ماهواره پیام سرعت لازم را برای قرار گرفتن در مدار کسب نکرد

مدیر کل سیستم پروژه ماهواره پیام دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر ضرورت بلوغ فناوری فضایی در کشور، گفت: با دستیابی به چرخه فضایی، سطح فناوری‌های حوزه فضایی به عدد ۹ رسیده است که این نشان از بلوغ این حوزه دارد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، وفا صدقی در وبینار "بررسی فناوری در حوزه‌ ماهواره‌ها" با بیان اینکه طراحی و ساخت ماهواره پیام دانشگاه امیرکبیر از سال ۱۳۸۶ آغاز شد، اظهار کرد: در برنامه ریزی‌های اولیه قرار بود این ماهواره با پرتابگر خارجی در مدار قرار گیرد که به دلیل مشکلات ایجاد شده این طرح در یک اکو سیستم کاملا بومی ادامه یافت.

وی هدف اصلی ماهواره پیام را تصویربرداری از سطح زمین و مدار آن را در ۵۰۰ کیلومتری ذکر کرد و ادامه داد: علاوه بر آن این ماهواره ماموریت سنجش تشعشعات فضایی را نیز پیگیری می‌کرد.

صدقی با انتقاد از اینکه در اجرای این پروژه امکان مشارکت با سایر محققان نبود، یادآور شد: در بسیاری از کشورها اولین تجربه ساخت ماهواره، اشتراکی است ولی به دلیل شرایط خاص کشور مجبور شدیم که از ابتدا در همه حوزه وارد شویم.

مدیر کل سیستم پروژه ماهواره پیام با بیان اینکه برای ساخت این ماهواره از استانداردهای جهانی بهره بردیم، خاطر نشان کرد: این استانداردها به ما کمک کرد تا مسیر اجرای این پروژه را هموارتر کنیم.

وی رونمایی از نمونه مدل مهندسی "پیام" را در سال ۸۹ دانست و ادامه داد: در این فاز علاوه بر ساخت مدل‌هایی از این ماهواره برای اطمینان از عملکرد آن، مدل سازه‌ای- حرارتی را برای انجام تست‌های حرارتی عرضه کردیم. بعد از مراحل مدل مهندسی و مدل سازه‌ای-حرارتی مدل کیفی این ماهواره ساخته و تست‌های صلاحیت پروازی آن نیز اجرایی شد.

صدقی فاز دیگر این طرح را مدل پروازی عنوان کرد و یادآور شد: در این بخش تصور بر این بود که بسیاری از قطعات و بخش‌ها را باید وارد کنیم ولی این قطعات بومی سازی شد که از آن جمله می‌توانیم به سولار سل‌ها اشاره کنیم که سل‌های ساخته شده در پنل‌های چهارگانه "پیام" نصب شد.

این دانش آموخته دانشگاه امیرکبیر تولید و توسعه نرم افزارها در کنار سخت‌افزارهای ماهواره پیام را از دیگر بخش‌های این طرح نام برد و اظهار کرد: به اعتقاد من نرم افزار زمینه ای است که ایران می‌توان به خودکفایی برسد.

صدقی با بیان اینکه این ماهواره در ساعت ۴ و ۲۱ دقیقه بامداد روز ۲۵ دی ماه سال گذشته پرتاب شد، خاطر نشان کرد: مسیر پروازی این ماهواره ۱۰ دقیقه بود و در این مدت توانست داده‌های دریافتی را ذخیره و دریافت و در مدت ۶ دقیقه داده‌های تله متری را به ایستگاه زمینی ارسال کند.

مدیر کل سیستم پروژه ماهواره پیام دانشگاه صنعتی امیرکبیر دلیل سقوط این ماهواره را نرسیدن به سرعت لازم برای قرار گرفتن در مدار دانست و گفت: سرعت لازم برای قرار گیری ماهواره ۷.۳ کیلومتر بر ثانیه است که سرعت پیام تا ۵.۶ کیلومتر بر ثانیه رسید.

وی دستیابی به توانمندی ساخت زیر سیستم‌های ماهواره، تست زمین و فضایی قطعات را از دستاوردهای این پروژه دانست و ادامه داد: برای رسیدن به اهداف فضایی لازم است تا فناوری‌های فضایی به بلوغ برسند و برای رسیدن به این بلوغ نیاز است تا همه زیر ساخت‌ها به طور همزمان تکامل یابند.

به گفته وی ایران در زمینه رسیدن به بلوغ فناوری دارای TRL ۹ است.

صدقی با تاکید بر اینکه برای آینده نیازمند فناوری‌هایی چون "تثبیت فناوری پیشرانش"، "تثبیت فناوری مخابرات پرسرعت"، "تثبیت فناوری تعیین و کنترل وضعیت" هستیم، یادآور شد: یکی از چالش‌های کنونی ما فاصله زمانی پرتاب‌ها است. هرچند که ماهواره بر سیمرغ برای انتقال ماهواره در مدار ۵۰۰ کیلومتری وجود دارد و اخیرا نیز ماهواره بر قاصد به این مجموعه اضافه شده است. علاوه بر آن پرتابگرهای بومی آمادگی لازم برای پرتاب همزمان چند ماهواره را ندارند.

وی با پیشنهاد اینکه برای انجام تحقیقات فضایی لازم است در کشور آزمایشگاه جامعی برای محققان این حوزه ایجاد شود، گفت: بهتر است در این زمینه تجهیزات و زیر ساخت‌های مراکزی چون صاایران، پژوهشگاه فضایی ایران، شرکت های دانش بنیان و دانشگاه‌ها شبکه ای شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1070401

وب گردی

وب گردی