خطر عمل جراحی برای بیماران کووید-19

محققان اعلام کردند که ریسک مرگ بعد از عمل برای بیماران مبتلا به کووید-19 که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند، زیاد است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، مطالعه جدید که در «The Lancet» منتشر شده است، نشان می‌دهد بیمارانی که پس از انقباض عروق کرونر تحت عمل جراحی قرار می گیرند، در معرض خطر مرگ بعد از عمل قرار دارند.

محققان داده ها را در مورد 1212 بیمار از 235 بیمارستان بررسی کردند. در کل 24 کشور در این مطالعه شرکت داشتند که به طور عمده در اروپا بودند اگرچه بیمارستان هایی از آفریقا، آسیا و آمریکای شمالی نیز نقش داشتند.

کارشناسان واحد بهداشت جهانی تحقیقات جهانی NIHR تحت رهبری دانشگاه بیرمنگام اعلام کردند نتایج بعد از عمل بیماران آلوده SARS-CoV-2 که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند، به مراتب بدتر از انتظار بود.

مرگ و میر 30 روزه در مطالعه 8/23درصد بود. میزان مرگ و میر به طور نامتناسب در کلیه زیر گروه ها از جمله جراحی های انتخابی (18.9درصد) ، جراحی اورژانسی (25.6درصد) ، جراحی های جزئی مانند آپاندکتومی (3/16درصد) و جراحی های عمده مانند جراحی لگن یا جراحی سرطان روده بزرگ (9/26درصد) بود.

در این مطالعه مشخص شد که میزان مرگ و میر در مردان (4/28درصد) در مقابل زنان (18.2درصد) و در بیماران 70 سال و بالاتر (33.7درصد) در مقابل افراد زیر 70 سال (9/13درصد) بوده است. علاوه بر سن و جنس، عوامل خطر مرگ بعد از عمل شامل مشکلات شدید پزشکی قبل از عمل، نیز بودند.

«Aneel Bhangu» استاد ارشد جراحی در دانشگاه بیرمنگام، اظهار کرد به طور معمول انتظار داریم مرگ و میر بیمارانی که تحت عمل جراحی جزئی یا انتخابی قرار دارند، کمتر از 1درصد باشد؛ اما مطالعه ما نشان می‌دهد که در بیماران SARS-CoV-2 این میزان مرگ و میر در هر دو عمل جراحی جزئی (16.3درصد) و جراحی انتخابی (9/18درصد) بسیار زیاد است.

محققان توصیه می‌کنند که جراحی در طول همه گیری‌های SARS-CoV-2 در مقایسه با عمل عادی افزایش یابد. به عنوان مثال، مردان 70 ساله و بالاتر که تحت عمل جراحی اورژانسی قرار دارند؛ در معرض خطر بالایی از مرگ و میر هستند. به دلیل پاسخهای التهابی و سرکوب کننده سیستم ایمنی در جراحی و دستگاه تنفسی، ممکن است آن ها به خصوص در مورد عوارض ریوی بعدی حساس باشند. این مطالعه نشان داد که به طور کلی در 30 روز بعد از عمل 51درصد از بیماران دچار ذات الریه، سندرم حاد تنفسی یا نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی داشتند. این ممکن است علت مرگ و میر بالا را توضیح دهد؛ زیرا بیشتر بیمارانی (7/81درصد) که فوت کردند عوارض ریوی را تجربه کرده اند.

دمیتری نپوگدیف پژوهشگر دانشگاه بیرمنگام گفت: «تخمین زده می شود 28.4 میلیون عمل انتخابی در سراسر جهان به دلیل اختلال ناشی از کووید-19 انجام شود. بیمارانی که در معرض خطر آلوده شدن به SARS-CoV-2 در بیمارستان بودند، اکنون نیاز فوری به سرمایه گذاری توسط دولت ها و ارائه دهندگان خدمات درمانی در زمینه اقدامات لازم جهت اطمینان از آغاز مجدد جراحی دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1070600

وب گردی

وب گردی