انتشار اوراق بهادار برای شرکت‌های دانش بنیان

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر آمادگی این صندوق برای همکاری با سازمان بورس و ارواق بهادار گفت: انتظار داریم که با همکاری سازمان بورس و صندوق نوآوری، فعالیت بورسی صندوق‌ها موثرتر از گذشته شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، علی وحدت در نشستی با رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر ضرورت انتشار اوراق نوآوری به عنوان یکی از الگوهای موفق در بازار سرمایه با بیان اینکه صندوق نوآوری با ابزارهای مالی متنوع، قصد تامین مالی اکوسیستم نوآوری را دارد، ادامه داد: این صندوق در عرصه سرمایه‌گذاری در طرح‌های دانش بنیان، سرمایه‌گذاری مستقیم را متوقف کرده و از ابزارهای متنوع با بازیگران اصلی برای سرمایه‌گذاری استفاده می‌کند و یکی از بازیگران اکوسیستم نوآوری در کشور، صندوق‌های پژوهش و فناوری هستند که در کارگروهی به ریاست وزیر علوم و دبیری رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی مجوز فعالیت می‌گیرند.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون ۹ صندوق جسورانه بورسی مجوز فعالیت گرفته‌اند که 4 عدد آنها تاکنون در هیچ طرحی سرمایه‌گذاری نکرده‌اند و مجموع عملکرد آنها زیر ۸۰ میلیون تومان بوده است، یادآور شد: صندوق علاوه بر حمایت های مالی آمادگی دارد در بخش کارشناسی نیز با بازار سرمایه همکاری‌های لازم را داشته باشد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از سازمان بورس خواست به حوزه شرکت‌های دانش بنیان نگاه خاص داشته باشد تا شرکت‌های بیشتری به سمت بازار سرمایه جذب شوند.

وی در ادامه یادآور شد: انتظار داریم که با همکاری سازمان بورس و صندوق نوآوری، فعالیت صندوق‌های جسورانه بورسی موثرتر از گذشته شود. صندوق نوآوری علاوه بر حمایت های مالی آمادگی دارد در بخش کارشناسی نیز با بازار سرمایه همکاری لازم را داشته باشد.

انتشار ارواق دانش‌بنیان‌ها

علی ناظمی، معاون سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این نشست، ضمن معرفی خدمات متنوع صندوق، بر ابزارهای سرمایه‌گذاری بیشتر تاکید کرد و گفت: ما در عرصه سرمایه‌گذاری تلاش کردیم تا سرمایه‌گذاران جدیدی به بازار بورس جذب شوند. بر این اساس عملکرد سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری در سال ۹۸ نسبت به سال‌های قبل از آن رشد قابل توجهی داشته است.

وی بخشی از ماموریت‌های سرمایه‌گذاری صندوق را ورود مستقیم به عرصه سرمایه‌گذاری خطرپذیر، تسهیل ورود سایر بازیگران اکوسیستم فناوری و بهبود کیفیت سرمایه با رویکرد توسعه نهادهای حرفه‌ای عنوان کرد و افزود: برای ورود مستقیم صندوق و بازیگران به عرصه سرمایه‌گذاری به ابزارهای مختلفی نیاز داریم تا ضمن تامین نیاز استارت‌آپ‌ها و SMEها سرمایه پرریسک را در اختیار شرکت‌ها قرار دهیم. در حال حاضر ۳۱ شرکت دانش بنیان در بازار سرمایه حضور دارند که با استفاده از ابزارهای مالی موفق می‌تواند موجب جذب بیشتر شرکت‌های اکوسیستم نوآوری به بازار سرمایه باشند.

معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: صندوق نوآوری تلاش می کند با استفاده از ابزارهای موجود و ابزارهای جدیدی که در بستر بازار سرمایه طراحی و اجرا می‌شود بتواند شرکت‌های استارتاپی و دانش بنیان را تامین مالی و امکان ورود سایر سرمایه‌ها را به این بخش فراهم کند.

وی با بیان اینکه بر همین اساس برای ورود به بازار سرمایه‌گذاری از سه مدل استفاده می‌کنیم، توضیح داد: این 3 مدل شامل "هم‌سرمایه‌گذاری"، "مشارکت در تشکیل صندوق‌های جسورانه و خصوصی VC "و "مشارکت در ایجاد صندوق‌های پژوهش و فناوری" در استان‌های مختلف کشور است. با فعال کردن صندوق‌های جسورانه بورسی، همکاری خود را برای تامین مالی اکوسیستم فناوری افزایش می‌دهیم. به همین دلیل صندوق نوآوری در صندوق‌های جسورانه بورسی مشارکت می‌کند تا با سرمایه 4 برابری، محرک بازار و تامین مالی سرمایه‌گذاری باشیم.

ناظمی به تعامل صندوق نوآوری و شکوفایی با بازار سرمایه برای یافتن راهکار تسهیل جذب منابع این بازار برای توسعه اکوسیستم فناوری در کشور اشاره کرد و گفت: در همکاری با بازار سرمایه و فرابورس دو موضوع برای تسهیل جذب منابع بازار سرمایه در حال پیگیری است که به زودی عملیاتی می‌شود که شامل انتشار اوراق بورسی برای شرکت‌های دانش بنیان با هدف کمک به شرکت‌هایی است که نیازمند جذب منابع مالی بیشتر هستند. موضوع بعدی مدیریت ریسک سرمایه‌گذاری است که از اوراق فروش تبعی استفاده خواهیم کرد تا ریسک سرمایه‌گذاری در بخش VC را کاهش داده و جذابیت ایجاد کند. همچنین بیمه سرمایه‌گذاری یکی از ابزارهای صندوق نوآوری برای جذب سرمایه به حوزه دانش بنیان است؛ با بیمه مرکزی نیز به توافقات لازم در این زمینه رسیده‌ایم.

ایجاد تابلو جدید شرکت‌های دانش بنیان

حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در این نشست بر رکن ضامن بودن صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد و گفت: برای عملیاتی شدن مدل‌های پیشنهادی صندوق نوآوری آماده همکاری هستیم. بر این اساس می‌توان موارد درخواستی را مورد به مورد اجرایی کنیم و در صورت بروز مشکل، چالش‌های پیش‌رو را حل کرد. به همین منظور مدل‌های پیشنهادی را بررسی می‌کنیم و اگر قرار به تسهیل‌گری یا ایجاد تغییر در امور باشد همکاری می‌کنیم تا ورود شرکت‌های دانش بنیان به بورس تسهیل شود.

قالیباف با بیان اینکه شرکت‌های مشاور در بازار سرمایه می‌توانند در ارایه مشاوره به شرکت‌های استارتاپی و دانش‌بنیان در بورس راهکار ارائه کنند، یادآور شد: آمادگی همکاری برای ایجاد تابلوی جدید برای شرکت های استارتاپی و متناسب سازی شرایط پذیرش با ویژگی‌های شرکت‌های نواور را داریم.

وی در ادامه با اشاره به یک نمونه موفق در سازمان بورس بر اساس خلاقیت‌های شرکت‌های مشاور در بازار سرمایه، خاطرنشان کرد: شرکت‌های مشاور در بازار سرمایه می‌توانند در ارائه مدل‌های خلاقانه برای حضور شرکت‌های دانش بنیان در بورس راهکار ارائه دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1069939

وب گردی

وب گردی