حصر اقتصاد ایران بر خلاف حقوق انسان‌ها است

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا با نامه‌ای از سازمان ملل متحد خواستار رفع حصر اقتصادی ایران به ویژه در دو موضوع دارو و غذا شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا در اعتراض به تحریم‌های غیرقانونی و یک‌جانبه آمریکا علیه ایران در شرایط بحران کرونا به رئیس سازمان ملل نامه‌ای ارسال کرد.

در بخش ابتدایی این نامه آمده است: در شرایط بحرانی کنونی، در اثر تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا، دسترسی مردم ایران به نیازهای بنیادی غذا و دارو به شدت محدود شده است. در حالی‌ که طبق قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد و دستور دیوان بین‌المللی دادگستری ایران باید بتواند از موارد انسان دوستانه مثل دارو، محصولات کشاورزی و مواد غذایی بهره‌مند شود. از این رو ما اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا، با بالغ بر پنجاه سال سابقه فعالیت علیه تبعیض و بی عدالتی و دفاع از حقوق انسان‌ها، ضرورت دیدیم تا این درخواست مستقیم را از جنابعالی به عنوان عالی ترین مقام اجرایی سازمان ملل متحد داشته باشیم.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: ‌ایران در طول سال‌ها محاصره اقتصادی به دلایل اثبات نشده و غیر قانونی از سوی ایالات متحده آمریکا، هدف یک خشونت آشکار بین‌المللی است. قربانیان این تحریم‌های کور و ضد انسانی که مصداق بارز تروریسم اقتصادی است، هموطنان بی گناه است. مطابق ماده 5 بیانیه حقوق بشر، این قبیل اقدامات هوشمند و شیطانی، در شرایطی که سلامت و معیشت انسان‌ها به ویژه زنان کودکان سالخوردگان و بیماران خاص در معرض تهدید جدی قرار گرفته‌اند، مصداق بارز شکنجه عمومی یک ملت است.

دانشجویان در این نامه عنوان کردند: اعمال چنین محاصره اقتصادی فشرده‌ای توسط ایالات متحده آمریکا علیه ایران، ضد تعهد اخلاقی همه آحاد بشریت و بطور خاص حقوق بنیادین منشور ملل متحد است. الزام مستبدانه آمریکا به پیروی سایر کشورها از تحریم‌های غیرقانونی آمریکا؛ موجب تضعیف حق نهادهای بین‌المللی و اقدامی جنایتکارانه در دفاع از حق سلامت مندرج در ماده 25 بیانیه حقوق بشر است.

در بخش پایانی این نامه آمده است: اعضای انجمن‌های اسلامی دانشجویان سراسر اروپا از آن جناب تقاضا داریم به عنوان عالی ترین مقام اجرایی سازمان ملل متحد و براساس وظیفه ذاتی دبیرکل سازمان ملل متحد و همچنین بر اساس اصل توسعه صلح پایدار، نسبت به فراخوان تشکیل جلسه فوری شورای امنیت، مجمع عمومی و دیگر ارکان سازمان ملل متحد، برای رفع اثر این حصر اقتصادی، به ویژه در دو موضوع دارو و غذا اقدام عاجل صورت گیرد. بی‌تردید این اقدام علاوه بر تقویت نهادهای بین‌المللی در ایفای وظایف انسانی خود، مانع قربانی شدن بیشتر مردم ایران از این حادثه جهانی خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1070576

وب گردی

وب گردی