پیش‌بینی بازار  1400 میلیاردی  اینترنت اشیا/ جهش تولید در بخش کشاورزی با استفاده از  IOT

مدیر فروم اینترنت اشیاء ایران، مهم‌ترین عامل کندی ایران در بحث IOT را نبود آگاهی بهره‌برداران از این فناوری، مشکل اقتصادی، تحریم و افزایش نرخ ارز عنوان کرد و گفت: خوشبختانه کشورمان در حوزه اینترنت اشیا مشکل تکنولوژی ندارد؛ زیرا تولیدکنندگان کاملا تکنولوژی این صنعت را بومی‌ کرده‌ و می‌توانند در داخل کشور تولید و عرضه کنند.

مهدی روحانی‌نژاد مدیر فروم اینترنت اشیا ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به کاربرد مختلف اینترنت اشیا و تاثیر آن بر حمل و نقل، سرویس سلامت، انرژی، صنایع، کشاورزی، خرده فروشی و شهر هوشمند، اظهار کرد: امروزه IOT در بسیاری از صنایع کاربردی شده و نقش مهمی در زندگی روزمره انسان‌ها بازی می‌کند.

وی با تأکید براینکه بیش از 450 هزار کنتور در کشور هوشمند شده است، گفت: وزرات نیرو براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تلاش می‌کند که طی دو سال آینده 5 میلیون کنتور را هوشمندسازی کند؛ زیرا این امر تاثیر مهمی در مدیریت مصرف انرژی خواهد داشت. همچنین در حوزه شهر هوشمند نیز شهرداری تلاش می‌کند که از این سنسورها برای آبیاری بوستان و پارکینگ استفاده کند.

روحانی‌نژاد مدیر فروم اینترنت اشیاء ایران، از سازمان محیط‌زیست، شرکت توانیر، شهرداری تهران، وزارت جهاد کشاورزی و شرکت ملی گاز ایران به عنوان پیشتازان ورود به عرصه اینترنت اشیا در کشور نام برد و فناوری اینترنت اشیا را راه حل کاهش آلودگی در کلان شهرها، جلوگیری از اتلاف انرژی، کاهش قاچاق سوخت، حفاظت محیط زیست، افزایش راندمان در حوزه های کشاورزی و دامپروری عنوان کرد.

وی تأکید کرد: در بحث خانه و ساختمان هوشمند نیز استارتاپ‌ها بیشتر به این سمت و سو حرکت کردند تا از اینترنت اشیاء برای امنیت استفاده کنند.

روحانی‌نژاد با بیان اینکه درآمد بازار آینده اینترنت اشیا در ایران به 1400 میلیارد تومان می رسد، گفت: پیش بینی می شود تا سال 2025 بیش از 75 میلیون دستگاه به اینترنت اشیا متصل می شوند.

وی افزود: در حوزه اینترنت اشیا کشورهایی مثل کره، چین و ژاپن خیلی از ایران پیش‌رو هستند؛ ولی در سطح منطقه کشورهای عربی یکسری فعالیت‌هایی را شروع کردند هنوز فاصله ما خیلی زیاد نیست، باید برنامه‌ریزی جدی صورت گیرد. با این سرعتی که پیش می‌رویم مطمئنا طی یکی دو سال آینده فاصله‌مان با کشورها پیرامون بیشتر خواهد شد.

مدیر فروم اینترنت اشیا ایران، مهم‌ترین عامل کندی ایران در بحث IOT را نبود آگاهی بهره‌برداران از این فناوری، مشکل اقتصادی، تحریم و افزایش نرخ ارز عنوان کرد و افزود: خوشبختانه کشورمان در حوزه اینترنت اشیا مشکل تکنولوژی ندارد؛ زیرا تولیدکنندگان کاملا تکنولوژی این صنعت را بومی‌ کرده‌ و می‌توانند در داخل کشور تولید و عرضه کنند، بنابراین برای آشنایی فعالان این حوزه باید کارگاه‌های آموزشی برگزار شود و در کنار آن باید حمایت‌های مالی نیز صورت گیرد.

روحانی‌نژاد درباره جهش تولید گفت: در بحث ‌IOT تولیدکنندگان کشور این آمادگی را دارند که تولید را چندبرابر کنند و از جهت عرضه کنندگان و تولیدکنندگان این مشکل وجود ندارد؛ بنابراین برای محقق شدن این موضوع باید حمایت و عزمی در بدنه دولت شکل گیرد تا بستر را برای جهش تولید هموار سازند. در همین راستا ما جلساتی را با مسئولان کشاورزی در دستور کار خود قراردادیم تا جهش تولید را در بخش کشاورزی با استفاده از IOTعملیاتی کنیم. همچنین این فناوری را برای انجام تعمیرات پیشگیرانه در کارخانجات، اقتصاد، دامپروری و جاده‌های کشور انجام دهیم. طبیعتا اگر بتوانیم در کشور اینترنت اشیا را در تمام بخش‌های کلیدی اجرایی کنیم به طور یقین برنامه برای صادرات تکنولوژی و انتقال دانش در این عرصه فراهم خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1070188

وب گردی

وب گردی