انجمن‌های‌ علمی می‌توانند رابط  خوبی برای انتقال مفاهیم دانشگاهی باشند

دبیر انجمن علمی فلسفه و حکمت دانشگاه تهران گفت: این نهاد به دلیل اینکه از ماهیت دانشجویی برخوردار بوده و هنوز هویت مردمی خود را از دست نداده است، می‌تواند رابط خوبی برای انتقال مفاهیم دانشگاهی به فرهنگ باشد.

هانیه دارایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره میزان تأثیر انجمن‌های علمی در تقویت سرمایه اجتماعی دانشگاه‌ها اظهار کرد: دانشجویان مرکز اصلی تمام فعالیت‌های مربوط به سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های دانشگاه‌ها هستند.

وی افزود: به عبارت دیگر تمام هزینه‌ها، امکانات، تلاش استادان و شکل گرفتن ساختار دانشگاهی برای رشد و تعالی دانشجویان در نظر گرفته شده است؛ اما اگر این افراد توانمند شوند و به صورت علمی در جریان امور قرار گیرند، قطعاً دارای نقش مؤثری هستند. این موضوع در دانشکده الهیات دانشگاه تهران به خوبی دیده می‌شود و زمانی که استادان و کادر دانشگاهی به دانشجویان توجه کرده‌اند، بخش دانشجویی به خوبی توانسته از هویت خود دفاع کند.

دبیر انجمن علمی فلسفه و حکمت دانشگاه تهران با اشاره به نحوه تبلیغات و شناخته شدن فعالیت این حوزه تشریح کرد: موضوع شناخته شدن انجمن‌های‌علمی دارای دو بخش دانشکده‌ای و فرا دانشکده‌ای است. در بخش اول اعضای دانشجو می‌توانند به صورت سنتی مانند گفت‌وگو، حضور در کلاس‌های درسی و پرکار بودن و تبلیغات فعالیت‌های مناسب خود، شناخته شوند.

دارایی ادامه داد: اما مسئله‌ای که برای اعضای این انجمن بسیار مهم‌تر است، شناخته شدن به صورت رسمی و فرا دانشکده‌ای است؛ زیرا شکل گیری تعامل بین سایر رشته‌ها سبب رشد و پویایی آنها می‌شود. البته انجام فعالیت‌های خارج از دانشکده و رشته‌های درسی نیازمند ابزارهایی مانند رسانه، فضای مجازی، برگزاری نشست‌های گسترده در سطح دانشگاه و شرکت در برنامه‌هایی مانند نمایشگاه‌های قرآن و کتاب و سایر موارد است.

وی درباره تأثیر انجمن‌های علمی در از بین بردن فاصله بین دانشگاه و جامعه تصریح کرد: انجمن‌های علمی به دلیل اینکه از ماهیت دانشجویی برخوردار هستند و دانشجویان هنوز هویت مردمی بودن خود را از دست نداده‌اند، می‌توانند رابط بسیار خوبی برای انتقال مفاهیم دانشگاهی به فرهنگ و برعکس برای ایده‌پردازی و حل مشکلات باشند.

دبیر انجمن علمی فلسفه و حکمت دانشگاه تهران تأکید کرد: این حوزه به شدت می‌تواند با مردم ارتباط بسیار خوبی برقرار کند و مروج خوبی در زمینه علم هم باشد؛ به عبارت دیگر مفاهیم علمی از طریق انجمن‌های علمی ساده سازی می‌شوند و با گویش بهتری در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

دارایی با بیان اینکه تک بعدی شدن دانشجویان تا حدودی مربوط به خود آنها است، گفت: خوشبختانه انجمن علمی فلسفه و حکمت دانشگاه تهران با اعضای خوبی که دارد توانسته این مشکل را تا حد بسیاری حل کند به عبارت دیگر اگرچه دانشجویان نمی‌توانند به صورت رسمی به دلیل آیین نامه‌های موجود در انجمن‌ها عضو شوند؛ اما این نهاد با برنامه‌های خود توانسته دانشجویان بسیاری را جذب کند.

وی افزود: تک بعدی شدن دانشجویان به عوامل بسیاری بستگی دارد و تا حدودی به خود آنها هم مربوط می‌شود؛ بنابراین باید فرهنگ سازی شود. اما به طور کلی انجمن‌های علمی_دانشجویی چنین توانایی دارند و می‌توان گفت این نقش در دانشکده الهیات دانشگاه تهران توسط انجمن‌ها برای فعال کردن دانشجوها انجام شده است.

دبیر انجمن علمی فلسفه و حکمت دانشگاه تهران با اشاره به مشکلات و چالش های موجود در مسیر فعالیت این نهاد، اظهار کرد: مهم‌ترین مشکلی که در این حوزه وجود دارد، حمایت‌های مالی است؛ معمولا تشکل‌های دانشجویی و انجمن‌ها خودشان درآمدزایی انجام می‌دهند یا از سایر روش‌ها تأمین مالی می‌کنند؛ اما به طور کلی مشکلات مالی مسئله‌ای مهم است.

دارایی گفت: خوشبختانه این مسئله در دانشکده الهیات دانشگاه تهران وجود ندارد یا بسیار کم است. در حال حاضر این نهاد نیاز دارد قوانین حاکم بر انجام فعالیت‌های علمی آسان‌تر شود. به عبارت دیگر روند دریافت مجوزهای اداری برای دانشجویان بسیار سخت است و سبب کاهش انرژی آنها می‌شود. علاوه بر موارد نام برده شده انجمن‌های علمی می‌توانند از طریق دانشگاه از ماهیت رسمی و رسانه‌ای برخوردار شوند اما در این زمینه مشکلاتی وجود دارد؛ در واقع اگر از انجمن‌های علمی حمایت بیشتری شود و به صورت تخصصی‌تر گروه‌های علمی برای حل مسائل روز جامعه تشکیل شود، بسیار مفیدتر خواهند بود.

وی تأکید کرد: بها دادن به الهیات می‌تواند در حل مشکلات جامعه بسیار مؤثر باشد؛ به عبارت دیگر اگر قرار است رشدی در مباحث بنیادی مانند اقتصاد کشور ایجاد شود، می‌تواند به صورت ریشه‌ای از طریق الهیات حل شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1070676

وب گردی

وب گردی