انجمن‌های علمی جامعه را برای اداره امور توسط دانشجویان آماده می‌کند

دبیر انجمن علمی زبان و ادبیات ترکی استانبولی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: این نهاد علاوه بر فراهم کردن شرایطی برای اجرای دغدغه‌های دانشجویان، جامعه را برای اداره امور توسط آنها آماده می‌کند.

پرهام نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تأثیر انجمن‌های‌علمی در درک کاربرد رشته‌های دانشگاهی اظهار کرد: این نهاد به دلیل برخورداری از تجربه و تخصص در رشته مورد نظر می‌تواند جزو بهترین ابزار برای معرفی آن محسوب شود.

وی افزود: در همین راستا انجمن علمی_دانشجویی گروه زبان و ادبیات ترکی استانبولی دانشگاه علامه طباطبایی در سال تحصیلی جاری اقدام به معرفی این رشته و کاربردهای آن در زمینه‌های مختلف مانند آموزش، اشتغال، نویسندگی و فعالیت‌های پژوهشی کرد که با استقبال مطلوبی روبه رو شد.

دبیر انجمن علمی گروه زبان و ادبیات ترکی دانشگاه علامه طباطبایی با تأکید بر اینکه استفاده از تجربیات اعضای سابق می‌تواند کمک بسیاری به انجمن‌های‌علمی نوپا کند؛ تشریح کرد: ایجاد فضای صمیمانه بین اعضای این نهاد، برگزیدن با تجربه‌ترین افراد در زمینه فعالیت‌های گروهی اجتماعی و آموزشی هنگام انتخاب اعضای انجمن، دریافت کمک از مشاور این حوزه و برگزاری جلسات توجیهی و تبادل نظر ضمن همراهی یکی از اعضای سابق و شرح فعالیت‌ها، چگونگی انجام اقدامات و به اشتراک گذاشتن تجربیات انجمن پیشین در صورت امکان از جمله مواردی است که می‌تواند به انجمن‌های تازه تأسیس کمک بسیاری کند که خود این انجمن هم با بهره‌گیری از موارد ذکر شده موفق به عبور از این چالش شد.

نوروزی تصریح کرد: با اقدامات انجام شده، فضای صمیمانه‌ای مانند یک خانواده بزرگ در انجمن‌های علمی به وجود آمده که همواره برای تحقق اهدافشان تلاش می‌کنند، طبیعتاً در چنین شرایطی برای تبلیغ فعالیت، برنامه‌ها و اقدامات این نهاد از ابزارهای ساده‌ای مانند فضای مجازی و پوسترهای عادی استفاده می‌شود.

وی درباره عوامل موثر در دیده نشدن انجمن‌های علمی، اظهار کرد: عدم امکانات کافی، وجود موانع و مراحل متعدد و فرسایش در روند اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌ها، در اختیار نداشتن قدرت اجرایی، عدم حمایت و پشتیبانی لازم از سوی وزارت‌خانه، محدود کردن گستره اقدامات انجمن‌ها و مشکلات مالی و بودجه از جمله دلایلی برای دیده نشدن این نهاد با وجود تلاش‌های فراوان دانشجویان است.

دبیر انجمن علمی گروه زبان و ادبیات ترکی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به فواید فعالیت در این حوزه گفت: فعالیت در انجمن‌ها سبب افزایش تجربه در مباحث تخصصی و عمومی رشته‌ها، تقویت کار گروهی و همدلی و توان مدیریتی و ایده‌پردازی می‌شود؛ همچنین علاوه بر افزایش توان اجرایی و تحقیقاتی، تجربه‌های بسیار مثبتی را برای دانشجویان به همراه دارد.

نوروزی تأکید کرد: در عین حال به دلیل اختصاص دادن زمان برای انجام فعالیت‌ها و اقدامات انجمن ممکن است زمان کافی برای امور کاری به ویژه درسی و آموزشی در اختیار دانشجو نباشد، که این مسئله مهم‌ترین نکته منفی در این زمینه است.

انجمن‌های علمی جامعه را برای اداره امور توسط دانشجویان آماده می‌کند

وی با بیان اینکه انجمن‌های علمی_دانشجویی جامعه را برای اداره امور توسط نیروهای جوان آمده می‌کند، تشریح کرد: این نهاد به صورت تئوریک تجلی‌گاه ایده‌های نو و خالصانه دانشجویان خوش ذوق و مستعد بوده تا در این فضا بتوانند دغدغه‌های خویش را برای پیشرفت خود و کشورشان به مرحله اجرا برسانند، همچنین در شرایط ایده آل این تشکل‌های ساده، جامعه را برای اداره امور به دست نیروهای جوان و متخصص آماده می‌کنند.

دبیر انجمن علمی گروه زبان و ادبیات ترکی دانشگاه علامه طباطبایی درباره روند فعالیت این انجمن گفت: نشست‌های آزاد، برگزاری جلسات هم اندیشی تخصصی و عمومی، کارگاه‌های کاربردی و تخصصی، برگزاری مراسم‌های مناسبتی مانند شب یلدا، روز دانشجو و عید نوروز، برپایی نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های گوناگون و تسهیل ارتباط دانشجویان و استادان از جمله اقدامات انجام شده توسط این انجمن است.

نوروزی افزود: همچنین این انجمن در نظر دارد در صورت بهبود یافتن شرایط حاکم بر کشور، با برگزاری نشست‌های تخصصی و دعوت از استادان حوزه منتخب از کشور ترکیه، جشنواره و نشست به منظور بررسی آسیب‌های وارد شده به دلیل شیوع بیماری کرونا و راهکارهای جبران آن، بررسی و تحلیل زیر ساخت‌های آموزش مجازی و پتانسیل‌های آن و سایر موارد به فعالیت‌ها و اقدامات خود ادامه دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1070375

وب گردی

وب گردی