تولید بیش از 100 دستگاه ضدعفونی‌کننده هوا و سطوح در هفته/باید دیپلماسی اقتصادی در جهت جهش تولید تقویت شود

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان از تولید بیش از 100 دستگاه ضدعفونی‌کننده هوا و سطوح در هفته خبر داد و گفت: هم‌اکنون تقاضاهای زیادی از بازارهای اطراف داریم تا جاییکه نمونه‌هایی برای ترکیه، دانمارک، هندوستان و لبنان ارسال شده تا بحث بازرگانی را انجام دهیم.

بابک شهبازیان مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در پارک فناوری پردیس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با بیان اینکه این شرکت دانش‌بنیان در زمینه تامین تجهیزات و مواد پزشکی و دندانپزشکی در کشور فعالیت می‌کند، اظهار کرد: این شرکت با همکاری یک شرکت دیگر موفق به ساخت دستگاه ضدعفونی کننده هوا و سطوح شد.

شهبازیان در مورد فرآیند تولید دستگاه اظهار کرد: فرآیند ساخت این دستگاه از سال 1395 شروع شد و اواخر سال گذشته، به اتمام رسید. این دستگاه در حال حاضر تنها دستگاه تولیدیِ ضدعفونی محیط و سطوح است که تاییدیه وزارت بهداشت، درمان و آمورش پزشکی را دارد. به عبارت دیگر پروانه ساخت وسیله پزشکی برای این دستگاه صادر شده است.

عضو هیات مدیره شرکت با بیان اینکه این دستگاه ساخت داخل است، گفت: دستگاه ضدعفونی کننده با تکنولوژی مه خشک که توسط شرکت ما تولید شده است، نمونه خارجی دارد. ما تکنولوژی این دستگاه را با مهندسی معکوس، دریافت و طراحی مجدد کردیم. البته بخش‌هایی از این دستگاه کاملا طراحی داخلی است.

وی تصریح کرد: در واقع این دستگاه به مانند یک ابر، توزیع یکنواختی از ذرات محلول ضدعفونی کننده را به محیط و تمام خلل و فرج سطوح می‌رساند.

شهبازیان ادامه داد: در زمینه دستگاه ضدعفونی کننده واقعیت امر این است که با یک حجم زیادی از تقاضا مواجه شدیم ؛ زیرا فناوری‌های مختلفی برای آن در نظر گرفته شده است که بعضی از این فناوری ها پاسخگو هستند و برخی پاسخگو نیست. نمی‌توان برآورد دقیقی از حجم بازار داشت، اما به نظر می رسد که با اتمام نمونه کارگاهی به تولید انبوه برسیم. با توجه به ظرفیت بالای تولید پیش‌بینی می‌شود بیش از 100 دستگاه در هفته کنیم.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان افزود: هم‌اکنون تقاضاهای زیادی از بازارهای اطراف داریم تا جاییکه نمونه‌هایی را برای ترکیه، دانمارک، هندوستان و لبنان ارسال شده تا بحث بازرگانی را انجام دهیم.

وی همچنین در مورد تولید یونیت صندلی دندانپزشکی گفت: این شرکت بزرگترین تولید کننده و صادر کننده یونیت صندلی دندانپزشکی در کشور است علاوه برتامین 10 درصد نیاز بازار داخلی درصدد تامین نیاز کشورهای اطراف به ویژه منطقه خلیج فارس است. هم اکنون این شرکت نمایندگی انحصاری در برزیل است.

شهبازیان گفت: تمام تجهیزات با دانش فنی و بومی و برخی نیز با مهندسی معکوس بوده است، می توان گفت این محصولات تلفیقی از دانش روز است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان تولید دستگاه ضدعفونی کننده هوا و سطوح در دو مدل جدید و تولید یونیت صندلی دندانپزشکی و تولید محلول‌های ضدعفونی کننده را از جمله برنامه‌های آتی این شرکت عنوان کرد و گفت: در حال حاضر برای تولید محلول‌های ضدعفونی‌کننده با یک شرکت سوئیسی مذاکراتی را انجام داده است و پیش‌بینی می‌شود مراحل اجرایی ان در نیمه دوم سال‌جاری کلید بخورد.

وی تأکید کرد: در این شرکت دانش‌بنیان 38 نفر مستقیم و 148 نفر غیر مستقیم مشغول به فعالیت هستند.

شهبازیان درباره جهش تولید گفت: با توجه به شرایط نرخ ارز تولید داخل برای مصرف کننده و تولیدکننده مقرون به صرفه است منتها چند بحث کلیدی است که به شدت به آن کمک می کند. نخست کاهش بروکراسی ادرای( گرفتن مجوز و تاییدیه‌ها)، تا جایی که امکان دارد باید کسب وکار را راحت کنیم یعنی همه مجوزها را حذف کنیم زیرا در حین بازرسی اگر خلافی اتفاق بیفتد می توانیم قوانین را اعمال و در صورت تخلف با آنها برخورد کنیم.

دوم اینکه بحث تامین نقدینگی است، کشور ما کشوری است که اقتصادش پول محور است این درحالیست که برخی از کشورها اقتصادشان فناوری محور است. ما در مرحله نقدینگی گیر کردیم. بنابراین مشکل نقدینگی بخاطر بالا بودن حجم نقدینگی در بازار است، باید شرایطی را فراهم کنیم تا تولیدکننده با یک نرخ مناسب به خدمات مالی دسترسی پیدا کند و ریسک سرمایه گذاری بانک ها باید از طریق بیمه سرمایه گذاری حل شود.

بحث سوم فرهنگ سازی است تلاش کنیم که بحث استفاده از منابع تجهیزات و کالای ایرانی را در کشور جا بیندازیم خوشبختانه در دو حوزه صنایع غذایی و پوشاک بعد فرهنگی جا افتاده است بنابراین با فرهنگ سازی می توانیم به کیفیت کالای تولیدی کمک کنیم.

بحث چهارم دیپلماسی است باید دستگاه‌های سیاست‌گذاری حوزه روابط خارجه زمینه‌ای را فراهم کنند تا با کشورهای خارجی تعامل بهتری داشته باشیم.

وی تأکید کرد: چندسالی است که در وزارت بهداشت دستور العمل خرید محصولات ایرانی نهادینه شده است در خیلی از مناقصات و خریدهای کلان پزشکی و دندانپزشکی تا زمانی که تولید داخلی باشد کالای خارجی خریداری نمی‌شود. به نظرم کافی نیست بلکه باید بیشتر فرهنگ سازی شده و خرید محصولات داخلی اجباری شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1070068

وب گردی

وب گردی