اقبال ایرانی‌ها به نمایه‌ استنادی «اسکوپوس»/ محققان ایرانی از پایگاه «Web of Science»غافل نشوند

نمایه‌های‌ استنادی به عنوان منبع مهمی برای محققان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی به حساب می آیند، آمار و ارقام نشان می دهد که محققان ایران و ایتالیا بعد از آمریکا دومین و سومین کشور مراجعه کننده به اسکوپوس هستند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در سال 2019 به طور متوسط 145هزار محقق از 139 کشور جهان در رشته های مختلف برای تحقیقات خود و اطلاع از مطالعات انجام شده موجود در پایگاه« Web of Science» جستجو کردند.

این پایگاه در سال 1981 تقریباً 500هزار مقاله (مقالات و بررسی های علمی مهم) را از 6هزار و 800 مجله فهرست بندی کرد. این مقدار در سال 2019 به 2.5 میلیون مقاله از 21300 مجله افزایش یافت. این پایگاه منبع اطلاعاتی دقیق برای طیف گسترده ای از کاربردهای تحلیلی است.

با این حال، مطالعات کمی در مورد چگونگی استفاده از وب سایت علوم به عنوان یک پایگاه داده کتاب‌شناختی به غیر از اهداف جستجو وجود دارد. تجزیه و تحلیل‌ها نشان می دهد که Web of Science منبع اصلی این کار است.

تجزیه و تحلیل ها نشان می دهد که این پایگاه منبع اصلی انتشار و استناد به داده ها برای اکثر بررسی های تحقیقاتی سیستماتیک در طیف گسترده ای از رشته‌ها و حدوداً دو برابر بیشتر از تحقیقات مدیریت پژوهشی و مطالعات ارزیابی برای هر منبع دیگر است.

Web of Science منبع اصلی داده برای چنین کارهایی در ایالات متحده، چین و اروپای غربی است. کشورهایی که پایگاه داده اسکوپوس در آن ها بیشتر تایید شده ایران و ایتالیا هستند.

تحقیقات زیست پزشکی یک مزیت اصلی استفاده ساختار یافته از سوابق کتابشناختی Web of Science هستند که جهت دسترسی به داده‌های اولیه که برای مباحث تحقیقاتی مربوط به سلامت انسان و کنترل بیماری ها حیاتی هستند؛ رویکردی مستقر و ساختارمند دارند.

«پایگاه داده های کتابشناختی» یک پایگاه اطلاعاتی از رکوردهای کتابشناختی، مجموعه های دیجیتال سازمان یافته ارجاع به ادبیات منتشر شده است، که از جمله می توان به مجله و روزنامه مقالات، کنفرانس، گزارش ها، دولت ها و نشریات قانونی، ثبت اختراعات، کتاب و غیره اشاره کرد. در مقابل ورودی های فهرست کتابخانه، بخش بزرگی از رکوردهای کتابشناختی در پایگاه داده های کتابشناختی تجزیه و تحلیل می گردند و آنها به طور کل شامل توصیف موضوع بسیار غنی در شکلی از کلمات کلیدی، شرایط طبقه بندی موضوعی یا خلاصه اند.

ساختار موضوعی چنین نشریاتی نشانگر اهمیت حساس مرور آثار منتشر شده در Web of Science برای اهداف سیاست های بهداشتی مانند سرطان، سلامت زنان و بیماری های قلبی و عروقی زنان، مدیریت نتایج پزشکی و توسعه روش ها و درمان های نوآورانه است.

پیگیری چنین مقالاتی در طول زمان، ظهور زمینه های جدید را آشکار و به اطلاع رسانی جهت تأمین بودجه کمک می کند. شناسایی تکرر نویسندگان در یک منطقه منتخب، توزیع تخصص را نشان می دهد و از ارزیابی مقایسه ای فعالیت و پیامدهای سیاست ملی و مدیریت تحقیقات بنیادی پشتیبانی می کند.

تجزیه و تحلیل متخصصان isi نشان می دهد که Web of Science منبع اصلی انتشار و استناد به داده ها برای اکثر بررسی های تحقیقاتی قاعده دار و منظم است.

تعداد مقالات منتشر شده سالانه

اولین قدم ما در این گزارش نگاهی به تعداد مقالات منتشره سالانه ای است که در و در این پایگاه نمایه می شوند. مقالاتی که در عناوین، چکیده ها و کلمات کلیدی آنها، به تجزیه و تحلیل داده ها از Web of Science یا دیگر پایگاه داده های جهان ارجاع داده شده است.

در طی دوره 1999 تا اواسط سال 2019، 51هزار و 120 مقاله صریحاً به استفاده از یک یا چند منبع اصلی کتابشناختی اشاره داشتند. داده ها نشان می دهد که رشد چنین مطالعاتی در مقایسه با رشد کلی پایگاه داده چقدر سریع بوده است. در حالی که تأیید منبع بانک اطلاعاتی در مطالعات با استفاده از داده های کتابشناختی در دهه 1990 بسیار نادر بود؛ تعداد آن ها تا سال 2010 به حدود هزار مقاله در سال افزایش یافت و از آن زمان به بعد رشد زیادی داشت.

هم اکنون بیش از 10هزار مقاله در سال وجود دارد که از داده های کتابشناختی به نوعی برای بررسی ها و تحلیل ها استفاده می کنند.

شکل زیر تعداد مقالات (مقالات و بررسی ها) سالانه نمایه شده در Web of Science و تعداد مقالاتی که در محتوای آنها از منابع داده های کتابشناختی برای تجزیه و تحلیل استفاده شده را نشان می دهد. داده های مربوط به سال 2019 فقط تا ماه سپتامبر است.

کدام انتشارات ازWeb of Science استفاده می کنند؟

اکثریت آن ها بررسی‌ها هستند اما در بین کسانی که روی مقالات علمی دانشگاهی تحقیق می کنند نیز محبوب است. استفاده از داده‌ها بین این دو نوع انتشارات متفاوت است.

20درصد از بررسی ها Web of Science را بیشتر از پایگاه داده اسکوپوس به عنوان منبع تجزیه و تحلیل و محتویات خود برگزیده اند.

با این حال در میان مقالات، تقریباً دو برابر بیشتر از گزارش های اسکوپوس از داده های Web of Science استفاده شده است که این تفاوت احتمالاً به ماهیت محتوای انتشار و اهداف تحلیلگر مرتبط است.

انتشارات بیشتر از کدام کشورها بودند؟

اقتصادهای تحقیقاتی طولانی در ایالات متحده و اروپای غربی بخش قابل توجهی از فعالیت را تشکیل می دهند که استرالیا و کانادا نیز به آن پیوستند؛ اما تاکنون چین به عنوان اولین کشور پیشتاز است. در اکثر موارد، منبع اصلی اطلاعات این کشورها Web of Science است.

گوگل اسکالر اغلب در کشورهایی مانند هند و آفریقای جنوبی مورد تأیید است. کشورهایی که پایگاه داده اسکوپوس بیشتر مورد تأیید قرار گرفته شامل ایران و ایتالیا است.

این روزها نشر مقالات علمی در پایگاه های معتبری همچون «آی اس آی» بسیار اهمیت دارد و محققان باید برای بالا بردن کیفیت تحقیقات علمی خود آن ها را در این مجلات معتبر منتشر کنند.

دانشجویان و افراد جویای علم برای پیدا کردن محققان پیشرو در حوزه علمی خاص، آگاهی از وقایع و کنفرانس های علمی، مقالات پر استناد و با کیفیت در حوزه خاص باید با پایگاه داده های استنادی که یکی از آن ها Web of Science آشنا باشند.