اقتصاد ایران ظرفیت رشد 15 درصدی را دارد

استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: بورس و حتی اقتصاد ایران ظرفیت و پتانسیل رشد حدود 15 درصدی را در شرایط وجود بی‌اثر تحریم‌ها، مناسب بودن ارتباطات تجاری و سایر موارد، دارد و مسئله‌ی دور از انتظاری نیست.

حسین نصیری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره روند فعلی بورس و تحولات آن اظهار کرد: خوشبختانه بازار سرمایه طی یک سال گذشته از روند صعودی مناسبی برخوردار بوده و اگر این روند به سمت تأمین مالی شرکت‌ها و افزایش سرمایه از طریق آورده نقدی و سایر موارد حرکت کند، می‌تواند مفید باشد.

وی افزود: اما اگر مانند باران بهاری بر اساس شرایط ایجاد شده به سرعت به فعالیت خود ادامه دهد، تبدیل به سیلی می‌شود که سبب ناامیدی و از بین رفتن سرمایه اجتماعی خواهد شد اما درحال حاضر نشانه‌های آن دیده نمی‌شود؛ به طور کلی می‌توان از این فرصت ایجاد شده به بهترین شکل استفاده کرد. بازار سرمایه ایران تا دوره‌های گذشته با استقبال خوبی مواجه نبود و نگاه مثبتی به این حوزه وجود نداشت اما با تحولاتی که در اواخر سال 1384 به بعد ایجاد شد، فرآیند انواعی از ابزارهای مالی در بازار سرمایه به وجود آمد که این امر نتیجه زحمات رؤسای قبلی سازمان بورس بوده و می‌توان از این شرایط بهترین استفاده را داشت.

نوسانات موجود در بازار سرمایه جزو ذات آن است

استاد دانشگاه شهید بهشتی تأکید کرد: بورس ایران دارای ظرفیت و بستر کوچکی بوده و نیاز به تعمیق بیشتری دارد. خوشبختانه دولت هم با آگاهی از این شرایط، می‌تواند برای اعمال عملیات سیاست‌های باز، مدیریت پول و تورم در اقتصاد کلان استفاده کنند؛ همچنین با انتشار اوراق متعدد از جمله دولت و شرکتی بتوانند کمک‌های مؤثری را برای رونق و تأمین بلند مدت شرکت‌ها انجام دهند. اما نکته و صحبت‌های انجام شده این مسئله را ایجاد می‌کند که دولت می‌خواهد از رونق ایجاد شده برای تأمین مالی خود استفاده کند موضوعی که در سایر کشورها هم وجود دارد همچنین این سوال مطرح می‌شود که سهم دولت چه مقدار است. با مشاهده سیکل تجاری و بازار سرمایه ایران این نتیجه به دست می‌آید که در پایان هر دولتی بورس رونق پیدا کرده و رشد قابل توجهی داشته؛ بنابراین می‌توان گفت شاید این موضوع برای این دولت هم رخ دهد به همین دلیل مدیریت سیکل تجاری بسیار مهم بوده و نوسانات موجود در این حوزه به نوعی جزو ذات بازار و حتی انسان‌ها است.

نصیری با بیان اینکه اقتصاد ایران ظرفیت رشد خوبی را دارد، تشریح کرد: بورس و حتی اقتصاد ایران ظرفیت و پتانسیل رشد حدود 15 درصدی را در شرایط وجود نداشتن تحریم‌ها، مناسب بودن ارتباطات تجاری و سایر موارد، دارد و مسئله دور از انتظاری نیست.

وی درباره دلایل رشد ناگهانی شاخص بورس در ایران اظهار کرد: خوشبختانه اکثر مردم ایران از فهم اقتصادی مناسبی برخوردار هستند و با توجه به تجربیات به دست آمده این آگاهی را دارند باید دارایی‌های نقدی خود را تبدیل به سرمایه کنند در غیر این صورت از ارزش وجوه نقدی آنها کاسته می‌شود، بنابراین مردم برای حفظ ارزش دارایی و وجوه خود به فعالیت در این حوزه می‌پردازند. به طور مثال زمانی که طلا توسط این گونه افراد خریداری می‌شود هدف استفاده از آن نیست بلکه برای سرمایه و حفط ارزش پول خود این اقدام را انجام می‌دهند. چنین شرایطی در سایر بازارها مانند خودرو، مسکن، ارز و حتی بورس هم وجود دارد.

اقدامات و تشویق‌های هیجانی در بورس امر پسندیده‌ای نیست

استاد دانشگاه شهید بهشتی افزود: اظهار نظر درباره واقعی بودن شرایط ایجاد شده مشکل است و نمی‌توان به راحتی گفت که آیا حباب است یا خیر؛ اما امکان آن هم وجود دارد زیرا تمام بورس‌ها یک روز به اصطلاح سیاه دارند و اتفاق دور از ذهنی نیست، بنابراین نزول و صعود در این بازار رخ خواهد داد. نکته مهمی که وجود دارد این است که اقدامات و تشویق‌های هیجانی در زمینه ورود به بازار سرمایه امر پسندیدهای نیست؛ موضوعی که در بازار سرمایه کشور تا حدودی از سوی حاکیمت به دلایلی رخ داد و بعد رها شد.

نصیری با اشاره به تأثیرات آزاد سهام عدالت تصریح کرد: ناراحتی‌هایی از سبک پیشین سهام عدالت وجود داشت که خوشبختانه این موضوع مطرح شد که یک قدم روبه جلویی است؛ به عبارت دیگر روندی که سهام عدالت در گذشته طی می‌کرد یک ظلم اقتصادی به شرکت‌ها و اقتصاد کشور بود بنابراین آزاد سازی سهام عدالت امر خوبی بود زیرا به مردم اجازه داده شد تا مالک سهام خود باشند؛ به طور کلی آزاد سازی سهام عدالت سازی به نفع اقتصاد کشور خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1070281

وب گردی

وب گردی