ارائه محتوا‌‌ به دانش‌آموزان با روش‌های قدیمی امکان‌پذیر نیست

متخصص تعلیم‌و‌تربیت گفت: معلمان باید شیوه‌های سنتی آموزش را کنار بگذارند، ارائه محتوا‌‌ به دانش‌آموزان کنونی را نمی‌توان با روش‌های قدیمی پیش‌برد، ارائه مفاهیم آموزشی به نسل جدید با روش‌ها و ابزارهای گذشته مطلوب نیست.

مهین برخورداری در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه فاصله بین نسل‌ها همواره وجود داشته اظهار کرد: در حال حاضر سرعت پیشرفت تکنولوژی در جهان افزایش یافته و تغییرات زیاد ایجاد شده، به خصوص فضای مجازی سرعت تحولات روحی نسل جدید را سرعت بخشیده است. فاصله درباره بین نسلی به کمتر از ۴_۵ سال رسیده یعنی نسلی که حدود ۵ سال با هم اختلاف سنی دارند یکدیگر را درک نمی‌کنند.

وی ادامه داد: یک معلم نسبت به دانش‌آموزان خود حدود ۱۰ سال یا بیش‌تر تفاوت سنی دارد، به همین منظور این فاصله بین نسلی چه بین معلم و دانش‌آموز و چه بین دانش‌آموز و خانواده وجود دارد و در واقع این فاصله خیلی بزرگ شده است. مخصوصا از زمانی که فضای مجازی و آموزش‌های آنلاین مورد توجه قرار گرفته است، دانش آموزانی هستند که از ابتدای تولد، زندگی خود را از طریق آموزش آنلاین گذرانده‌اند. این دانش‌آموزان معمولا با دستگاه‌های دیجیتال بزرگ می‌شوند.

متخصص تعلیم و تربیت گفت: از طرفی نسل معلمان نیز بزرگتر هستند و در زمینه استفاده از این دستگاه‌ها نسبت به نسل جدید عقب‌تر هستند. این امر منجر می‌شود اقتدار والدین و بزرگترها در جامعه دست‌خوش چالش شود. در چنین شرایطی با نسلی روبرو می‌شویم که نسل قبل از خود را قبول ندارد و تصور می‌کند دانسته‌ها و نگاهش به جهان دقیق، بهتر یا معتبرتر از نسل قبل است.

وی افزود: در چنین شرایطی معلمان باید به دنبال اقتدار ساختگی و گذشته نگر نباشند، یعنی انتظار نداشته باشند چون معلم هستند و تدریس دانش آموزان را برعهده دارند، اقتدار آنان حفظ شود.
معلمان باید خود را برابر با دانش آموزان بدانند یعنی احترام مقابل بین ایده‌ها و دیدگاه‌های معلم و دانش‌آموز وجود داشته باشد، در چنین شرایطی نگاهمان به یادگیری باید تغییر کند و معلم از دانش آموز یاد بگیرد. همچنین به دانش آموزان مطالب مختلف را می‌آموزد این ارتباط دو طرفه است و میان آنها دیالوگ برقرار می‌شود.

برخورداری با بیان اینکه نمی توان مانند گذشته و به صورت مونولوگ‌وار با دانش آموز ارتباط برقرار کرد خاطرنشان کرد: این ارتباط به صورتی بود که معلم مفاهیم درسی را بیان می‌کرد، دانش‌آموز در ابتدا آن را می‌شنید و سپس تایید می‌کرد، در چنین شرایطی نقد و نظر مخالفی تقریباً تعریف نشده بود. اما در حال حاضر باید فضا و فرصتی در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد که ایده نقل و نگاه آنان به هستی و جهان نیز پذیرفته شود.

وی با ذکر ومثالی یادآور شد: در برخی موارد معلم از دانش آموزان نیز مطالبی را یاد می‌گیرد، به عنوان مثال بسیاری از والدین برای حل مشکلات در فضای مجازی به فرزندان خود رجوع می‌کنند، زیرا دانش‌آموزان نسبت به تغییرات به‌روزتر هستند و با فضای دیجیتال و ابزار مرتبط با آن بیشتر سر و کار دارند. ما باید چنین موضوعی را بپذیریم این موارد بیشتر به ضرر نسل بزرگتر و معلمان خواهد بود.

دکترای علوم تربیتی با بیان اینکه در حال حاضر نسل جدید، معلم‌ها را در آزمون های آنلاین دور می‌زنند اظهار کرد: معلمان معمولا به فضای مجازی مسلط نیستند اما دانش‌آموز تسلط کافی را برای این فضا دارد. درحال حاضر باید تدابیری برای کاهش تقلب در آزمون‌های آنلاین در نظر گرفته شود، برای تحقق این امر نیازمندیم که معلمان به فضای مجازی مسلط شوند، همچنین مفهوم سطح و نوع یادگیری تغییر پیدا کند.

وی اضافه کرد: در چنین شرایطی آزمون گرفتن از محتوای کتبی کتاب کمی نامعقول به نظر می رسد؛ زیرا کتاب در دسترس دانش‌آموزان است، آن‌ها‌ به راحتی می‌توانند با کمک گرفتن از آن به سوالات آزمون پاسخ دهند. در چه شرایطی معلمان باید یادگیری را به سمت مفهومی پیش ببرند تا فرد بتواند برداشت خود را از مفاهیم درسی بیان کند، در شرایط ذکر شده تقلب کردن امکان پذیر نیست و دانش‌آموز با استفاده از کتاب و حتی سرچ در اینترنت نمی‌تواند به سوالات آزمون پاسخ دهد زیرا باید ایده و برداشت شخصی خود یا به عبارتی مطلب جدیدی را به معلم خود ارائه کند و به عبارتی مطلب نو را خلق کرده و تفسیر شخصی خود را به عنوان پاسخ به سوال آزمون به معلم خود ارسال کند.

برخورداری‌‌ ادامه داد: معلمان می‌توانند از دانش‌آموزان بخواهند که کاردستی یا ابزار جدیدی را بسازند تا از تقلب کردن جلوگیری کنند. معلم باید در زمینه حوزه آموزش مهارتی با دنیا هماهنگ باشد و بتواند خود را در این زمینه خود را بروز کند. هرچقدر این به‌روزرسانی بیشتر باشد، مشروعیت و مقبولیت معلم پیش نسل جدید بیشتر خواهد شد. اگر معلم بخواهد به صورت اجباری و با استفاده از ابزار خشونت مانند تنبیه آزمون ها را برگزار کند با مشکل مواجه خواهند شد.

وی‌ با ذکر مثالی یادآور شد: به عنوان مثال معلمان برای جلوگیری از تقلب دانش‌آموزان در آزمون‌های آنلاین زمان محدودی را در نظر می‌گیرند و می گویند ۳ دقیقه فرصت دارید تا به سوالات پاسخ دهید، در چنین شرایطی بازهم معلمان گول می‌خورند؛ زیرا فقط یک ثانیه فرصت برای ارسال سوال به فردی که پاسخ سوالات را می‌داند، کافی است.

این متخصص تعلیم و تربیت گفت: معلمان باید شیوه‌های سنتی آموزش را کنار بگذارند، ارائه محتوا‌‌ به دانش‌آموزان کنونی را نمی‌توان با روش‌های قدیمی پیش‌برد، ارائه مفاهیم آموزشی به نسل جدید با روش‌ها و ابزارهای گذشته مطلوب نیست. در صورت تحقق چنین شرایطی نسل قدیم نابود می‌شود، زیرا به گذشته‌ای پایبند است که امروزه کاربرد چندانی ندارد. معلم باید دانسته‌های خود را مطابق علم روز دنیا به‌روزرسانی کند.

وی در پایان گفت: معلمان باید زبان انگلیسی خود را تقویت کنند و هر اپلیکیشنی که وارد بازار می‌شود، در آن زمینه مطالعه کنند. البته نظام آموزشی و دانشگاه فرهنگیان وظیفه دارد دوره‌هایی به منظور کارآموزی و بازآموزی نسل جدید برگزار کند و با روانشناسی نسل جدید و ابزارهای آموزشی آشنا کنند تا با دانش‌اموزان هم‌سطح شده و بتوانند با آنان دیالوگ برقرار کنند، در نهایت چالش‌های آنان با دانش‌آموزان کاهش می‌یابد.
انتهای‌ پیام/

کد خبر: 1070163

وب گردی

وب گردی