آمریکا ناقض قوانین بین‌الملل است/ بی‌اثر بودن تهدیدات در فروش نفت به ونزوئلا

دبیر بین‌الملل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: آمریکا از زمان حرکت نفتکش‌های ایرانی به سمت آمریکای جنوبی، همواره تهدید کرد که این نفتکش‌ها را مورد حمله قرار می‌دهد که البته بی‌اثر بوده است.

میلاد عبدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره رسیدن نفتکش‌های ایرانی به سواحل ونزوئلا بیان کرد: فروش نفت به ونزوئلا بیشتر از اینکه صرفه اقتصادی برای ایران داشته باشد، قدرت سیاسی ایران را به جهانیان نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه تهدیدات آمریکا بر علیه ایران راه به جای نخواهد برد، گفت: تحریم‌های متوالی علیه صنعت نفت ایران باعث شده است ایران نتواند به ظرفیت تولید سال‌های قبل برسد و این نتیجه مورد دلخواه آمریکا، اروپا و برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس است. آمریکا از زمان حرکت نفتکش‌های ایرانی به سمت آمریکای جنوبی، همواره تهدید کرد که این نفتکش‌ها را مورد حمله قرار می‌دهند که البته بی‌اثر بوده است.

دبیر بین‌الملل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان ادامه داد: پیشروی نفتکش‌های ایرانی علی‌رغم تهدیدات نظامی آمریکا حاکی از آن است که جوانان ایران در تمامی عرصه‌ها بر آرمان‌های خود که ایستادگی در برابر ظلم و زورگویی بوده، ایستاد‌ه‌اند.

وی با اشاره به اینکه صنعت نفت ایران برای اولین بار در سال 2012 توسط آمریکا تحریم شد، گفت: متاسفانه ایران از لحاظ اقتصادی به بازار فروش و صادرات نفت و فراورده‌های نفتی کاملا‍ً وابسته بود و بعد از تحریم متحمل آسیب‌های اقتصادی بی‌شماری شد.

عبدی با بیان اینکه صنعت نفت ایران و نزوئلا توسط آمریکا به صورت یکجانبه تحریم شده‌ است، گفت: کشورهایی مسلمان و آزاده که از سوی کدخدای دنیا تحریم شدند باید بر اساس تدبیر سیاسی و اقتصادی سطح مبادلات خود را در تمامی سطوح افزایش دهند تا ضمن بهبود حوزه اقتصاد، تحریم‌ها را بی اثر جلوه دهند.

دبیر بین‌الملل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با بیان اینکه ایران و ونزوئلا هر دو عضو اوپک هستند، گفت: زمانی که آمریکا نفت کشورهای عضو سازمان اوپک را تحریم می‌کند در واقع مشروعیت این سازمان را زیر سوال می‌برد که این موضوع برخلاف قوانین بین‌المللی است.

وی با تاکید بر گسترس سطح مبادلات نفتی ایران با سایر کشورها عنوان کرد: افزایش سطح همکاری در همه زمینه‌ها با کشورهایی که خود تحریم هستند باید به اولویت اصلی سیاست خارجی ایران تبدیل شود.

به گفته عبدی؛ شیوع ویروس کرونا و کاهش جهانی تقاضای نفت باعث شد قیمت نفت به‌تدریج کاهش یابد. پس از آن اوپک برای کاهش تولید نفت تصمیم گرفت که نتیجتا ایران، ونزوئلا و لیبی از کاهش تولید معاف شدند.

این فعال دانشجویی ادامه داد: حرکت نفکش ایرانی حامل محموله بنزین به ونزوئلا و موج گسترده اعتراضات به کشتار سیاه‌پوستان توسط پلیس آمریکا این کشور را در پایین‌ترین موضع قدرت قرار داده است.

وی ادامه داد: آمریکا در تمامی موضوعات قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند، آمریکا از نقض حقوق بشر برای شهروندان خود تا وضع تحریم و جلوگیری از ورود دارو و غذا در شرایط کرونا به کشورهایی نظیر ایران در حال خلاف قانون عمل کردن است.

عبدی در پایان خاطر نشان کرد: شکستن تابوی تحریم‌ها و تهدیدهای آمریکا توسط ایران می‌تواند سرلوحه حرکت سایر کشورهای تحریم شده باشد تا آنها نیز با دور زدن تحریم‌ها بتوانند خود را قوی و پیشرفته کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1070697

وب گردی

وب گردی