ادعای جدید درباره شهاب سنگی که باعث انقراض دایناسورها شد

براساس مطالعات صورت گرفته سیارکی که باعث انقراض دایناسورها شده با "مرگبارترین زاویه ممکن" به زمین برخورد کرده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، براساس خبر منتشر شده در « ScienceDaily »، دانشمندان دانشکده امپریال کالج لندن در انگلستان مدلهای شبیه سازی سه‌بعدی را با استفاده از داده‌های ژئوفیزیکی توسعه دادند که باعث شکل گیری دهانه چیکسالوب شده است.

در این شبیه سازی که شکل گیری دهانه چیکسالوب بعد از برخورد شهاب سنگ عظیم به سطح زمین دوباره بازسازی شده، نشان داد این شهاب سنگ با زاویه 60 درجه به زمین برخورد کرده که این عامل، سبب به حداکثر رساندن میزان انتشار گازهایی که باعث تغییر آب و هوا در جو شده است.

براساس این تحقیق تأثیر این زاویه برخورد ممکن است باعث آزاد شدن میلیاردها تن گوگرد و جلوگیری از رسیدن اشعه و گرمای خورشید به زمین شده و در پی آن 66 میلیون سال پیش جو زمین سرد شده و منجر به از بین رفتن دایناسورها و 75 درصد از زندگی در کره زمین شود.

پروفسور گرت کالینز، رهبر تیم تحقیق گفت:" دقیقاً بدترین سناریو برای دایناسورها اتفاق افتاده است. اصابت سیارک به زمین باعث انتشار مقدار باورنکردنی از گازها در جو و تغییر اقلیم آب و هوایی شده و زنجیره ای از وقایع را آغاز کرد که منجر به از بین رفتن دایناسورها شد. "

نتایج و جزئیات این تحقیق در ژورنال " Nature Communications " منتشر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1070396

وب گردی

وب گردی