امتحانات مجازی، کیفیت ندارد/ اجرای پروتکل‌های بهداشتی برای برگزاری امتحانات حضوری

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: تمامی پروتکل‌های بهداشتی برای برگزاری امتحانات حضوری این دانشگاه اجرا خواهد شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، سید احمد معتمدی درباره نحوه برگزاری امتحاانات دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: دانشگاه صنعتی امیرکبیر اعلام آمادگی کرده و به طور قطع امتحانات این دانشگاه به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

وی افزود: برای رسیدن به این تصمیم چند جلسه با هیئت رئیسه و شورای دانشگاه برگزار شد و در نهایت تصمیم به برگزاری حضوری امتحانات شد.

امتحانات مجازی، کیفیت لازم را ندارد

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه این دانشگاه نمی‌تواند امتحانات را مجازی برگزار کند، تأکید کرد: در دنیا نیز مطرح می‌شود که امتحانات مجازی و غیرحضوری، کیفیت لازم را ندارد.

معتمدی ادامه داد: ارزیابی دارای استاندارد است و تفاوت میان دانشگاه‌های معتبر و غیر معتبر در استاندارد امتحانات و ارزیابی است.

تأکید داریم امتحانات به صورت حضوری برگزار شود

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: در روند برگزاری امتحانات، تأکیدات ستاد مقابله با کرونا به صورت کامل رعایت خواهد شد و در این راستا دانشگاه با تراکم کمتر بازگشایی می‌شود.

معتمدی اضافه کرد: باتوجه به اینکه بسیاری از دانشجویان این دانشگاه از دیگر شهرهای کشور می‌آیند؛ بنابراین خوابگاه‌ها نیز باید بازگشایی شوند؛ اما در شرایط فعلی و برای جلوگیری از شیوع احتمالی بیماری کرونا، تراکم در خوابگاه‌ها به حداقل و کمتر از ۵۰ درصد از ظرفیت خود می‌رسد و پروتکل‌های بهداشتی در آنها خیلی قوی اجرا خواهد شد. دو مقطع تحصیلات تکمیلی و کارشناسی از یکدیگر جدا شده‌اند تا از این طریق تراکم در خوابگاه‌ها و کلاس‌های برگزاری امتحانات رعایت شود.

کاهش تراکم اتاق‌های خوابگاهی در زمان برگزاری امتحانات

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد؛ کاهش تراکم در خوابگاه‌ها و در داخل دانشگاه به تنهایی کفایت نمی‌کند؛ بلکه مهم‌تر از همه اقدامات، رعایت بهداشت «فردی» توسط خود دانشجویان است. حتماً از دانشجویان درخواست داریم مسئله شیوع بیماری کرونا را بسیار جدی بگیرند و اصول بهداشتی را رعایت کنند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین یکی از بحث‌هایی که وجود دارد استفاده از ظرفیت پردیس‌های استانی دانشگاه است که امتحانات در آن پردیس‌ها نیز برگزار شود تا دانشجویان در پردیس مرکزی دانشگاه تجمع نداشته باشند، حتی این احتمال وجود دارد که شرایط امتحان حضوری دانشجویان را در مرکز برخی استان‌های بزرگ فراهم کنیم.

معتمدی بیان کرد: هر چند مجموعه اقدامات برای دانشگاه هزینه بالایی دارد؛ اما دانشجویان و خانواده‌ها بدانند که دغدغه و نگرانی زیادی برای سلامتی دانشجویان داریم و حتماً وضعیت استاندارد را برای برگزاری امتحانات تأمین خواهیم کرد.

وی تأکید کرد: با روند کاهشی بیماری کرونا و تدابیری که اندیشیده شده، احتمالا امتحانات این دانشگاه از هفتم تیرماه سال جاری برگزار خواهد شد.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر عنوان کرد: دانشگاه از ۱۷ خردادماه فعال‌تر می‌شود و در این راستا پروژه‌های تحقیقاتی، پروژه‌های کارشناسی ارشد و دکتری نیز با شتاب بیشتری دنبال خواهد شد.

معتمدی ادامه داد: با توجه به اینکه در حال حاضر کلاس‌های دانشگاه به صورت مجازی انجام می‌شود و رو به اتمام است، نیازی به برگزاری کلاس‌های حضوری نیست.

وی افزود: در صورتی که شرایط مهیا باشد، از ۱۷ خردادماه اساتید در دانشگاه حضور بیشتری خواهند داشت و دانشجو اگر سؤالی دارد می‌تواند در دانشگاه حاضر شود.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار کرد: سلف و خوابگاه‌های دانشگاه تا هفتم تیرماه که زمان برگزاری امتحانات است، تعطیل خواهد بود. البته برنامه داریم یک هفته قبل از امتحانات، خوابگاه‌ها را باز کنیم که دانشجویان اگر سؤالی از اساتید دارند بتوانند به صورت حضوری در دانشگاه حاضر شوند؛ اما هنوز این موضوع نهایی نشده است.

ارائه ۱۰۰ درصد آموزش‌های دانشگاه به صورت مجازی

معتمدی با بیان اینکه دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گذشته تجربه برگزاری دوره‌های مجازی را داشته، گفت: زمانی این دانشگاه سه هزار و ۵۰۰ دانشجوی مجازی داشت که بیشترین تعداد دانشجویان مجازی را به خود اختصاص داده بود؛ اما بعد از مدتی که سیاست‌های وزارت علوم و دانشگاه تغییر کرد تعداد دانشجویان مجازی این دانشگاه کاهش پیدا کرد و تقریباً به صفر رسید؛ اما زیرساخت‌های لازم برای برگزاری این دوره‌ها در دانشگاه وجود داشت.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: با شیوع کرونا، آموزش الکترونیک در دانشگاه آغاز شد که برای این موضوع، زیرساخت‌های لازم در اسفند و فروردین‌ماه تقویت شد و پهنای باند دانشگاه نیز افزایش یافت.

معتمدی با بیان اینکه قبل از اسفندماه سال گذشته، برگزاری کلاس‌های مجازی در دانشگاه اجباری نبود، تأکید کرد: پس از تعطیلات نوروز این نوع آموزش در دانشگاه اجباری شد و در حال حاضر ۱۰۰ درصد کلاس‌های درسی این دانشگاه به صورت مجازی برگزار می‌شود.

وی عنوان کرد: برای دستیابی به این موضوع، کمک‌هایی از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت علوم دریافت کردیم و تجربیات خود را به دیگر دانشگاه‌های کشور نیز ارائه دادیم. در این راستا دوره‌های آموزشی برای اساتید برگزار شد و دانشجویان و پرسنل ذی‌ربط به خوبی همکاری کردند.

معتمدی تأکید کرد: ۹۰ درصد دانشگاه‌های جهان همین مسیری که ما رفتیم را طی کردند و نباید در آینده نیز این تجربه را کنار بگذاریم و باید در کنار آموزش حضوری به آموزش مجازی نیز توجه داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه مشکلی از نظر زیرساخت برای دوره های مجازی ندارد؛ اما باید قبول کنیم که آموزش مجازی، کیفیت آموزش روزانه را نخواهد داشت؛ بلکه ترکیبی از آموزش حضوری و مجازی می‌تواند کیفیت مناسبی را عرضه کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1070529

وب گردی

وب گردی