استفاده از نانولوله‌ها برای هدف‌گیری دقیق تومور سرطانی

یک تیم تحقیقاتی از ایتالیا، با عامل‌دار کردن نانولوله‌های نیترید بور به مواد شیمی‌درمانی و استفاده از نشانگر ویژه‌ای روی نانولوله، دارویی ساختند که تنها به تومور سرطان حمله می‌کند و سلول‌های سالم آسیب نمی‌بینند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، یافته‌های اخیر محققان در حوزه درمان سرطان منجر به توسعه دارویی شده‌است که راهبرد جدیدی برای درمان انتخابی سرطان هم محسوب می‌شود. با این روش جدید میزان دوز مصرف داروی شیمی‌درمانی کاهش یافته و در نتیجه اثرات منفی جانبی به حداقل می‌رسد و در عین حال کارایی درمان نیز افزایش می‌یابد.

اشکال مختلف گلیوبلاستوما یکی از تهاجمی‌ترین نوع سرطان‌های مغز است که از نظر ژنتیکی تنوع زیادی دارد. همین تنوع ژنتیکی به این معنا است که تومور می‌تواند به شکل‌های مختلفی ظاهر شود. تومورهای مختلف در بیماران، ساختار مولکولی متفاوتی دارند.

به همین دلیل، یافتن یک زیست‌نشانگر مشترک برای رهگیری تمام انواع این نوع سرطان کار دشواری است. در نتیجه بسیار مهم است که بتوان یک مولکول مشترک را برای تمام زیرمجموعه‌های این نوع سرطان پیدا کرد.

در مقاله‌ای که محققان در نشریه Materials and Design به چاپ رساندند نشان دادند که می‌توان از نانولوله‌های کربنی نیترید بور برای هدف‌ قرار دادن این تومورها استفاده کرد.

آنها راهبردی را اتخاذ کردند که با استفاده از آن می‌توان از روی مشابهت غشاء سلول‌های سرطانی را تشخیص و از سلول‌های سالم تفکیک کرد.

جیانی سیوفانی، از محققان گروه مواد اینترفیس زیستی هوشمند در موسسه فناوری ایتالیا گفت: ما روی نانولوله‌های نیترید بور را با استفاده از دوسکوروبیسین پوشش دادیم، ماده‌ای قوی که برای شیمی‌درمانی استفاده می‌شود. سپس این نانولوله‌ها را غشاء سلول‌های گلیوبلاستوما عامل‌دار کردیم. در آزمایش‌های انجام شده در زیست‌راکتور سیالی ما نشان دادیم که این ماده شیمی‌درمانی به‌صورت ویژه می‌تواند درون سلول‌های گلیوبلاستوما رهاسازی شده و موجب مرگ سلولی شود.

وی افزود: از همه مهمتر این که دوکسوروبیسین یک ماده شیمی‌درمانی تهاجمی است، با این حال این داروی جدید هیچ اثر منفی و سمی روی سلول‌های سالم ندارد که این موضوع نشان دهنده انتخاب‌گری بالای این روش درمانی است.

به گفته محققان این پروژه، این فناوری همانند یک گلوله جادویی عمل می‌کند که تنها دشمن را از پا در می‌آورد و به افراد غیرنظامی بی‌گناه کاری ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1069774

وب گردی

وب گردی