بومی‌سازی 30 نوع کاتالیست تحریمی/ پیش‌بینی ظرفیت تولید کاتالیست به  3هزار تن تا پایان سال

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 30 کاتالیست در این شرکت تولید می‌شود، گفت: تا پایان سال سه کاتالیست‌ جدید به سبد تولیدی این شرکت اضافه خواهد شد.

امیر هومن کریمی وثیق، مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با بیان اینکه ایران در حدود 50 سال است که کاتالیست‌های مختلفی را در صنایعی چون پتروشیمی و پالایشگاه کاربردی کرده است، گفت: این امر باعث می‌شود تا علاوه بر خروج حجم زیادی ارز از کشور، وابستگی خارجی به این محصول حیاتی وجود داشته باشد.

کریمی وثیق با بیان اینکه بومی سازی این محصولات را در کشور آغاز کردیم، تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 30 محصول در این شرکت تولید می‌شود که جزو محصولات دانش بنیان به شمار می‌رود و ما توانستیم در مرحله نخست کاتالیست‌های مصرفی برای تولید گاز سنتز را در صنایع مختلف بومی کنیم به طوری که اکنون تولید متانول، اوره، آمونیاک و آهن اسفنجی در مجتمع‌های کشور امکان پذیر است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه اولین شرکت تولیدکننده کاتالیست در کشور هستیم، گفت: تمام کاتالیست‌های تولیدی این شرکت برای نخستین بار در کشور مورد استفاده قرار گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه در مجموع 90 نوع کاتالیست داریم، اظهار کرد: از این تعداد حدود 30 کاتالیست توسط این شرکت تولید شده است و هنوز 60 کاتالیست ایرانی نشده است. این کاتالیست‌ها در پالایشگاه‌های خلیج‌فارس، بندرعباس، شیراز، اصفهان، اراک، تبریز، کرمان و کرمانشاه استفاده شده است، می‌توان گفت تمام پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و صنایع فولادی از این کاتالیست‌ها بهره‌مند شدند.

کریمی وثیق با بیان اینکه توانستیم بیش از 65 درصد نیاز حوزه صنعت فولاد داخلی به کاتالیست‌ها را تامین کنیم، اضافه کرد: با تحقیق و بررسی فرآیند تولید آهن اسفنجی، توانستیم نوع جدیدی از کاتالیست‌های مورد نیاز این فرآیند را تولید کنیم که می‌توان از آن به عنوان نسل جدیدی از کاتالیست‌های آهن اسفنجی یاد کنیم. این پروژه تحقیقاتی با شرکت فولاد خوزستان مراحل نهایی تکمیل دانش فنی خود را طی می‌کند که در آینده‌ای نزدیک می‌توان شاهد جایگزینی این کاتالیست جدید بود.

وی ادامه داد: اتفاقی که در کشور در حوزه به‌کارگیری کالای ایرانی رخ داد این بود که شرکت‌ها سعی کردند با استفاده از دانش فنی و ارتقای کیفیت کالای مورد نیاز را تولید کنند؛ زیرا در نحوه استفاده از کالای ایرانی نسبت به کالای خارجی همیشه مسئولان سخت‌گیر بودند و اعتقاد داشتند که کالای تولیدی باید از نظر کیفیت نسبت به کالای خارجی بهتر باشد. بنابراین کاتالیست‌های تولید این شرکت 10 تا 15 درصد بالاتر از رقبای اروپایی است؛ ولی از نظر قیمت، قیمت چینی محاسبه می‌شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: از سال 95 تا به امروز هر سال ظرفیت تولید دوبرابر بوده است؛ پیش‌بینی می‌شود که امسال ظرفیت تولیدی شرکت 2.2 برابر افزایش یابد. سال گذشته ظرفیت تولیدی 1300 تن بوده که در سال 99 به 3هزار تن خواهد رسید. حدود سه کاتالیست‌ جدید هم به سبد تولیدی این شرکت دانش‌بنیان اضافه خواهد شد.

کریمی وثیق تصریح کرد: با توجه به تحریم‌ها حضور شرکت‌های اروپایی در کشور کم است با اینکه بازار کاتالیست ایران در داخل کشور بازار بزرگی است؛ ولی اگر ما بخواهیم خودمان را در چرخه کیفیت قرار دهیم باید به بازار صادراتی نگاه عمیق داشته باشیم تا در کنار رقبای بزرگی اروپایی قرار بگیریم. حدود دو سال است که بحث بازاریابی صادراتی را شروع کردیم و پیش‌بینی می‌شود ظرف یک‌ماه آینده قرارداد صادراتی با کشورهای عربی بسته شود. امیدواریم تا پایان سال حدود سه قرارداد صادراتی داشته باشیم.

وی درباره شعار سال تحت عنوان جهش تولید گفت: اگر می‌خواهیم اقتصاد کشور اقتصاد مستمری باشد باید نگاهمان به سمت افزایش تولید باشد و این امر مهم زمانی محقق می‌شود که در حد حرف باقی نماند. متاسفانه صحبت‌های رهبری گاها در لایه‌های پایین‌تر مستهلک می‌شود، امیدواریم اتفاق نیفتد بلکه موانع تولید در حوزه بانکی، چرخش مواد اولیه و واردات برطرف شود. باید زیرساخت تولید اصلاح شود در غیر اینصورت با صحبت کردن نمی‌شود به تحقق شعار سال امیدوار بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1069917

وب گردی

وب گردی