مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در ۳۰  اردیبهشت

«ماسک» ایرانی برای آمریکا گران تمام شد، دغدغه‌ها را صریح گفتیم و برگزاری آزمون‌های بین‌المللی در خردادماه از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه فرهیختگان به شرح زیر است:

«ماسک» ایرانی برای آمریکا گران تمام شد

برای آگاهی‌بخشی به جامعه نیاز به پایش دقیقی از وضعیت شیوع کرونا در کشور محسوس بود، تیمی از دانش‌آموختگان و اساتید دانشگاهی در دانشگاه شریف تشکیل و اپلیکیشنی با عنوان «ماسک» طراحی و ساخته شد. با استفاده از این نرم‌افزار که قابل‌نصب روی گوشی تلفن همراه است، می‌توان روی نقشه، مناطق پرخطر و کم‌خطر را در سراسر کشور مشاهده کرد. این اپلیکیشن به‌تازگی و در اقدامی عجیب از صفحه گوگل‌پلی حذف شده است.

خبرنگار فرهیختگان برای اطلاع دقیق از کاربردهای این اپلیکیشن و ارزیابی عملکرد آن طی چندماه گذشته و همچنین دلایل حذف آن از صفحه گوگل‌پلی، با علی شریفی‌زارچی، عضو هیئت‌علمی مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف و مسئول تیم توسعه‌دهنده اپلیکیشن «ماسک» گفت‌وگو کرده است.

وی با اشاره به ایده اولیه ساخت اپلیکیشن ماسک گفت:بر اساس تجربه‌های موفق کشورهای دیگر ازجمله چین، کره‌جنوبی و ژاپن این نتیجه به‌دست آمد که رصد وضعیت شیوع کرونا از موثرترین روش‌های کنترل بیماری کرونا است و در این راستا نیز نرم‌افزارهای مختلفی در کشورهای چین و کره‌جنوبی طراحی و ساخته شده که نقشی تعیین‌کننده در کاهش قربانیان کرونا داشته است. همچنین در کشورهایی مانند بریتانیا و سنگاپور نیز رصد وضعیت شیوع کرونا مهم‌ترین ابزارهای نظام سلامت آنها برای کنترل کرونا بوده است. درواقع آمارها به ما نشان داد که هرچه تعداد بیشتری از شهروندان از نرم‌افزارهای رصد ارتباطات و تماس‌های نزدیک استفاده کنند، اولا تصویر دقیق‌تری از نقشه ابتلا در کشورشان خواهند داشت و ثانیا شیوع بیماری و شمار قربانیان آن نیز کاهش می‌یابد، لذا پس از اعلام ورود کرونا به ایران طراحی اپلیکیشنی که بتواند این دو مزیت را داشته باشد، مدنظر پژوهشگران قرار گرفت. در ابتدا نرم‌افزاری را که در چین طراحی شده بود بررسی کردیم. در اپلیکیشن چینی از بارکدهای دوبعدی استفاده شده است؛ به این معنا که هر فرد مجبور است برای آگاهی از وضعیت هر مکانی، بارکد مخصوص آن مکان را وارد کند؛ فرآیندی که برای کاربران ایرانی دشوار است، لذا طراحان و متخصصان ایرانی اپلیکیشن ماسک را برای اولین‌بار بر اساس فناوری بلوتوث طراحی کردند. هدف از طراحی این اپلیکیشن هم این بود که شهروندان بیماری را چندان دور از خود نبینند و با این استدلال که کسی از اطرافیان‌شان مبتلا نشده، در رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی سهل‌انگاری کنند. درواقع وقتی به‌وسیله این اپلیکیشن فرد مشاهده می‌کند که مثلا دو هفته پیش در محله یا منطقه سکونت خود فردی به کرونا مبتلا یا فوت شده است، موضوع رعایت نکات بهداشتی را جدی می‌گیرد.

زارچی درباره هزینه‌های طراحی و ساخت این اپلیکیشن گفت:زمانی‌که ایده طراحی این اپلیکیشن مطرح شد، برخی از سازمان‌های دولتی اعلام کردند که هزینه ساخت این نرم‌افزار را پرداخت می‌کنند. معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی نیز تامین هزینه‌های طراحی و ساخت این نرم‌افزار را تقبل کرد. اما جالب است بدانید که طراحی و ساخت این نرم‌افزار نه‌تنها هیچ هزینه‌ای برای تیم طراح و سازنده نداشت، بلکه هیچ‌یک از اعضای این تیم نیز مبلغی بابت طراحی و ساخت این اپلیکیشن مطالبه نکردند. درواقع همه اعضای تیم طراح و سازنده داوطلبانه و با این تفکر که باید همپای کادر درمانی، پزشکان و پرستاران در ریشه‌کنی این ویروس نقش داشته باشند، زمان و دانش خود را به رایگان در اختیار طراحی این نرم‌افزار قرار دادند. جالب است بدانید برای مثال در استرالیا، برای طراحی چنین نرم‌افزاری بیش از یک‌میلیون‌ دلار هزینه شده است، درحالی‌که رویکرد مشارکتی، مردمی و جهادی نخبگان و پژوهشگران ایرانی هزینه دولت برای ساخت چنین اپلیکیشنی را به حداقل رساند. نکته قابل‌توجه دیگر اینکه درجریان ساخت این اپلیکیشن شرکت‌های مختلف، امکانات خود را به رایگان در اختیار تیم سازنده قرار دادند. برای مثال ما نیاز به زیرساخت‌های محاسباتی داشتیم که شرکت «ابرآروان» زیرساخت‌های سرورهای محاسباتی خود را به تیم طراح ما اهدا کرد و شرکت «نشان» زیرساخت‌های نقشه را با بالاترین کیفیت در اختیار ما قرار داد. همچنین شرکت «مپ» در تحلیل داده‌های نقشه با تیم ما مشارکت داشت. حتی برای ارائه اپلیکیشن نیاز به دامنه ماسک دات.آی‌.آر داشتیم که برای فروش گذاشته شده بود. ادامه این گزارش را در فرهیختگان بخوانید.

دغدغه‌ها را صریح گفتیم

7 فعال دانشجویی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از حال‌وهوای دیدار اخیر دانشجویان با رهبر انقلاب صحبت کردند‌. دانشور خدابنده‌لو،دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت در این باره گفت: دیدار متفاوتی امسال برگزار شد، اما دل‌های ما در کنار یار بود و دوری و فاصله باعث نشد دیدار دانشجویی تحت‌تاثیر قرار بگیرد، حتی می‌توان گفت دیدار امسال یکی از بهترین دیدار‌های دانشجویی در سال‌های اخیر است. سخنان پرمحتوای دانشجویان هم در نوع خود کم‌نظیر بود، انگار تقسیم کار خوبی صورت گرفته بود تا هریک از نمایندگان به بیان دیدگاه‌‌های خود بپردازند. همچنین مهم‌ترین دغدغه‌‌های روز کشور مطرح شد؛ معیشت مردم، عدم‌توجه صداوسیما به نظرات عامه مردم و مسئله ازدست‌دادن سرمایه اجتماعی کشور توسط این ارگان، بی‌توجهی دولت به مطالبات اصلی مردم، لزوم اصلاح قانون انتخابات و بازسازی مشارکت، ایجاد سازوکار نحوه اعتراض مردم نسبت به تصمیمات، عدم‌باور و اعتقاد مسئولان به جوان‌گرایی و خانواده و نظام و مسائل آن و بحران جمعیت و نگاه مسئله‌محوری به موضوعات از مهم‌ترین موضوعات مطروحه دانشجویان در محضر رهبر معظم انقلاب بود. رهبری هم امسال چند نکته متفاوت را بیان کردند، ازجمله گستردگی فضای کاری دانشجویی و باز بودن فضای جبهه انقلاب و یارگیری کردن نکته حائز اهمیتی است که جنبش دانشجویی برای پررنگ شدن نیاز به آن دارند، همچنین رهبر انقلاب در دو سال گذشته از کار‌های خوب و موثر دانشجویی به‌صورت ویژه تقدیر کردند. از سوی دیگر معتقدم جمله «پرچم مطالبه‌گری را زمین نگذارید» باید همیشه سرمشق دانشجویان مطالبه‌گر باشد. البته توصیه‌‌های رهبری همیشه بهترین توصیه‌‌هاست، 10 نکته مدنظر ایشان هرکدام از منظر‌های مختلف قابل‌تامل است و دانشجویان باید نگاه ویژه‌ای به آنها داشته باشند.

مقصود درودی، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور گفت: در وهله اول باید به این مسئله اشاره کنم که مقام معظم رهبری علی‌رغم لغو شدن بسیاری از دیدارهایشان اما تمایل داشتند دیدار دانشجویی‌شان لغو نشود و امسال نیز هرچند این دیدار به‌صورت مجازی برگزار شد و با توجه به اینکه دانشجویان در دانشگاه صداوسیما مستقر بودند، باید بگویم باز هم همان فضای پرجنب‌وجوشی را که در دیدار‌های قبلی دانشجویی حاکم بود، شاهد بودیم. از طرف دیگر امسال تشکل‌‌های دانشجویی، تند و تیزترین انتقادات را نسبت به همه ارگان‌‌های نظام درمقابل رهبری بیان کردند و ایشان را همانند یک پدر معنوی و پدر بزرگ خود می‌دانند که می‌توانند با ایشان درددل کنند. یکی از نکات جالب این دیدار هم آن بود که امسال ‌بخش زیادی از انتقادات نسبت به دفتر مقام معظم رهبری و منسوبان خود ایشان مطرح شد و رهبری نیز فرمودند که دفترشان جز به جز این انتقادات را پیگیری می‌کند و معتقدم این مهم سرمشقی برای دیگر مسئولان محسوب می‌شود که خودشان را درمعرض انتقادات دانشجویی قرار دهند. در اصل همه تشکل‌‌های دانشجویی نسبت به رسانه ملی و ریاست این دستگاه اعتراض و انتقاد داشتند و رهبری نیز با خوشرویی این انتقادات را جواب دادند، البته سازمان‌‌های دیگری مانند سازمان تبلیغات اسلامی نیز موردانتقاد دانشجویان قرار گرفت و یکی دیگر از نکاتی که دانشجویان مطرح کردند، بحث مطالبات مردمی بود. دانشجویان تلاش کردند در این دیدار تربیون مردم باشند که ازجمله آن می‌توان مطرح شدن مسائلی چون پایین آمدن مشارکت مردم در انتخابات، پیگیری حادثه هواپیمای اوکراینی، شفافیت ارگان‌‌ها مانند آستان قدس رضوی، ناکارآمدی مسئولان، اعمال سیاست‌‌های جدید در سطح کلان مدیریتی، جوان‌گرایی و... اشاره کرد. درمقابل رهبری نیز در ابتدا به برخی شبهات دانشجویان جواب دادند؛ به‌طور مثال یکی از دانشجویان سوال کرده بود منظور رهبری از جوان‌گرایی چیست که ایشان نیز پاسخ دادند منظورشان صرفا سن جوانی نیست و شاهد مثال‌شان نیز شهید قاسم سلیمانی بود؛ به‌عبارت دیگر ایشان عنوان کردند منظورشان از دولت جوان حزب‌اللهی این است که دولت چابک، خستگی‌ناپذیر و... باشد و در اصل خصلت‌‌های جوانی را داشته باشد. ‌بخش دوم صحبت‌هایشان نیز ناظر بر 10 توصیه بود که به جوانان داشتند که معتقدم دو توصیه اول ایشان یعنی خودسازی و تقویت مبانی و اعتقادات دینی دانشجویان جزء مهم‌ترین آنها بود؛ رهبری خطر انفعال و انحراف را متوجه جوانان دانسته و عنوان کردند که خطر اول با خودسازی و خطر دوم با تقویت مبانی دینی قابل حل است.

عاطفه نصوری،دبیر روابط عمومی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: دیدار رمضانی امسال ‌دانشجویان با رهبر انقلاب ۲۸ اردیبهشت‌ماه برگزار شد که ‌تغییر آن نسبت به چند سال گذشته در شیوه برگزاری آن به‌صورت ویدئو کنفرانس بود که با توجه به شرایط خاص کشور این تصمیم اتخاذ و همین مسئله باعث شد تا کمی از شور و شوق آن نسبت به سال‌های گذشته کمتر شود؛ ولی با تمام این موارد رهبر انقلاب مثل همیشه و به روال هر سال پای حرف دانشجویان نشستند و برگزاری این جلسه نگاه خاص رهبر انقلاب را به شنیدن دغدغه‌های دانشجویان نشان می‌دهد. نمایندگان دانشجویان و تشکل‌ها نیز با بیان دغدغه‌ها و نگاه آنها به معضلات و آینده انقلاب اسلامی نکات مختلفی را بیان کردند ‌که ازجمله آن می‌توان به برداشت نادرست از شیوه عدالت‌خواهی و درخواست تبیین آن از طرف رهبر انقلاب، تبیین منظور دولت جوان آینده، ‌نقد جدی به صداوسیما و اشاره به معضلات این سازمان، درخواست جایگاه و روشی برای بیان اعتراضات و شنیدن صدای مردم و شفافیت و مبارزه با فساد اشاره کرد که ‌سخن مشترک بیشتر نمایندگان بود.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه آفرینش به شرح زیر است:

آزمون‌های بین‌المللی در خردادماه برگزار می‌شوند

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: آزمون‌های بین‌المللی از جمله تافل، آیلتس و «جی آر ای» تاکنون متوقف بودند و برای از سرگیری آنها به زودی شرایط را اعلام می‌کنیم.

وی گفت: برگزاری آزمون‌های بین‌المللی به صورت الکترونیک و در سطح محدود با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی از سوی وزارت بهداشت از اوایل خرداد ماه برگزار می‌شود. در گام اول آزمون‌هایی که تعداد محدود دارند و با توجه به الکترونیک بودن امکان فاصله گذاری فراهم است برگزار خواهند شد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور یادآور شد: آزمون تولیمو که مورد توجه دانشجویان دکتری است نیز از اواسط خردادماه برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: اولویت با برگزاری آزمون‌های الکترونیک و تعداد محدود است و اگر موفق بود و مشکلی ایجاد نشد به سایر آزمون‌ها هم تسری پیدا می‌کند.در حال حاضر آزمون‌های تافل و آیلتس الکترونیک هستند و تنها بخشی از آزمون «جی آر ای» بر پایه کاغذ است.

خدایی خاطرنشان کرد: سازمان سنجش به زودی جزئیات برگزاری آزمون‌های بین‌المللی را اعلام می‌کند.برگزاری آزمون‌های بین‌المللی بعد از شیوع همه گیری کروناویروس از بهمن ماه 98 لغو شدند و بر اساس اعلام سازمان سنجش تا پایان اردیبهشت ماه برگزار نخواهند شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1069777

وب گردی

وب گردی