چهارمین دوره مسابقه دانش‌­آموزی نور تمدید شد

مهلت ارسال آثار به مسابقه دانش‌آموزی نور؛ گرامیداشت پروفسور یاغی تا 31 مردادماه تمدید شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از ستاد ارتباطات و اطلاع­‌رسانی بنیاد مصطفی(ص)، برای ایجاد فرصت بیشتر برای ارائه آثار از سوی دانش‌­آموزان علاقه‌مند باتوجه به تعطیلی مدارس و عدم تشکیل گروه‌­های دانش‌­آموزی در ایام شیوع ویروس کرونا، مهلت ارسال آثار به چهارمین دوره مسابقه دانش‌­آموزی نور، گرامیداشت پروفسور یاغی، تا 31 مردادماه سال تمدید شد.

با توجه به شیوع ویروس کرونا و عدم حضور دانش­‌آموزان در مدارس خود، علاوه بر تمدید این دوره تا پایان مردادماه، شرایط ویژه­ای برای این دوره از مسابقه دانش­‌آموزی نور اتخاذ شد. برای رعایت اصول بهداشتی اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت مبنی بر رعایت فاصله اجتماعی و اجتناب از اجتماعات، از ابتدای خردادماه، ثبت‌­نام به‌صورت خانوادگی برای دانش‌­آموزان میسر خواهد شد و هر دانش­‌آموز می‌تواند به عنوان سرگروه در منزل و با مشارکت اعضای خانواده خود در مسابقه شرکت کند.

از دیگر شرایط این دوره این است که در بخش راهنمای علمی که در سایت مسابقه معرفی شده است، ایده­‌های متنوع علمی مربوط با موضوع مسابقه با در نظر گرفتن امکان اجرا در منزل، به طور مستمر و روزانه به دانش‌­آموزان شرکت کننده معرفی می­‌شود.

دانش‌­آموزان می­‌توانند تا پایان مردادماه با مراجعه به سایت بنیاد مصطفی(ص) به نشانی www.mstfdn.org به بخش مسابقه دانش‌آموزی نور مراجعه کرده و در قالب گروه‌های دو یا سه نفره آثار علمی خود را به صورت فیلم‌های 60 ثانیه‌ای به دبیرخانه این مسابقه ارسال کنند.

مسابقه دانش‌آموزی نور هر سال به عنوان یکی از رویدادهای بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) در حوزه دانش‌آموزی برگزار می‌شود که هدف از برگزاری آن، ایفای نقش در انگیزش نسل نوجوان جهان اسلام، ایجاد افق­‌های نوین در زمینه علم و فناوری و کمک به رشد استعدادهای درخشان است.

دوره چهارم مسابقه دانش‌آموزی نور؛ گرامیداشت پروفسور عمر یاغی، برگزیده جایزه مصطفی(ص) 2015، از مردادماه سال گذشته آغاز شد و موضوع این دوره از مسابقه ساخت فیلم­های علمی کوتاه یک دقیقه­‌ای از آزمایش‌­­هایی در مباحث مختلف ماده و انرژی است.

مسابقه دانش‌آموزی نور که هر ساله به نام و بزرگداشت یکی از دانشمندان بزرگ جهان برگزار می‌‌شود، در دوره نخست خود با عنوان «مسابقه دانش­‌آموزی نور؛ گرامیداشت ابن­­‌هیثم» به مناسبت یک­ هزارمین سال انتشار کتاب المناظرِ ابن‌هیثم، ریاضی­‌دان و فیزیک­‌دان شهیر جهان اسلام و دانشمند صاحب نام جهانی در زمینه فیزیک نور، برگزار شد. موضوع آن دوره از مسابقه که مباحث نور و کاربردهای آن بود، مشارکت بیش از چهار هزار دانش‌آموز در سراسر کشور را با ارسال 1650 فیلم ثبت کرد و از صاحبان 200 اثر برگزیده، تقدیر شد.

مسابقه دانش‌آموزی نور در سال دوم برگزاری خود‌، گرامیداشت پروفسور جکی­ یینگ؛ برگزیده جایزه مصطفی(ص) 2015 نام گرفت. این دوره از مسابقه در تمامی حوزه‌های علمی همچون فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی، ریاضیات، نجوم و یا ترکیبی از علوم مختلف بود که در نهایت بیش از پنج­ هزار دانش‌آموز، دو هزار فیلم از آزمایش‌های علمی خود را ارسال کردند و در روز اختتامیه نیز از 100 گروه دانش‌آموزی برگزیده تقدیر شد.

نحوه شرکت در این مسابقه ساخت فیلم‌های 60 ثانیه‌ای از انجام آزمایش­ های علمیِ گروه‌های دانش‌آموزی طرح‌ریزی شده است.

دور سوم مسابقه دانش‌آموزی نور به نام و بزرگداشت ابن­­ رزاز جَزَری در بخش مدارس در حوزه رباتیک برگزار شد که الجزری از موثرترین دانشمندان در علم رباتیک و بدون شک بنیان­گذار مکانیزم‌های مکانیکی در جهان بوده است. موضوع این دوره از مسابقه ساخت ساز و کارهای(مکانیزم ­های) حرکتی و آزمایش­‌هایی در مباحث مختلف مکانیک بود که پنج ­هزار و 122 دانش‌آموز در قالب 2 هزار و 183 گروه ثبت‌­نام کردند و یک هزار و 733 فیلم به سایت دبیرخانه ارسال شد و در نهایت در روز اختتامیه از 100 گروه منتخب تقدیر شد.

انتهای پیام

کد خبر: 1070193

وب گردی

وب گردی