مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 12 خرداد

آغاز  ثبت‌‌نام و انتخاب رشته دوره های کاردانی،  ضوابط برگزاری امتحانات پایان نیمسال تحصیلی دانشگاه‌ها و دانشجوی سیاسی به روایت امام (ره) از جمله مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در دوازدهم خرداد ماه است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه فرهیختگان به شرح زیر است:

دانشجوی سیاسی به روایت امام (ره)

این عنوان روزنامه فرهیختگان به نوع کنش دانشجویان و ارتباطات آنها با امام عظیم‌الشان انقلاب پرداخته است. بیش از یک‌سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، اما دانشگاه‌ها همچنان حال و هوایی متاثر از وقایع انقلاب دارند. گروهک‌های مختلف در دانشگاه‌ها جولان می‌دهند و هر‌ از‌ گاهی خبر از درگیری دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف کشور به‌گوش می‌رسد. یکی از نمونه‌های این موضوع به‌حضور مرحوم هاشمی‌رفسنجانی در دانشگاه تبریز برمی‌گردد. اجتماع دانشجویان در این مراسم، رفته‌رفته به‌سمت درگیری کشیده شد؛ در پی این حادثه دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در تبریز به ساختمان مرکزی دانشگاه رفتند و ضمن اشغال ساختمان مرکزی دانشگاه، اعلام کردند تا زمانی که انقلاب فرهنگی انجام نشود و پاک‌سازی در سطوح دانشجویی، اعضای هیات‌علمی و کارکنان دانشگاه صورت نگیرد، ساختمان مرکزی را ترک نمی‌کنند. این اتفاق آغاز موجی در دانشگاه‌های کشور بود که درنهایت به تعطیلی 30 ماهه دانشگاه‌ها و صد البته انقلاب فرهنگی منجر شد. شورای انقلاب به‌دنبال ملاقات با امام در بیانیه 29 فروردین‌ماه اعلام کرد که دانشگاه باید از حالت ستاد عملیاتی گروه‌های گوناگون خارج شود و برای برچیده شدن دفاتر و تشکیلات گروه‌ها در دانشگاه‌ها، سه روز مهلت تعیین کرد. همچنین در این بیانیه تاکید شده بود که امتحانات دانشگاهی باید تا ۱۴ خرداد به پایان برسد و از ۱۵ خرداد دانشگاه‌ها تعطیل و هرگونه اقدام استخدامی و مانند آن در دانشگاه متوقف شود. امام خمینی‌(ره) در حکم تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی از دغدغه دانشجویان این‌گونه یاد می‌کنند: «مدتی است ضرورت انقلاب فرهنگی که امری اسلامی است و خواست ملت مسلمان می‌باشد، اعلام شده است و تاکنون اقدام موثر اساسی انجام نشده است و ملت اسلامی و خصوصا دانشجویان با ایمان متعهد، نگران آن هستند و نیز نگران اخلال توطئه‌گران که هم‌اکنون گاه‌گاه آثارش نمایان می‌شود و ملت مسلمان و پایبند به اسلام خوف آن دارند که خدای نخواسته فرصت از دست برود و کار مثبتی انجام نگیرد، و فرهنگ همان باشد که در طول مدت سلطه رژیم فاسد کارفرمایان بی‌فرهنگ، این مرکز مهم اساسی را در خدمت استعمارگران قرار داده بودند، که از دستاوردهای دانشگاه‌ها به‌خوبی ظاهر می‌شود که جز معدودی متعهد و مومن که علی‌رغم خواست دانشگاه‌ها در خدمت کشور و اسلام بودند، دیگران جز ضرر و زیان چیزی برای کشور ما بار نیاوردند؛ و ادامه این فاجعه که مع‌الاسف خواست بعضی گروه‌های وابسته به اجانب است، ضربه‌ای مهلک به انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی وارد خواهد کرد، و تسامح در این امر حیاتی، خیانت عظیم بر اسلام و کشور اسلامی است.» ادامه این گزارش را می‌توانید در فرهیختگان بخوانید.

پای تست پادتن به مراکز علمی ایران باز شد

بر اساس این عنوان روزنامه فرهیختگان، اواخر اردیبهشت سال‌جاری و پس از آنکه مجوز انجام تست آنتی‌بادی در مراکز درمانی ایران صادر شد، انستیتو پاستور ایران اعلام کرد قطعی‌ترین راه تشخیص ویروس کرونا، تست‌های مولکولی یا همان پی‌سی‌آر است و تست‌های آنتی‌بادی یا سرولوژی ارزش تشخیصی ندارند و فقط مواجهه افراد با این ویروس را در گذشته نشان می‌دهد چراکه سازمان جهانی بهداشت و همه کشورها به این نتیجه رسیدند بهترین راه تشخیص ویروس کرونا، تست‌های مولکولی است که از روزهای ابتدایی شیوع کرونا در کشور ما نیز این روش تشخیصی انتخاب و در سراسر کشور با یک پروتکل خاص اجرایی شد. اما پس از تولید کیت تست‌های سرولوژی (تست‌‌های آنتی‌بادی) در کشور، این شیوه آزمایشی مورد استفاده قرار گرفت تا براساس آن مشخص شود جمعیت‌های مختلف چقدر به این ویروس مبتلا شده‌اند.
طبق اعلام انستیتو پاستور ایران تست‌های سرولوژی در یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی تولید و در مرحله نخست در استان‌های گیلان و قم تحت مطالعه قرار گرفت. نتیجه مطالعه‌های انجام‌شده نشان داد که تست سرولوژی باید همزمان با تست مولکولی انجام شود و انجام همزمان هر دو تست می‌تواند ارزش تشخیصی داشته باشد. به این ترتیب قرار شد از افراد بعد از انجام تست مولکولی، تست سرولوژی گرفته شود. این روند مشخص می‌کند که چند درصد افراد جامعه با این ویروس مواجهه شده‌اند. یکی از مراکز درمانی کشور که از همان ابتدای شیوع کرونا به تشخیص و درمان بیماران مبتلا اختصاص داشت، بیمارستان مسیح دانشوری است. درحال‌حاضر تست آنتی‌بادی در این بیمارستان در کنار تست مولکولی انجام می‌شود.

الهام قازانچایی، مسئول پژوهش پرستاری و مسئول دفتر بهبود کیفیت و اعتباربخشی بیمارستان مسیح دانشوری تهران و در تشریح انجام تست پادتن در تشخیص بیماران مبتلا به کرونا، که مدتی ‌است در کشور انجام می‌شود، می‌گوید: «تست آنتی‌بادی که اصطلاحا به آن تست پادتن نیز گفته می‌شود، برای ردیابی آنتی‌بادی علیه ویروس کووید-19 طراحی شده است. آنتی‌بادی‌ها پروتئین‌هایی هستند که علیه عفونت‌های خاصی توسط سیستم ایمنی بدن تولید می‌شوند و در خون وجود دارند.»
به گفته وی، درحال‌حاضر دو آنتی‌بادی برای بیماری کرونا طراحی شده است که به اختصار ‌آی‌جی‌جی «IgG» و آی‌جی‌ام «IgM» گفته می‌شود و از طریق خون موردآزمایش قرار می‌گیرد. نتایج این آزمایش برپایه دو آنتی‌بادی آی‌جی‌جی و آی‌جی‌‌ام تفاوت‌هایی با یکدیگر دارد. این دو تست به‌شیوه سرولوژی انجام می‌‌شود و تست مولکولی «PCR» نیز ازطریق نمونه‌گیری از ته حلق.

قازانچایی در توضیح انواع تست‌های آنتی‌بادی می‌گوید: «آنتی‌بادی آی‌جی‌جی 7 تا 10 روز پس از ابتلای فرد به ویروس کرونا در خون تولید می‌شود و حتی تا پس از بهبودی فرد نیز ممکن است آی‌جی‌جی در بدن بیمار بهبود‌یافته وجود داشته باشد. بنابراین اگر در تست آنتی‌بادی یک فرد، آی‌جی‌جی، مثبت و آی‌جی‌ام منفی باشد، به این معناست که فرد به ویروس مبتلا شده و احتمال دارد در آینده نسبت‌به ویروس کرونا مصون باشد. درواقع نتیجه این تست نشان می‌دهد فرد در چند هفته گذشته مبتلا شده و درحال‌حاضر ایمنی نسبی نسبت‌به بیماری پیدا کرده است. در این شرایط برای اینکه ناقل بودن فرد مشخص شود، نیاز به انجام تست مولکولی «PCR» یا همان تست از ته حلق است. درصورتی‌که نتیجه تست حلق منفی باشد، به این معناست که فرد ناقل بیماری نیست، در غیر این‌صورت باید همچنان در قرنطینه و تحت درمان قرار داشته باشد. البته هنوز نتیجه هیچ‌ تحقیق و پژوهشی نشان نداده که چه میزان از وجود آی‌جی‌جی در خون می‌‌تواند موجب مصونیت فرد نسبت‌به بیماری باشد، اما باوجود این، تست آی‌جی‌جی این امکان را برای پزشک معالج فراهم می‌کند تا بتواند با بررسی تاریخچه آنتی‌بادی تولیدشده، ابتلای فرد به ویروس یا مصونیت او نسبت‌به بیماری را تشخیص دهد.»
وی ادامه می‌دهد: «حالت دومی که نتیجه تست‌ آنتی‌بادی نشان می‌دهد این است که تست آی‌جی‌جی منفی، اما آی‌جی‌ام مثبت باشد. فردی که نتیجه تست او این‌گونه باشد، ممکن است هیچ علائمی ازجمله سرفه، تب، بدن‌درد، ازدست دادن حس بویایی و به‌طور کلی علائم ویروس کرونا را نداشته باشد، اما پس از انجام آزمایش، آی‌جی‌ام خون فرد مثبت نشان داده شود. این، بدان معناست که عفونت صد درصد در بدن بیمار وجود دارد و تازه وارد مرحله فعال بیماری شده است. همچنین این فرد، ناقل بیماری است، لذا باید در سریع‌ترین زمان ممکن ایزوله شده و اصول قرنطینه را رعایت کند. نکته حائزاهمیت این است که چنین بیماری حتی پس از دو تا سه هفته قرنطینه و رعایت اصول بهداشتی و مراقبت‌های درمانی، باید مجدد مورد تست آنتی‌بادی و پی‌سی‌آر قرار بگیرد و اگر همچنان نتیجه آزمایش مثبت باشد، باید قرنطینه و ایزوله فرد بیمار ادامه داشته باشد. این روند تا زمان بهبودی کامل بیماری و منفی شدن نتیجه تست آنتی‌بادی باید ادامه یابد. البته انجام تست مولکولی برای بازگشت فرد مبتلا به محل کار و ادامه فعالیت در محل کار ضروری است و درصورتی‌که جواب تست پی‌سی‌آر منفی باشد، فرد می‌تواند در محل کار خود حضور پیدا کند.»

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه آفرینش به شرح زیر است:

ضوابط برگزاری امتحانات پایان نیمسال تحصیلی دانشگاهها

براساس این عنوان روزنامه فرهیختگان، معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با ارسال نامه‌ای به رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ضوابط و شرایط برگزاری آزمون‌های پایان سال تحصیلی را اعلام کرد. علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم با ارسال نامه‌ای به رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ضوابط و شرایط برگزاری آزمون‌های پایان سال تحصیلی را اعلام کرد.

در این نامه آمده است: «پیرو نامه درباره چگونگی ارزشیابی پایانی و برگزاری امتحانات نیمسال تحصیلی جاری، موارد زیر به عنوان گام‌های تکمیلی برای آگاهی و اقدام لازم ارسال می‌شود:

1. با توجه به تداوم شیوع بیماری کووید -19 در کشور و ضرورت حفظ سلامت همه دانشگاهیان از جمله استادان، دانشجویان، کارشناسان و کارکنان، شایسته است در صورت عدم امکان رعایت کامل و همه‌جانبه ضوابط و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ارزشیابی پایان نیمسال تحصیلی به صورت غیرحضوری به انجام رسد.

2. در صورت برگزاری امتحانات به‌شیوه غیرحضوری، با تأکید مجدد بر اینکه استاد هر درس مرجع ارزیابی دانشجو در آن درس است، می‌توان از انواع روش‌های متنوع مطرح شده در دستورالعمل پیشین بهره گرفت.

3. در صورتی که دانشگاه یا استادان تشخیص دهند که امتحانات باید به شیوه حضوری برگزار شود، ضروری است همه پروتکل‌های بهداشتی مربوط به محیط‌های دانشگاهی از جمله ضوابط اعلام شده به ویژه فاصله‌گذاری اجتماعی به هنگام برگزاری آزمون‌ها به دقت رعایت شوند.

ثبت‌‌نام و انتخاب رشته دوره های کاردانی آغاز شد

ثبت‌نام و شرکت در آزمون دوره های کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه ای و موسسات آموزش عالی غیردولتی و غیر انتفاعی سال 1399 آغاز و تا 18 خرداد ادامه دارد.به گزارش سازمان سنجش و آموزش کشور، متقاضیان ثبت‌نام و شرکت در آزمون دوره های کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه ای و موسسات آموزش عالی غیردولتی و غیر انتفاعی می‌رساند که ثبت‌نام برای شرکت در این آزمون به صورت اینترنتی آغاز و تا یکشنبه 18 خردادادامه خواهدیافت.

براساس این گزارش ، همه متقاضیان در مهلت مورنظر نظر پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنمای ثبت‌نام ، انتخاب رشته ، فراهم کردن مدارک و اطلاعات مورد نیاز ثبت‌نام، به پایگاه اطلاع رسانی این سازمان به نشانی: www.sanjesh.org مراجعه و نسبت به ثبت نام اقدام کنند. گفتنی است ، با توجه به اینکه ثبت نام و انتخاب رشته در این آزمون، در یک مرحله انجام می‌شود، داوطلبان می‌بایست همزمان با ثبت نام، نسبت به درج رشته محل‌های تحصیلی خود در فرم تقاضانامه اینترنتی با توجه به رشته های اعلام شده در دفترچه راهنما، اقدام کنند.

لازم به ذکر است ، اطلاعیه تکمیلی و همچنین دفترچه راهنمای ثبت‌نام و انتخاب رشته، همزمان با شروع ثبت‌نام در پایگاه اطلاع رسانی این سازمان قرار دارد. داوطلبان لازم است برای اطلاع از شرایط و ضوابط شرکت در این آزمون و نوع پذیرش رشته‌های امتحانی با آزمون و یا براساس سوابق تحصیلی «بدون آزمون»، دفترچه راهنمای مذکور را به دقت مطالعه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1070680

وب گردی

وب گردی