مدارس سمپاد مجاز به دریافت 50 درصد نرخ شهریه هنگام ثبت‌نام هستند

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات با اشاره به اینکه ثبت نام حضوری صرفا در پایه‌های ورودی صورت می‌گیرد اعلام کرد: دریافت هزینه فعالیت‌های فوق برنامه مدارس پس از بازگشایی مدارس مجاز است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، زهرا مظفر در خصوص ثبت‌نام مدارس در سال تحصیلی 1400-1399 بیان کرد: تنها ثبت‌نام در پایه اول دوره ابتدایی، هفتم و دهم دوره متوسطه صرفا به صورت حضوری و با حضور اولیا در مدارس انجام می‌شود که در این پایه‌ها والدین باید طبق زمان بندی‌هایی که از طرف مدیران مدارس اعلام می‌شود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای ثبت‌نام در مدرسه حاضر شوند.

وی افزود: برای سایر پایه‌‌ها نیاز به حضور در مدارس نیست و کماکان مانند سال‌های قبل پس از اتمام امتحانات پایان سال تحصیلی، ثبت‌نام در پایه بالاتر توسط خود مدرسه انجام می‌شود مگر اینکه دانش آموزی از یک مدرسه بنابر ضرورت به مدرسه دیگر منتقل شود.

برنامه زمان بندی ثبت‌نام

مظفر در مورد برنامه زمان بندی ثبت‌نام تشریح کرد: «طبق برنامه ارائه شده به ادارات و ستادهای ثبت‌نام استان‌ها، ثبت‌نام پایه اول تحصیلی از اول خردادماه در مدارس آغاز می‌شود و ثبت‌نام پایه‌های هفتم و دهم دوره اول و دوم متوسطه از ابتدای تیرماه انجام خواهد شد.»

وی با اشاره به پایان مردادماه به عنوان پایان زمان ثبت‌نام مدارس گفت: زمان ثبت‌نام برای تمام دوره‌ها در شرایط عادی تا 31 مرداد ماه اعلام شده و مدارس و اولیا باید ثبت‌نام دانش آموزان را تا آن زمان جمع بندی کنند مگر آنکه دانش آموزی به هر دلیلی مجبور به انتقال درون یا برون شهری باشد که در آن صورت ثبت‌نام در شهریور انجام خواهد شد.

ثبت‌نام را به روزهای انتهایی شهریور موکول نکنید

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایت گفت: توصیه ما به والدین و کادر مدرسه این است که با توجه به مشخص بودن تراکم کلاس‌ها و ظرفیت مدارس، ثبت‌نام دانش آموزان را طبق زمان بندی اعلام شده انجام دهند و آن را به روزهای انتهایی شهریور موکول نکنند تا از بروز مشکل در پایان شهریور جلوگیری شود.

مظفر در مورد تعداد دانش آموزان هر کلاس در سال تحصیلی جدید گفت: تراکم کلاس‌ها معمولا براساس سال قبل و محدوده بندی استان و منطقه برای هر مدرسه برآورد و تعیین می‌شود. تقریبا محدوده ثبت‌نام و آمار برای تمام مدارس مشخص است مگر آنکه احیانا در مدرسه‌ای تعداد ثبت‌نام براساس انتقال‌های انجام شده به تعداد محدودی کم و زیاد شود.

پس از تصمیم‌گیری آموزش و پرورش مبنی بر آموزش حضوری یا غیرحضوری باید با رعایت پروتکل‌ها دراین زمینه تصمیم گیری‌های جدیدی صورت بگیرد

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایت با اشاره به احتمال شیوع مجدد ویروس کرونا در مهر ماه آینده گفت: از آنجایی که شرایط آموزش به صورت حضوری یا غیرحضوری تاثیری در ثبت‌نام دانش آموزان در محدوده‌های ثبت‌نامی مدارس ندارد بنابراین بیماری کرونا درتراکم مدارس تغییری ایجاد نخواهد کرد و با شیوع مجدد این ویروس در مهرماه آینده تنها در صورتی که ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا مدارس را تعطیل اعلام کند قطعا پس از تصمیم‌گیری آموزش و پرورش مبنی بر آموزش حضوری یا غیرحضوری باید با رعایت پروتکل‌ها دراین زمینه تصمیم گیری‌های جدیدی صورت بگیرد که در زمان خودش به آن می‌پردازیم.

برای ثبت‌نام دانش آموزان در پایه‌های ورودی دوره ابتدایی و متوسطه به مدارک احراز سکونت نیاز است

مظفر تصریح کرد: برای ثبت‌نام دانش آموزان در پایه‌های ورودی دوره ابتدایی و متوسطه مانند سال قبل به مدارک احراز سکونت نیاز است. اتفاقی که در سال‌های قبل رخ داد این بود که در برخی موارد قولنامه یا فیش‌های آب و برق ارائه شده به مدارس صوری بودند برای جلوگیری از این مشکل امسال با واحد بازرسی وزارت صمت مکاتبه‌ای صورت گرفت و مقرر شد در ابلاغیه یا بخشنامه به واحد املاک از قراردادهای صوری برای اجاره یا تملیک امتناع شود. امیدواریم با ابلاغ این بخشنامه و هماهنگی‌های انجام شده با اتحادیه‌های املاک از قراردادهای صوری صرف نظر و امتناع شود.

مظفر در مورد ثبت‌نام دانش آموزان در مدارسی که نزدیک به محدوده ثبت‌نامی آنان است گفت: به استناد ماده 31 آئین نامه اجرایی مدارس دانش آموزانی که در محدوده ثبت‌نام مدارس هستند، اولویت ثبت‌نامی را دارند و اگر احیانا شرایطی بود که مدرسه به محل سکونت دانش آموز نزدیک بود ولی در محدوده ثبت‌نامی آن قرار نداشت دانش آموزان می‌توانند اسناد خود را به ستادهای ثبت‌نام واقع در منطقه خود تحویل دهند و با دریافت نامه از ستاد در مدرسه موردنظر ثبت‌نام کنند.

وی ادامه داد: براساس ماده اجرایی مدارس، والدین کارمند نیز امکان ثبت‌نام فرزند خود را در نزدیکترین مدرسه به محل کار خود دارند و مدارس هم موظف به انجام این ثبت‌نام هستند.

به جز مدارس غیر دولتی هیچ مدرسه‌ای در هنگام ثبت‌نام مجاز به دریافت وجه نیست

وی درخصوص اخذ شهریه در مدارس خاص در هنگام ثبت‌نام دانش آموزان بیان کرد: در ماده 30 آیین نامه اجرایی به صراحت اشاره شده است که هیچ مدرسه‌ای در هنگام ثبت‌نام مجاز به دریافت هیچ‌گونه وجهی نیست مگر مدارس غیردولتی که شهریه مصوب آنها از طریق ستاد مرکزی اعلام می‌شود و باید پوستر نرخ شهریه در مدارس نصب باشد.

مدارس سمپاد مجاز به دریافت 50 درصد نرخ شهریه هنگام ثبت‌نام هستند

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایت افزود: مدارس هیات امنایی مثل مدارس دولتی هستند و مجاز به دریافت هیچگونه وجهی نیستند و صرفا پول کتاب و بیمه باید از طرف اولیا پرداخت شود. مدارس غیردولتی تنها مجاز به دریافت شهریه مصوب هستند. در مدارس سمپاد و تیزهوشان 50 درصد نرخ شهریه مصوب و مدارس شاهد نیز مجاز به دریافت شهریه مصوب ستاد مرکزی شاهد هستند.

وی تاکید کرد: اما در تمام مدارس، هزینه فعالیت‌های آموزشی و غیرآموزشی فوق برنامه و سرویس مدارس بعد از بازگشایی مدارس و طرح در شورای مدرسه و تصویب آن با اختیار خود والدین دریافت شود.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایت گفت: اگر مدرسه‌ای غیر از این عمل کند اولیا می‌توانند هم از طریق سامانه ثبت شکایات به آدرسshekayat.medu.ir ویا از طریق سامانه رسیدگی به شکایات در سازمان مدارس غیردولتی به آدرسmosharekatha.ir اقدام به ثبت شکایات کنند تا حداکثر در مدت 7 روز به آن رسیدگی شود.

مظفر در خصوص برگزاری آزمون پایان سال تحصیلی، گفت: با توجه به دستورالعمل برگزاری امتحانات تنها در دو پایه نهم و دوازدهم امتحانات پایان سال تحصیلی به صورت حضوری انجام خواهد شد و در بقیه پایه‌ها به صورت غیرحضوری خواهد بود و مدرسه نمی‌تواند با نظر والدین یا به اختیار خودش در این مورد تصمیم گیری کند. در پایه اول ابتدایی اختیار برگزاری آزمون به صورت حضوری یا غیرحضوری بر عهده مدیر و معلم مدرسه است و معلم و مدیر باید اطمینان داشته باشند که در این دوره یادگیری کامل شده است.

استفاده از ظرفیت انجمن اولیا و مربیان به عنوان ناظران ثبت‌نام در مدارس

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایت با اشاره به مهمترین اقدام انجام شده در سال جدید گفت: «در راستای اجرای تصویب نامه اصلاح نظام اداری از ظرفیت انجمن اولیا و مربیان مدارس استفاده کردیم و درحال تدوین بخشنامه‌ای هستیم که در آن از رئیس انجمن اولیا و مربیان مناطق به عنوان ناظران ستادهای ثبت‌نام در مناطق استفاده کنیم که در واقع والدین هم به عنوان نقش نظارتی و به عنوان بازوان کمکی این اداره کل در حوزه نظارت به ما کمک کنند و تمهیداتی اندیشیدیم تا در سامانه نظارت هم امکان ثبت گزارش از سوی رئیس انجمن اولیا در هر منطقه و مدرسه وجود داشته باشد و بتوانیم به صورت غیرحضوری هر روز نظارگر روند ثبت‌نام در مدارس باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1070609

وب گردی

وب گردی