چرا جامعه ایران اسلامی در استکبارستیزی و دفاع از مظلوم پرچمدار است؟

دفاع عملی از مظلوم همواره دغدغه‌ای برای منادیان و مدعیان واقعی آزادی خواهی و استکبارستیزان بوده است. اما ریشه‌ این مسئله و فضیلت در جامعه ایران اسلامی را از ۴ زاویه و نگاه می‌توان بررسی کرد؛ اسلامی بودن، ایرانی بودن، جغرافیای سیاسی ایران، انفعال جامعه جهانی در دفاع از حقوق بشر.

گروه دانشگاه ایسکانیوز: جامعه جهانی در قرن ۲۱ علی‌رغم تکیه بر شعارهای آزادی‌خواهانه، حقوق بشر، رونق و توسعه سازوکارهای مختلف برای تسری این افکار در جوامع گوناگون بین المللی، برعکس، این تلقی را به مظلومان و مستضعفین جهان القا کرده است که تظلم در دنیای جدید زبان تازه، نو و شکیل پیدا کرده و ابزار فعلیت بخشیدن آن سیاست ناجوانمردانه و غیرمتعهدانه سکوت در برابر ظلم به مظلوم و حمایت ابرقدرت‌ها از ظالم است. گرچه خوی استکباری هرگز از ظلم آشکار ابایی ندارد و ابزار نظامی را آنجا که منافع‌اش درخطر باشد به‌کار می‌بندد.

امت مسلمان ایران نیز به سبب اثرات ایدئولوژی، فرهنگ و روحیه سلحشوری خود پیشرو در آرمان قدسی دفاع از مظلوم بوده‌اند. این نگاه بعد از انقلاب اسلامی ایران علاوه بر صدای جامعه بودن با استقرار جمهوری اسلامی ایران حاکمیت پیدا کرد. دفاع عملی از مظلوم همواره دغدغه‌ای برای منادیان و مدعیان واقعی آزادی خواهی و استکبارستیزان بوده است. اما ریشه‌ این مسئله و فضیلت در جامعه ایران اسلامی را از ۴ زاویه و نگاه می‌توان بررسی کرد؛ اسلامی بودن، ایرانی بودن، جغرافیای سیاسی ایران، انفعال جامعه جهانی در دفاع از حقوق بشر.

نگاه اول به این مسئله از منظر اسلام و تحلیل دین‌مدارانه از دفاع از مظلوم است. امت مسلمان مطابق موازین و فرائض دینی خود را موظف به دفاع از مظلوم و مبارزه با استکبار و ظلم به انسان‌ها می‌دانند. حال آنکه در تاریخِ مکتب غنی اسلام کمک به همنوع اولویت مسلمانان بوده و امروز که این همنوعان به تعبیر آیه شریفه‌ی "انماالمومنون اخوه" در قرآن برادران دینی هستند، آن‌را به امری اولی و مهم مبدل کرده است و البته نماد رفع تبعیض نژادی، نگاه اسلام‌گرایانه به مسئله دفاع از فلسطین که نگاهی فراتر از مرزبندی‌های مکانی است که خود می‌تواند دلیلی کارامد و منطقی برای پایبندی به دفاع از مظلومین مسلمان فلسطین و همینطور آزادسازی قدس از بند زورگویان و خارج کردن یوغ استعمار بر ملت‌های مظلوم باشد. فلذا می‌طلبد ملت های‌ مسلمان و سازمان‌های اسلامی در جهان در این امر متحد گشته و به صورت علنی و عملی انزجار خود را به جامعه جهانی نشان دهند.

نگاه دوم از منظر فکر ایرانی به این موضوع است. ایران کشوری در خاورمیانه، دارای تمدنی اصیل و با قدمتی به درازای تاریخ است؛ با نگاه به سیر نهضت‌های موجود در مسیر تاریخ ایران با افراد یا تمدن‌هایی برمی‌خوریم که ایستادن در برابر زورگویان را آرمانی سلحشورانه برای خود تلقی می‌کردند. این نگاه درون مرزهای ایران موجود بوده و حتی تا جایی مورد تایید ملت ایران بوده است که در حکومت هخامنشیان پس از آزادسازی بابل اسیران یهودی آنجا توسط ایرانیان نجات یافتند که موید نگاه ظلم ستیزانه و آزادی خواهانه تفکر ایرانی است. امروز نیز همین روحیه سلحشورانه بر فرهنگ ما حاکمیت دارد و مردم ایران اشغالگری سرزمین فلسطین را ظلمی غیرانسانی و محکوم می‌دانند. اما نمود این رفتار انسان ‌دوستانه باید توسط فعالین مدنی ایران در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی دیده و تا حصول نتیجه از پای ننشینند.

نگاه سوم از منظر جغرافیای سیاسی جمهوری اسلامی ایران است. با در پیش گرفتن این سیاست و نجات فلسطین از چنگ اشغالگران، نه تنها این پیروزی تقویت وحدت مسلمانان را در پی‌دارد بلکه منجر به اتحاد بیشتر کشورهای منطقه شده و معادلات منطقه‌ای و سیاسی ابرقدرت‌های خودخوانده را برهم می‌زند؛ با تحرکات نظامی و مواضع سیاسی امروز ایران، نزدیک‌تر شدن دست سیاسی و جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران به فلسطین اشغالی، از قدرت مانور غرب در خاورمیانه کاسته و بر اقتدار و استقلال کشورهای غرب آسیا به‌ویژه ایران می‌افزاید. در این راستا مسئولان نیز باید با موضع‌گیری و رایزنی‌های‌ دیپلماتیک مهر ابطال بر تمام معاملات ظالمانه آمریکا و رژیم صهیونیستی بزنند.

نگاه چهارم مسئله‌ی لاینحل حقوق بشر درجهان است. در قرن ۲۱ شعار دفاع از حقوق بشر ظالمین به بشر گوش بشریت را کر می‌کند، لکن در هنگام عمل وقتی شاهد ظلم آشکار یا نهان به جمع کثیری از یک اجتماع، یک مذهب یا گاها ظلم به یک کشور، یک جامعه و یک ملت همچون فلسطین هستیم مدعیان حقوق بشر در بزنگاه سکوت اختیار کرده و تا امروز متقن شده است که خود مسبب این ناحقی‌ها در حق بشر، جنگ‌ها در دنیا، ظلم های ناروا در حق انسان‌ها بوده اند و جامعه جهانی و همینطور برخی از سازوکارهای وابسته به قدرت و ثروت مستکبرین دم برنمی‌آورند. البته امیدواریم ملت‌ها بخصوص امت بیدار مسلمان در جهان روزبه‌روز آگاه‌تر شده و در مقابل این مبارزان ِبا بشریت و انسانیت مبارزه کنند و بهترین راهکار مقابله به مثل در اقدامات سازمان‌های مردم‌نهاد بین‌المللی، تببین فجایع انجام شده تا کنون، توجیه و ترغیب آن‌ها برای واکنش دادن به این نسل کشی و غصب تاریخی است.

این که این‌روزها، آرمان مجاهدپروری و مبارزسازی اسلام علیه طاغوتیان زمانه، مستکبران و مستبدان جهان منجر به تولید آرمان قدس در ملت های مختلف و توسعه تفکر مقاومت در ادیان و کشورهای دیگر شده است، نوید پیروزی نهایی حق بر باطل را به ما می‌دهد و امید که آیه شریفه‌ی "الا ان نصرالله قریب" در قرآن دلآرام و امیدبخش همه‌ مظلومان جهان، به ویژه ملت مسلمان فلسطین باشد.

قائم مقام اتحادیه تشکل‌های اسلامی سیاسی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی

انتهای پیام/

کد خبر: 1070115

وب گردی

وب گردی