ضرورت فعالیت مشاوران در دوران پساکرونا برای بهبود روحیه دانش‌آموزان

یک کارشناس آموزش و پرورش بر ضرورت فعالیت مشاوران در دوران پسا کرونا برای بهبود روحیه دانش‌آموزان تاکید کرد.

مهدی بهلولی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به فقدان سیستم آموزش برخط در مدارس پیش از وقوع کرونا اظهار کرد: در نظر نگرفتن سیستم آموزش آنلاین یکی از ایراداتی است که از گذشته به آموزش و پرورش وارد بود. زمانی که ویروس کرونا وارد کشور شد آموزش و پرورش برنامه‌ای برای آموزش‌های آنلاین در نظر نگرفته بود، اما پس از آن اپلیکیشن شاد را طراحی کرد که این اپلیکیشن نیز با مشکلات بسیاری مواجه بود.

وی ادامه داد: کرونا با تمام تهدیدهای جانی و مالی که برای شهرندان در پی داشت، تلنگری به آموزش‌های سنتی زد و منجر شد به سمت آموزش‌های مجازی گام برداریم.

این کارشناس آموزش و پرورش با اشاره به مشکلات ساختاری مدارس گفت: تصور کنید یک مدرسه فاقد کتابخانه است، در گذشته حتی مدارس دولتی نیز دارای کتابخانه بودند و فردی به عنوان کتابدار، دانش‌آموزان را برای خواندن کتاب‌ها راهنمایی می‌کرد.

این معلم خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به تعدیل نیروی که در آموزش و پرورش صورت گرفته است، نه کتابدار و نه کتابخانه‌ای در مدارس وجود دارد، البته وضعیت در مدارس غیرانتفاعی این‌طور نیست.

وی با اشاره به کمبود مشاور در مدارس بیان کرد: در بسیاری از مدارس دولتی مشاور نیز وجود ندارد. به نظر من بعد از نابودی کرونا مدارس نیاز ویژه‌ای به مشاور پیدا خواهند کرد. همان طور که می‌دانید دانش‌آموزان حدود ۲_۳ ماه در خانه قرنطینه بودند و فشار روحی زیادی به آنها وارد شده است. در این زمینه باید مشاوران با در نظر گرفتن برنامه‌های متناسب با روحیه دانش‌آموزان، شادی و نشاط را به آن‌ها برگردانده و منجر به بهبود وضعیت روحی آنها شوند.

بهلولی افزود: درحال حاضر مشاور در بسیاری از مدارس وجود ندارد، در برخی مدارک که مشابه به صورت ساعتی در زمینه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان فعالیت می‌کند و کمتر فرصت می کند به مشکلات روحی و روانی دانش آموزان بپردازد.

این کارشناس آموزش و پرورش در پایان گفت: در سال‌های گذشته یک دانش‌آموز در مدرسه مواد مخدر استعمال می‌کرد، زمانی که مدیران متوجه این امر شدند، او را از مدرسه اخراج کردند. زمانی که صحبت از فقدان زیرساخت‌ها به میان می‌آید، لازم است بگویم برنامه‌های کنترلی در حوزه مطالب فوق در مدارس وجود ندارد، بسیاری از مدارس ما در فقر آموزشی به سر می‌برند، در عین حال بسیاری از مدارس غیر دولتی مانیز دارای بهترین امکانات هستند و خدمات مشاوره‌ای مناسبی ارائه می دهند.
انتهای‌ پیام/

کد خبر: 1070291

وب گردی

وب گردی