تاثیر مشکلات اقتصادی بر افزایش تنش‌های روانی دانش‌آموزان

روانشناس بالینی و مشاور خانواده با اشاره بها فزایش تنش‌های روانی دانش‌آموزان در اثر مشکلات اقتصادی ناشی از ویروس کرونا، بر ضرورت نقش‌آفرینی بیمه‌ها در حوزه سلامت روان تاکید کرد.

محمد قاسمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به تاثیر کرونا بر سلامت روان دانش‌آموزان اظهار کرد: مشکلات اقتصادی رابطه مستقیمی با سلامت روان و تنش‌های روانی خانواده‌ها مخصوصا دانش‌آموزان دارد چراکه دغدغه‌‌های معیشتی باعث بالا رفتن اضطراب، نگرانی، پرخاشگری و حتی افسردگی می‌شود.

وی ادامه داد: از آنجایی که کرونا موجب تعطیلی و کم درآمد شدن برخی از مشاغل شده است، این روزها شاهد افزایش اختلافات بین زوجین مخصوصا در خانواده‌های کم درآمد هستیم، این موضوع بر روحیه دانش‌آموزان تاثیر مستقیمی دارد، در این راستا بیمه‌ها باید به عنوان بازوهای حمایتی جامعه در حوزه سلامت روان ورود کنند و خدمات روان‌درمانی را نیز در سبد بیمه‌ای خود قرار دهند.

این روانشناس بالینی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا باعث شده تا دامنه افسردگی در جامعه گسترده شود گفت: به طوری که این اختلال به شکل بی‌حوصلگی و بی قراری تقریبا در بین یک یا 2 نفر از اعضای خانواده مشاهده می‌شود، که باید این نشانه ها در خانواده جدی گرفته شود.

وی با بیان اینکه بهداشت روانی در روزهای کرونایی دست کمی از بهداشت فردی ندارد افزود: مراقبت در برابر کرونا فقط شامل بهداشت فردی نظیر ماسک زدن و دست ها را مرتب شستن نیست، بلکه بهداشت روانی نیز برای طی کردن این دوران از جمله اقدامات ضروری میان خانواده‌ها به شمار می‌رود، این بیماری باعث شده تا تکانش‌ها و فشارهای روانی متعددی برای مردم وارد شود. باید قبول کنیم که در روزهایی که مردم برای حفظ سلامت خود در قرنطینه و انزوا خانگی هستند، ذهن و روان افراد به ویژه کودکان تحت فشار عصبی فراوانی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

قاسمی ادامه داد: وقتی مشکلات اقتصادی، قرنطینه و ترس از معاشرت، جامعه را تسخیر کرده، طبیعتا تمام مردم در معرض آسیب هستند، مشکلات معیشتی از یک طرف و ترس از نزدیک شدن با دوستان و عزیزان باعث می‌شود تا ضرورت بهداشت روانی کرونا در بین خانواده‌ها جدی گرفته شود.

این مشاور خانواده اضافه کرد: بسیاری از افراد سیگنال‌های احساسی و مشکلات روحی راجدی نمی‌گیرند و تصور می کنند این وضعیت خود به خود بهبود پیدا می‌کند، درحالی که به هیچ وجه اینطور نیست؛ چرا که اگر بهداشت روانی و مشکلات روحی درمان نشود، این پدیده‌ها پس از مدتی درغالب اختلال بروز پیدا کرده و روند درمان آنها طولانی‌تر و ریشه‌ای‌تر خواهد بود.

وی یادآور شد: واقعیت این است که افزایش ۴ برابری اختلافات خانوادگی در دوران قرنطینه نشانگر عدم مهارت خانواده‌ها درشرایط بحران روحی و روانی است. همچنین اضطراب ناشی از کرونا به عنوان عامل آشکارساز برخی اختلالات روانی مثل وسواس فکری و عملی ،عمل کرده و احتمال افزایش مراجعه‌ها به کلینیک‌ها و مراکز مشاوره در دوران پسا کرونا را افزایش خواهد داد.

قاسمی در پایان خاطرنشان کرد: برچسب ابتلا به بیماری‌های روانپزشکی یکی از عوامل مهمی است که فرد درمان را رها کرده و یا پیگیری‌های لازم را انجام نمی‌دهد، به همین منظور فرهنگ‌‌سازی در این زمینه امری ضروری است، از طرفی ارائه خدمات در این حوزه کافی نیست و بیمه‌ها باید به این مسئله ورود پیدا کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1070344

وب گردی

وب گردی