مجلس یازدهم با تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان حسن‌نیت خود را نشان ‌دهد

مجلس یازدهم در گام‌های نخست خود باید با تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان حسن نیت خود را به مردم نشان ‌دهد.

گروه دانشگاه ایسکانیوز، در ابتدای شروع کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با نظر به شرایط اقتصادی کشور، معیشت مردم و مشکلات عدالت اجتماعی که در جامعه مشهود است و اقشار مختلفی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، نگاه‌ها به طور خاصی معطوف به عملکرد این دوره از مجلس خواهد بود.

لذا باتوجه به این مسائل باید به نمایندگان منتخب هشدار داد که این‌بار مردم به طور ویژه‌تری ناظر کارکرد و تصمیمات نمایندگان خواهند بود. این شرایط تعهد کاری بیشتری برای نمایندگان می‌طلبد و در واقع هر تصمیم نمایندگان مسئولیت‌ قانونی و اجتماعی بیشتری برای آن‌ها در پی دارد که باید نسبت به آن پاسخگو باشند.

مجلس یازدهم باید همسو با مطالبات جامعه اقدام کرده و مسائلی را که از چشم‌ها پنهان مانده و یا درمقابل چشمان نمایندگان به آن‌ها بی‌توجهی یا به آینده پاس کاری شده را جبران کند.

از مهم‌ترین مطالبه‌ بر زمین مانده‌ دانشجویان، می‌توان به شفافیت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی اشاره کرد که کمتر از یک سال قبل با تصویب مشروط و فرارگونه از طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس دهم، متاسفانه این مطالبه اساسی دانشجویان و اقشار مختلف جامعه علی‌رغم فشار‌های متعارف مستقیم و غیرمستقیم بر نمایندگان بی‌نتیجه ماند.

مجلس یازدهم در گام‌های نخست خود باید با تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان حسن نیت خود را به مردم نشان ‌دهد. این‌روزها سطح انتظارات، توقع و مطالبات بیشتر و البته اساسی‌تری از سطوح مختلف جامعه نسبت به مجلس وجود دارد. نمایندگان مجلس یازدهم فرصت آزمون و خطا ندارند و باید از سیر قانون‌گذاری و تجارب ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی درس بگیرند.

داشتن مجلس شفاف نماد بلوغ سیاسی یک ملت است که از ثمرات آن می‌توان به حذف رانت، اصلاح روند رایزنی‌های غیرمتعارف در خصوص مصوبات، احیای پاسخگویی نمایندگان و مسئول بودن در برابر آرای خود اشاره کرد که متاسفانه به دلیل عدم‌ وجود شفافیت ساختارمند آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تا به امروز در موارد عمده‌ای به رعایت این اصول بی‌توجهی شده است.

امیدواریم نمایندگان منتخب با قراردادن این مهم در دستور کار خود و تصویب بدون قید و شرط طرح شفافیت آرای نمایندگان در مسیر پاسخگویی به ملت و شفافیت حرکت کنند. پرواضح است اقدام عملی و فوری منتخبان مردم، ضمن بیان اهمیت این مسئله، می‌تواند به عنوان الگویی برای اشاعه شفافیت در موضوعات مختلف و البته در سطح قوا و نهادهای دیگر اعم از دولتی، غیردولتی و حاکمیتی استفاده شود.

قائم مقام اتحادیه تشکل‌های دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی کشور

انتهای پیام/

کد خبر: 1070511

وب گردی

وب گردی