«شکار هیولا» و شهیدی که آسمان فلسطین را باز کرد

مراسم رونمایی از کتاب «شکار هیولا» به نویسندگی محمد سرشار، امروز عصر درکتابفروشی پاتوق تهران برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، مراسم رونمایی از کتاب «شکار هیولا» به نویسندگی محمد سرشار، امروز عصر ساعت ۵ با حضور وجیهه سامانی، داوود امیریان و وحید یامین‌پور و خانواده شهید مهدی لطفی نیاسر و همچنین جمعی از اهالی فرهنگ و ادب در کتابفروشی پاتوق تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام لطفی نیاسر، برادر شهید مهدی لطفی نیاسر، در ابتدای این مراسم گفت: ما در دوران پدر آقای سرشار هستیم که با صدای پدر ایشان، روزگار را سپری کردیم، و خوشحالیم که آقای سرشار به این موضوع پرداخته است.

او ادامه داد: شهید مهدی به شدت اهل مطالعه بود و برنامه‌ریزی خوبی داشتند، جوانان امروز ما باید بدانند که بدون برنامه‌ریزی به جایی نخواهند رسید. و حتی آقای سرشار هم به این نکات در کتاب به‌خوبی اشاره کردند. حتی شهید مهدی در یکی از دست‌نوشته‌هایش به نگارش درآورده که «من باید کسی بشوم».

برادر شهید لطفی نیاسر گفت: من مطمئن هستم نسل دهه ۶۰ ما حتماً در عرصه، سیاست، اجتماع و فرهنگ فعالیت‌های شگرفی خواهند داشت، شهادت برادرم هم در فروردین ۹۷ بود که هم خودش و هم‌رزمانش می‌دانستند که شهید خواهد شد، باید بدانیم که شهدا همه با علم به شهادت رسیدند.

* کسی که آسمان فلسطین را باز کرد

محمد سرشار نویسنده کتاب شکار هیولا، گفت: اول این کتاب درباره شهید لطفی نیاسر نوشته‎ام «کسی که آسمان فلسطین را باز کرد»، بدون شک، مدافعان حرم وظیفه‌ای در سوریه داشتند و چشم به آینده داشتند، که یکی از مجموعه‌های بسیار مهم به فرماندهی ایشان بود و حتی شهادت هم برای ایشان کم بود امیدواریم که زودتر اسرائیل از صفحه روزگار حذف شود تا بتوانیم راه این بزرگواران شهید را بشناسیم.

داوود امیریان از دیگر سخنرانان این مراسم، اظهار کرد: من از اوایل داستان خیلی خوشم نیامد اما در ادامه موتور داستان راه می‌افتد و اواسط داستان به‌حدی خوب بود که نفسم از خواندش بند آمد اما پایان داستان خیلی به دلم نچسبید، ولی آقای سرشار شما حق ندارید شخصیت‌ها و آدم‌ها را وارد داستان کنید.

امیریان ادامه داد: البته من کتاب را به دخترم دادم تا بخواند، خواستم نظرش را بدانم که برایش جذاب آمد و کتاب را به زور از دستش گرفتیم و نظرش هم این بود این کتاب مناسب یکسری‌ها هست و مناسب برخی از گروه‌ها نیست و کاش اسم آدم‌ها ایرانی بود و عنوان کتاب هم خیلی خوب بود. به اعتقاد من نوشتن این کتاب به شدت جسارت می‌خواهد اما پانویست‌ها کمی برای خواننده اذیت‌کننده بود و من نمی‌دانستم که جوانان ما چنین کارها و رشادت‌هایی کردند و لذت بردم.

* انتقال حس غرور ملی به نوجوانان با خوانش کتاب شکار هیولا

وجیهه سامانی در ادامه درباره ادبیات کودکان و نوجوانان اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف ادبیات انتقال کننده ارزش‌های جامعه است. کودکان و نوجوانان در تجربیات کتاب موضوعات را وارد روحیه‌اش می‌کند و از خودش عبور می‌دهد به همین دلیل می‌گویند کتاب خوراک روح است زیرا تأثیرات فراوانی را بر روی مخاطب می‌گذارد. بعد از انقلاب هم با وجود ادبیات متعهد کتاب‌های تألیفی خوبی برای رده سنی کودکان و نوجوانان منتشر شد که تأثیرات خوبی بر روی آنان داشت البته این مرتبط به دهه ۶۰ و ۷۰ است که در دهه ۸۰ آثار ترجمه‌ای بازار را اشباع کرد و این اصلاً خوب نبود. ما باید کاری کنیم که ادبیات متعهد در ادبیات کودکان و نوجوانان جای باز کند.

او ادامه داد: ما داستان‌ها و رمان‌های خوبی نداریم که جایگزین رمان‌های خارجی کنیم، اما چند سال است که نویسنده‌ها حرکتی خوب را شروع کردند و امیدواریم در حوزه کودکان و نوجوانان تحولات ریسکی خوبی را شاهد باشیم که جای ارباب حلقه‌ها، هری‌پاتر و… را بگیرد. ما اسطوره‌ها و شخصیت‌های خوبی داریم که در رویدادهای مهم شرکت کردند و حماسه آفریدند باید به عنوان قهرمان ملی به کودکان و نوجوانانمان بشناسانیم. ما نباید از حماسه‌های خودمان به راحتی بگذریم بلکه باید آن‌ها را ماندگار کنیم. خلق هر اثری برای نوجوانان ما قابل تقدیر است و باید به آقای سرشار بابت کتاب شکار هیولا تبریک بگویم.

سامانی گفت: من از خواندن کتاب لذت بردم و من را سرشار از غرور می‌کرد. دقیقاً تمام حوادث را به شکل بهتری منتقل کرد و به جوانان حس غرور می‌داد که ما می‌توانیم بهترین کارها را انجام دهیم و پیروز شویم و این حس پیروزی و غرور ملی برای جوانان ما خیلی خوب است. و حس مشترک غرور را در میان جوانان ما بیدار می‌کند. البته کاش از این دست کتاب‌ها و چاپ آن بیشتر شود.

او ادامه داد: این اثر از صنعت تشخص و جان‌بخشی استفاده شده است که این بخش مختص کودکان است کاش در کتاب نوجوانان چنین چیزی نمی‌آمد و پهباد بیشتر به عنوان راوی در کتاب می‌آمد. البته شاید نوجوانی بخواند خوشش بیاید اما نظر من این است که کاش از چنین صنعتی استفاده نمی‌کردیم. البته نقص کتاب هم جلد آن است که به عنوان کتاب مستندی طراحی شده و نه داستانی! کاش طرحی داستانی داشت.

* کتاب کودک و نوجوان تألیفی در کشور را باید بر روی چشم گذاشت

وحید یامین‌پور از دیگر سخنرانان این مراسم رونمایی، اظهار کرد: البته من نقدی ندارم برعکس دوستان که نقد کردند من نقد را برای روزی دیگری می‌گذارم و بیشتر برای عرض تبریک به این جلسه آمدم. در جریان نوشتن آقای سرشار از اوایل بودم و حتی اولین داستانی که به نگارش درآوردند درباره خاطره‌ای بود که من برایش تعریف کرده بودم.

او ادامه داد: من زمانی‌که در دوران نوجوانی کتاب داستان متوسلیان را خواندم گویی یک احمد متوسلیان را در من زنده کرد و این تأثیرگذاری ادبیات کودکان و نوجوانان را نشان می‌دهد و عموم مردم بیشتر در دنیای خیال سپری می‌کند به همین دلیل است که این هنر بسیار مؤثر است و زبان عالم خیال است.

یامین‌پور افزود: عرصه ادبیات نوجوان عرصه‌ای است که انقلاب اسلامی باید بیش از هر چیز روی آن سرمایه‌گذاری می‌کرد، امام الان بیشتر آثار وارداتی و ترجمه است. زمان گذشته کیهان بچه‌ها و سروش کودکان و نوجوانان می‌خواندند اما امروزه مشکل جدی ما برای نوجوانان ما انتخاب کتاب خوب است. بنابراین هر اثری در این حوزه که به عنوان اثر سالم معرفی می‌شود باید بر روی چشم گذاشت. خوشحالم که امسال آقایانی همانند سرشار برای حوزه کودک و نوجوانان دست به قلم می‌شوند.

او درباره کتاب شکار هیولا گفت: به لحاظ سوژه یک پدیده فوق‌العاده‌ای در کتاب است که بسیار دراماتیک و جذاب است، روایتی که از ماجرای طبس بود بسیار دوست داشتم. خیلی خوب شد که به این موضوع اشاره کرده تا کودکان و نوجوانان ما این مسئله را بشناسند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1070573

وب گردی

وب گردی