آغاز پذیرش طرح‌های فناورانه برای رفع چالش صنعت لاستیک سازی

با اغاز دریافت طرح‌های پسا دکتری فناورانه از سوی صندوق حمایت از پژوهشگران و یکی از گروه‌های صنعتی، دانش آموختگان مقطع دکتری می‌توانند طرح‌های فناورانه خود را برای رفع چالش‌های صنعت لاستیک سازی ارائه دهند. بر اساس فراخوان اعلام شده زمان این دوره پسادکتری حداکثر یک سال بوده و با تصویب گروه صنعتی و صندوق حمایت از پژوهشگران، این زمان تا یک سال قابل تمدید است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، از سوی صندوق حمایت از پژوهشگران به منظور رفع چالش‌های گوناگون صنایع فراخوانی برای حمایت از طرح‌های پسا دکتری فناورانه (پسافن) منتشر شد و در آن از دانش آموختگان دوره دکتری درخواست شد تا طرح‌های فناورانه خود را به این صندوق ارسال کنند.

در این فراخوان رفع چالش‌های صنعت لاستیک در نظر گرفته شده است و قرار است در این فراخوان 30 طرح محققان پسا دکتری حمایت می‌شود. دانش آموختگان دوره دکتری برای شرکت در این فراخوان می‌توانند به سامانه مدیریت پژوهش (کایپر) مراجعه و درخواست خود را ثبت کنند. از میان درخواست‌های ثبت شده پس از داوری و ارزیابی طرح‌های برگزیده برای حمایت انتخاب می‌شوند.

این فراخوان با همکاری یکی از گروه‌های صنعتی منتشر شده است و در آن 62 مساله طرح شده است تا پژوهشگر پسا دکتری بر اساس آن طرح‌های خود را ارسال کند.

طراحی و اجرای سیستم‌های آنلاین اندازه‌گیری ضخامت در استیل کلندر، طراحی و اجرای سیستم کنترل هوشمند اکسترودر، طراحی و اجرای سیستم کنترل هوشمند کلندر سیمی، شبکه سازی فروشندگان نهایی تایر در سراسر کشور، طراحی و ساخت دستگاه برچسب زنی خودکار تایر و طراحی و ساخت پالت‌ها و وسایل حمل و نقل هوشمند برخی از مسئل مطرح شده در این فراخوان است. میزان حمایت از هر طرح با توجه به پیچیدگی زمینه کاری میان 3 تا 5 میلیون تومان در ماه است.

بر اساس دستور العمل حمایت از دوره‌های پسادکتری مشترک، منظور از دوره پسا دکتری، دوره معین پژوهشی است که در آن پژوهشگران مستعد جوان در چارچوب عناوین تعریف شده از سوی این گروه صنعتی و تحت نظارت یک استاد صاحب تجربه و برجسته علمی در انجام طرح‌های پسا دکتری مشارکت می‌کنند.

طرح پسا دکتری نیز طرح‌های تحقیقاتی هستند که درچارچوب عناوین پژوهشی اولویت دار تعیین شده و به تصویب برسند.

"کمک به اجرای فعالیت‌های پژوهشی هدف‌دار در لبه علم و در قلب صنایع"، "کمک به توسعه زیر ساخت‌های انسانی پژوهش در کشور"، "کمک به افزایش توان و مهارت‌های پژوهشی در میان پژوهشگران دارای مدرک دکتری تخصصی"، "استفاده از ظرفیت‌های پژوهشی موجود در کشور به منظور تامین نیازهای صنعت" و "کمک به توسعه دانش و خلاقیت علمی در صنایع و رسیدن به مرزهای جدید دانش و فناوری" از جمله اهداف این فراخوان به شمار می‌رود.

از جمله شروط پذیرش طرح‌های پسادکتری می‌توان به مواردی چون مطابقت با عناوین و مشخصات اعلامی از سوی گروه صنعتی همکاری، اجرای طرح در محل تعیین شده از سوی این گروه صنعتی، مرتبط بودن سوابق تحصیلی و شغلی مسوول و پژوهشگر پسا دکتری با طرح ارائه شده و جهت‌دار و هدفمند بودن طرح‌ها و توسعه مرزهای دانش اشاره کرد.

بر اساس این دستور العمل پژوهشگران برگزیده می‌بایست نسبت به ارائه امور پژوهشی و تحقیقاتی خود مطابق با دستور العمل مرتبط با قرار داد که توسط این گروه صنعتی ارائه می‌شود، به صورت کامل در اختیار این گروه باشد و مطابق برنامه زمان‌بندی ارائه شده توسط نمایندگان گروه صنعتی در این طرح مشارکت داشته باشند.

محل در نظر گرفته شده برای اجرای این طرح تهران است ولی در موارد حاص و با تایید گروه صنعتی، امکان پژوهش در محل کارخانه‌های لاستیک سازی همکاری این فراخوان فراهم شده است.

زمان دوره پسادکتری حداکثر یک سال بوده و با تصویب گروه صنعتی و صندوق حمایت از پژوهشگران این زمان تا یک سال قابل تمدید است. تمدید این زمان منوط به دریافت گزارش پیشرفت طرخ و عملکرد پژوهشگر و تحقق اهداف مربوط است.

ارزیابی نهایی طرح پسا دکتری توسط تیم مشترک ارزیابی و با توجه به حداقل دو مورد از تعهدات ذیل انجام می‌شود:

داشتن حداقل یک مقاله ‌ISI و یا ثبت اختراع
توسعه نمونه آزمایشگاهی موفق
توسعه نمونه تجاری سازی شده موفق
ارائه پروپوزال قابل دفاع برای تاسیس شرکت دانش بنیان شامب مطالعات امکان سنجی، برنامه درآمدزایی مشخص و سایر موارد لازم

حقوق ناشی از دستاوردهای طرح پسادکتری در اختیار صندوق حمایت از پژوهشگران و گروه صنعتی خواهد بود و صندوق متعهد می‌شود این دستاوردها را بدون اجازه کتبی این گروه صنعتی منتشر نکند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1070207

وب گردی

وب گردی