رفع نیاز کشور و تحقق جهش تولید با اتکا به توانمندی داخلی میسر می‌شود

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با اشاره به اینکه مسئولان باید برای رفع نیازهای کشور نگاه خود را به تولید داخلی معطوف کنند، گفت: درحال حاضر هیچ عزمی برای حمایت از تولید داخل وجود ندارد و دولت با واردات به‌دنبال راحت‌ترین راه برای جبران کمبودها است.

­­­­­­­­­حجت محمدی مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به اینکه این شرکت در حوزه طراحی و خدمات مهندسی، ساخت و تولید تجهیزات و قطعات صنعتی، بازرسی، تعمیرات و نگهداری تجهیزات و کنترل کیفیت و تدوین اسناد فنی فعالیت می‌کند، اظهار کرد: بیشتر فعالیت این شرکت دانش‌بنیان در بخش معادن فولاد و سنگ است؛ البته در حوزه صنعت نفت نیز دستگاه شیشه‌شوی صنعتی برای پالایشگاه‌ها تولید کرده‌ایم که این دستگاه برای نمونه‌گیری خط تولید نفت مورد استفاده قرار می‌گیرد. قبلا این تجهیزات از خارج وارد می‌شد؛ اما اکنون با توانمندی داخلی ساخته می‌شود.

وی تصریح کرد: در بخش فولاد به صورت پیمانی فعالیت هایی در حوزه طراحی و مهندسی معکوس و مشاور برای کارخانجات فولاد ، خط کنسانتره، گندله و فولادسازی انجام دادیم. در قسمت آرندی نیز دستگاه بسته‌بندی ورق‌های نازک و ضخامت پایین به صورت پایلوت برای فولاد مبارکه ساختیم که ایندستگاه کاور فلزی را برای پوشاندن تهیه می‌کند. هم‌اکنون طرح به صورت ایده دانش‌بنیانی به ثبت رسیده است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان از طراحی مینی اره برش سنگ خبر داد و گفت: مینی اره لنگ جهت برش کلیه سنگ‌های ساختمانی بغیر از گرانیت استفاده می‌شود. این دستگاه با مصرف توان کمتر از قله بر، سرعت بیشتر، کیفیت برش بهتر و بهره وری دو برابر، سنگ‌ها را در ابعاد مناسب خط تولید تایل سنگ بری‌های سنتی برش می‌زند. با توجه به استقبال روزافزون تولیدکنندگان سنگ از ماشین‌های اره تیغه‌ای ، گستردگی بازار و تعدد مشتریان بالقوه امری قابل پیش بینی است. بازار داخلی در حقیقت نه تنها بالقوه محسوب نمی‌شود بلکه تشنه محصول قابل اعتماد و البته با راندمان بیشتر است.

محمدی در ادامه از اجرای دو پروژه صنعتی در مجتمع فولاد مبارکه و پروژه مهندسی معکوس در کارخانجات فولاد تا پایان سال خبر داد و افزود: همچنین چند ایده جدید داریم که هنوز به مرحله نهایی نرسیده است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درباره جهش تولید گفت: اگر باورمان نسبت به جهش تولید افزایش پیدا کند خیلی از مشکلات اشتغال جوانان و حتی مشکلات معیشتی مردم حل خواهد شد؛ بنابراین همه ما باید در این زمینه باید تلاش کنیم تا کشور از بحران اقتصادی نجات یابد. سال جهش تولید زمانی برای آزمون و خطا نیست یعنی این شعار امسال باید هر چه سریع در بین مسئولان محقق شود تا به مرحله عمل برسد.

وی با اشاره به اینکه مسئولان باید برای رفع نیازهای کشور نگاه خود را به تولید داخلی معطوف کنند، گفت: درحال حاضر هیچ عزمی برای حمایت از تولید داخل وجود ندارد و دولت با واردات به‌دنبال راحت‌ترین راه برای جبران کمبودها است.

محمدی افزود: تحقق جهش تولید بستگی به این دارد که اقتصاد کشور در گردش بوده و با اقتصاد جهانی تعامل داشته باشد. شاید با ارائه حمایت‌هایی در بحث توسعه و جهش تولید بتوانیم این شعار را محقق کنیم؛ چرا که در بحث کرونا شرکت‌های دانش‌بنیان موفق عمل کردند؛ اما این مفقیت‌های مستمر نخواهد بود. برای اینکه اقتصاد کشور شکوفا شود باید اقتصاد و بازار کار را باز گذاشت تا تمام استعدادها سرجای خود قرار ‌گیرند.

وی‌خاطرنشان کرد: چرخ اقتصادی زمانی به گردش در می‌‎آید که اقتصاد به معنای واقعی باز باشد تا کالای تولیدی برای ایجاد رقابت در بازار به فروش برسد؛ بنابراین با توجه به ظرفیت بالای ایران در عرصه اقتصادی موفق خواهیم شد. می‌توان گفت تنها راهی که می‌تواند ما را از فشار اقتصادی خارج کند تکیه بر توان داخل بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1070407

وب گردی

وب گردی