ضعیف شدن میدان مغناطیسی زمین

میدان مغناطیسی زمین بین آفریقا و آمریکای جنوبی در حال ضعیف شدن است که باعث بروز مشکلاتی برای ماهواره و فضاپیماها می‌شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دانشمندان با مطالعه پدیده ها متوجه شدند که ناحیه ای با عنوان ناهنجاری جنوب اقیانوس اطلس در سالهای اخیر رشد چشمگیری داشته و دلیل آن کاملا مشخص نیست.

محققان آژانس فضایی اروپا (ESA) با استفاده از داده های جمع آوری شده خاطرنشان کردند که مساحت ناهنجاری در بین سالهای 1970 تا 2020 بیش از 8 درصد کاهش یافته است.

یورگن ماتزکا از مرکز تحقیقات علوم زمین شناسی آلمان اعلام کرد که ناهنجاری جنوب اقیانوس اطلس طی یک دهه گذشته ظاهر شده است و در سال های اخیر با شدت در حال پیشرفت است.

وی ادامه داد ما بسیار خوش شانس هستیم که ماهواره های Swarm را برای بررسی توسعه ناهنجاری در مدار قرار داده ایم. اکنون چالش این است که فرایندهای مربوط به تغییرات اصلی هسته زمین را درک کنیم.

به گفته ESA یکی از احتمالات این است که تضعیف میدان نشانه ای از وارونگی میدان مغناطیسی زمین است و بدین ترتیب قطب شمال و قطب جنوبی مکان های تغییر هستند.

آخرین باری که وارونگی ژئومغناطیسی اتفاق افتاد 780،000 سال پیش بود. به طور معمول، چنین رویدادهایی هر 250،000 سال اتفاق می افتد.

پیامدهای چنین رویدادی می تواند مهم باشد؛ زیرا میدان مغناطیسی زمین نقش مهمی در محافظت از سیاره در برابر بادهای خورشیدی و تابش مضر کیهانی دارد.

سیستم های مخابراتی و ماهواره ای نیز برای بهره برداری به آن متکی هستند و ممکن است رایانه ها و تلفن های همراه مشکلاتی را تجربه کنند.

ESA هشدار داد که این ناهنجاری در حال حاضر مشکلات ماهواره‌هایی را در مدار زمین ایجاد می کند و فضاپیماهایی که در منطقه پرواز می‌کنند نیز نقص فنی را تجربه می کنند.

مطالعه سال 2018 که در ژورنال علمی Proceedings of the National Academy of Science منتشر شد نشان داد که میدان مغناطیسی زمین علی‌رغم تضعیف احتمالاً وارونه نمی شود.

این مطالعه همچنین توضیح داد که این روندی فوری نیست و می تواند ده ها هزار سال طول بکشد.

آژانس فضایی اروپا اعلام کرد که اسرار ناهنجاری جنوب اقیانوس اطلس هنوز حل نشده با وجود این‌، یک چیز مسلم است که مشاهدات میدان مغناطیسی بینش جدید هیجان انگیز در مورد فرآیندهای به ندرت درک شده از فضای زمین را فراهم می کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1070166

وب گردی

وب گردی