کمک سوختی ایران به ونزوئلا خطری برای آمریکا است!

مشاور امنیت ملی سابق آمریکا با دخالت آشکار در امور داخلی کشورهای مستقل ارسال محموله سوختی ایران برای ونزوئلا را خطری برای واشنگتن توصیف کرد!

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی سابق آمریکا امروز شنبه و در واکنش به تجارت قانونی تهران و کاراکاس در پیامی توئیتری نسبت به این اقدام ابزار نگرانی کرد!

مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در این خصوص ادعا کرد: همه ما از مداخله مجدد چین، روسیه، کوبا و ایران در ونزوئلا دچار مشکل می‌شویم. محموله بنزینی ایران برای کمک مالی به دولت شکست خورده «مادورو» هم برای آمریکا و هم برای کشورهای آمریکایی جنوبی خطرناک است.

وی با دخالت آشکار در امور داخلی کشورهای مستقل مدعی شد: ما در مخالفت با نفوذ ایران در کنار «گوایدو» (سرکرده شورشیان مورد حمایت آمریکا در ونزوئلا) ایستاده ایم.

این درحالیست که ونزوئلا در حالی که رسیدن نفتکش‌های ایرانی به سواحل خود را انتظار می‌کشد پنجشنبه هفته گذشته اعلام کرده بود که دست به آزمایش‌های موشکی زده است.

کاراکاس پیش‌تر نیز اعلام کرده بود که برای تأمین امنیت نفتکش‌هایی که قرار است بخشی از سوخت مورد نیاز ونزوئلا را تأمین کنند، آنها را در دریا اسکورت خواهد کرد.

نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا در جریان دیدار با فرمانده بلند پایه ارتش که گزارش آن از تلویزیون دولتی پخش می‌شد بدون اشاره مستقیم به کشتی‌های ایرانی گفت: ما شاهد تمرین‌های نظامی در جزیره اورچیلا بودیم که در جریان آن تست‌های موشکی با دقت بسیار بالا برای دفاع از آب‌ها و سواحل کشور انجام گرفت.

گفتنی است که ونزوئلا دارای یک پایگاه نظامی در جزیره اورچیلا است و اقامتگاه هوگو چاوز، رئیس جمهور پیشین ونزوئلا نیز در این جزیره واقع شده بود.

منابع نظامی ونزوئلا اعلام کرده‌اند که آزمایش‌های موشکی در چارچوب عملیاتی موسوم به «سپر بولیواری» و از طریق سامانه‌هایی که از ماه فوریه به صورت دائمی در این مکان نصب شده‌اند، صورت گرفته است.

وزیر دفاع ونزوئلا نیز چهارشنبه گذشته اعلام کرده بود که به محض ورود نفت‌کش‌های ایرانی حامل سوخت به منطقه انحصاری اقتصادی این کشور، نیروهای نظامی برای اسکورت آن اعزام می‌شوند.

نفتکش‌های فورچون، فورست، پِتونیا، فاکسون و کلیول حدود ۱/۵ میلیون بشکه سوخت تولید ایران را به مقصد ونزوئلا حمل می‌کنند. این نفت‌کش‌ها در نیمه اول ما مه از کانال سوئز گذشتند و انتظار می‌رود اواخر ماه مه یا اوایل ماه ژوئن به مقصد برسند.

از سوی دیگر تهران به ایالات متحده آمریکا در خصوص هرگونه مانع تراشی بر سر راه نفتکش‌هایی که قرار است سوخت را از طریق دریای کارائیب به ونزوئلا برسانند، هشدار داده است.

نیکلاس مادورو نیز چهارشنبه هفته پیش در جریان یک نطق تلویزیونی ضمن تشکر از ایران به دلیل حمایت از کشورش در قبال خصومت‌های آشکار ایالات متحده گفته بود: ما هر لحظه و برای هر کاری آماده هستیم.

ونزوئلا خود دارای بزرگترین ذخایر نفتی جهان است اما تولیدات نفتی این کشور سالهاست که به شدت افت کرده است. کاراکاس تحریم‌های ایالات متحده آمریکا را عامل اصلی این سقوط می‌داند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1070276

وب گردی

وب گردی