان کرد، اما رسیدن به حد مطلوب کمی زمان می‌برد، قطعاً در زمینه ابزارهای آموزشی چندین گام از کشورهای دنیا عقب‌تر هستیم.

وی با اشاره به کمبود کتابخانه و کتاب‌های به‌روز در مدارس بیان کرد:‌ متاسفانه بیشتر مدارس کشور ما فاقد کتابخانه هستند، کتاب‌های مدارسی که دارای کتابخانه هستند نیز قدیمی و مربوط به چند دهه گذشته است. با توجه به سرعت پیشرفت علم، چگونه یک دانش‌آموز می‌تواند با تکیه بر این کتاب‌های قدیمی خود را به‌روز کند؟

این معلم تصریح کرد: علاوه بر کمبود امکانات و ابزارهای زیر ساختی در مدارس، اگر واقعا کمک خیرین نباشد، در زمینه مدرسه سازی نیز با مشکل مواجه خواهیم شد. در حال حاضر به طور تقریبی حدود نیمی از مدارس کشور با همت خیرین مدرسه‌ساز ساخته می‌شود. اگر آن‌ها نبودند، بسیاری از دانش‌آموزان امروز پشت میز و نیمکت‌ها حضور نداشتند.

شعرانی با بیان اینکه نمی‌توان به وزارت آموزش و پرورش در زمینه ابزار آموزشی نمره عالی داد گفت: در زمینه کتابخانه، مشاور و مربی بهداشت، ابزارهای آموزشی و کمک آموزشی با کمبود مواجه هستیم.

وی با اشاره به مشکلات تغییر و تحول در نظام‌ آموزشی خاطرنشان کرد:‌ در نظام آموزشی 6-3-3 آزمایشگاه‌های مدارس نیز به کلاس درس تبدیل شد، زیرا سازمان نوسازی مدارس بر اساس نظام ابتدایی 5 ساله کلاس‌ها را طراحی کرده بود. متاسفانه آموزش و پرورش بدون توجه به چنین مسائلی، سیستم آموزشی را تغییر داد به طوری که پایه ابتدایی 6 ساله شد، همین امر منجر شد کتابخانه، نمازخانه و ... به کلاس‌های درسی تبدیل شود که فاقد استانداردهای لازم هستند.

این کارشناس آموزش و پرورش در پایان درباره برخورد سلیقه‌ای مسئولان آموزش و پرورش گفت: تصور می‌کنم اقدامات و پروژه‌های شتاب‌زده در آموزش و پرورش زیاد است، تغییرات مدیریتی در این وزارتخانه به وفور مشاهده می‌شود، از سال 92 تاکنون 5 نفر به عنوان وزیر در آموزش و پرورش مشغول به کار شده‌اند، هر کدام از آن‌ها نیز برنامه خاصی در پیش گرفته‌اند،‌ البته تمامی این افراد بر اجرای اسناد آموزش و پرورش تاکید داشته‌اند؛ اما در بسیاری از موارد سلیقه‌ای رفتار کرده‌ و به نظام آموزشی کشور آسیب وارد کرده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1069765

وب گردی

وب گردی