دولت درباره کرونا واقعیت را به مردم گفته است/ رسانه‌ها به خوبی در مقابل دروغ پراکنی بیگانگان ایستادند

رئیس جمهور تضعیف دولت را تضعیف نظام دانست و گفت: یکی از خطا‌های راهبردی این است که برخی فکر می‌کنند تضعیف دولت تضعیف نظام نیست.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور امروز در دیدار با جمعی از مدیران و فعالان رسانه‌ای کشور، ضمن تشریح دلایل و عوامل موفقیت نسبی در مقابله با بیماری عالمگیر کووید ۱۹، وجود حاکمیت واحد در این زمینه را نخستین اصل در این موفقیت عنوان کرد و اظهارداشت: ما در سه ماه گذشته حاکمیت واحد در زمینه مقابله با این ویروس را تجربه کردیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه حاکمیت دوگانه همیشه موجب ضرر بوده است، گفت: پیروزی در جنگ تحمیلی هشت ساله نیز بخاطر وجود حاکمیت واحد بود و این تجربه موفق را در مورد مبارزه با ویروس کرونا نیز شاهد بودیم و معتقدم که تجربه حاکمیت واحد، کشور را به افق روشنی خواهد رساند.

روحانی وحدت و انسجام عمومی را از جمله دلایل موفقیت‌های بدست آمده در زمینه مقابله با شیوع و مهار کرونا دانست و افزود: اینکه ۸۳ درصد مردم کشور به دستورالعمل‌های بهداشتی عمل کردند نشان از همراهی مردم با دولت و مسئولان بهداشت و درمان دارد و در این همراهی همه رسانه‌ها بویژه صدا و سیما به خاطر فراگیر بودن این رسانه، نقش مهمی برعهده داشتند.

روحانی دلیل سوم موفقیت در مقابله با کرونا در ایران را وجود یک تیم منسجم بهداشتی و درمانی در نوک پیکان مبارزه عنوان کرد و اظهارداشت: با تلاش شبانه روزی کادر درمانی کشور اعم از پزشک، پرستار و همه کارکنان مراکز درمانی، ویروس کرونا که در روز‌های نخست بسیار ناشناخته و دلهره آور بود، امروز به مرحله کنترل نزدیک شده و ترس و اضطراب مردم از این بیماری به تدریج کم شده است.

رئیس جمهور همچنین به اقدامات زیرساختی انجام شده از سوی دولت تدبیر و امید در زمینه بهداشت و سلامت اشاره کرد و افزود: تعداد تخت‌های بیمارستانی آماده در این دولت نسبت به تاریخ کشور دو برابر شده و این کار بزرگ باعث شد در اوج شیوع بیماری کرونا، با مشکل کمبود تخت بیمارستانی و تخت‌های ویژه برای بیماران مواجه نباشیم.

وی اظهارداشت: برغم وجود شرایط سخت کشور و تحریم‌های غیرقانونی و ناعادلانه و فشار شدید اقتصادی آمریکا، تولید در کشور تعطیل نشده و امروز شاهد موفقیت‌های بزرگی همچون خودکفایی در گندم و دیگر محصولات غذایی و کشاورزی هستیم. ما همچنین امروز در تولید بنزین، گاز و گازوئیل خودکفا هستیم و انجام کار‌های زیربنایی در کشور، به موفقیت ما به در مبارزه با کرونا کمک کرده است.

روحانی همچنین ایثار مومنانه مردم، کمک‌های خیرین به نیازمندان، همراهی همه نیرو‌های مسلح، نهاد‌های عمومی غیردولتی و مردمی در کمک‌های بهداشتی و همچنین راه اندازی بیمارستان‌های صحرایی و نقاهتگاه‌ها و حفاظت از مرز‌های کشور در برابر دشمنان را نتیجه یک کار جمعی و انسجام عمومی در کشور دانست.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت در مورد بیماری کرونا همواره با صداقت و با شفافیت کامل عمل کرده و واقعیت را به مردم گفته است، افزود: رسانه‌های کشور در این راه بسیار خوب عمل کرده و در مقابل دروغ پراکنی و شایعه سازی رسانه‌های بیگانه به خوبی ایستادند.

روحانی با بیان اینکه رسانه‌ها در آگاه کردن مردم و اطلاع رسانی درست، بار سنگینی بر دوش دارند، گفت: برقراری آرامش در جامعه و دور کردن مردم از التهاب و اضطراب بسیار مهم است و این وظیفه مهم بر دوش رسانه‌ها است.

رئیس جمهور با تاکید براینکه هرچه انسجام و همراهی رسانه ها، دولت، نظام و همه ارکان بیشتر باشد به نفع کشور خواهد بود، افزود: رسانه‌ها امروز باید هم با نوشتن و هم با ننوشتن، منافع و مصالح نظام و مردم را در نظر بگیرند به این معنی که گاهی مصالح نظام و مردم با ننوشتن مسایل حاشیه‌ای و غیرواقعی تأمین می‌شود.

روحانی با بیان اینکه حرفی که می‌زنیم و چیزی که می‌نویسیم باید پایه و اساس محکم داشته باشد، اظهار داشت: از چارچوب و اصول رسانه‌ها به دور است که چیزی را که نسبت به آن یقین و اطمینان ندارند، منتشر کنند.

رئیس جمهور تاکید کرد: مهم این است که راستگویی را ترویج کنیم، ذهن مردم را مشوش نکنیم و امید آفرین باشیم و در میان مردم دلهره و اضطراب ایجاد نکنیم.

روحانی تضعیف دولت را تضعیف نظام دانست و افزود: یکی از خطا‌های راهبردی این است که برخی فکر می‌کنند تضعیف دولت تضعیف نظام نیست.

رئیس جمهور با بیان اینکه نقد و انتقاد نه تنها هیچ اشکالی ندارد بلکه مفید و سازنده است، گفت: انتقاد دلسوزانه و نصیحت خیرخواهانه بسیار خوب است البته نه آنکه نقد فقط منحصر به دولت باشد.

پیش از سخنان رئیس جمهور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعدادی از اصحاب رسانه و مدیران مسئول مطبوعات و خبرگزاری‌های کشور به بیان دیدگاه و نظرات خود درخصوص نقش و اهمیت رسانه‌ها پرداخته و خواستار حمایت و پشتیبانی دولت از رسانه‌ها و تقویت فضای گفتگو و همدلی بین مسئولان کشور و رسانه‌ها شدند.

عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ارائه گزارشی از عملکرد رسانه‌ها در زمینه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به جامعه و مردم در زمینه ویروس کرونا و دعوت به عمل به توصیه‌ها و دستور العمل‌های بهداشتی، گفت: در موضوع بیماری کووید ۱۹، اصحاب رسانه در کنار اصحاب درمان بودند و در طول سه ماه گذشته ما شاهد یک جهاد و رزمایش رسانه‌ها در کل کشور بودیم.

وزیر ارشاد افزود: رسانه‌ها نقش موثری در تبیین، اقناع و اجماع سازی داشتند و این مسیر برای دوران پسا کرونا باید تداوم داشته باشد.

حجت الاسلام محمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، مجید قلی زاده مدیرعامل خبرگزاری تسنیم، سید ضیاء هاشمی مدیرعامل ایرنا، علی متقیان مدیرعامل ایسنا، عبدالله گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان، بیژن مقدم مدیر مسئول سایت خبری "الف"، مهدی رحمانیان مدیر مسئول روزنامه شرق، مهران کرمی مدیر مسئول روزنامه همشهری، محمد مبین مدیرعامل خبرگزاری برنا، محمد مهاجری، سعید لیلاز، فرید مدرسی از فعالان مطبوعات کشور و همچنین دکتر محسن میرزایی پیشکسوت مطبوعاتی کشور طی سخنان به بیان دیدگاه‌های خود پرداخته و به اتفاق حضور فعال و روزمره رئیس جمهور در صحنه مبارزه با کرونا و تصمیم گیری در این زمینه را از دلایل مهم ایجاد آرامش در جامعه و موفقیت اقدامات در این زمینه دانستند.

ضرورت حمایت مادی و معنوی دولت از رسانه‌ها با توجه به شرایط سخت اقتصادی حاکم بر کشور ناشی از تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا، ضرورت آمادگی و برنامه ریزی برای دوران پسا کرونا در کشور، تقویت رسانه‌های داخلی در مصاف با رسانه‌های بیگانه، اهمیت نقش تبلیغات و ضرورت داشتن برنامه ریزی دقیق و منسجم برای این حوزه، ضرورت تشریح و تببین دستاورد‌های دولت در حوزه‌های زیر ساختی کشور در رسانه ها، تعمیم حاکمیت و تصمیم گیری واحد در خصوص کرونا به دیگر حوز‌های مهم از جمله موارد مطرح شده از سوی اصحاب رسانه در دیدار به رئیس جمهور بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1069880

وب گردی

وب گردی