خطر آتش‌سوزی برای قطب شمال

محققان دانشگاه نیوهمپشایر اعلام کردند که آتش‌سوزی می‌تواند هشداری در مورد حوضه‌های آبریز قطب شمال در 50 سال آینده باشد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تغییرات آب و هوایی به افزایش تعداد آتش سوزی‌ها در سراسر جهان به ویژه قطب شمال کمک کرده است. آتش سوزی های جنگلی وضعیت شیمیایی جریانات آب را به طور چشمگیری تغییر داده و به اکوسیستم ها و انسان آسیب رسانده است.

محققان دانشگاه نیوهمپشایر دریافته‌اند که برخی از ویژگی‌های آتش سوزی مانند کاهش کربن و افزایش نیتروژن می‌تواند تا پنج دهه دوام داشته باشد و پیامدهای عمده‌ای در آبراه های حیاتی اطراف مانند رودخانه Yenisei و سایر آب‌راه‌های مشابه در سراسر جهان داشته باشد.

بیانسا رودریگر از محققان این طرح گفت: آتش سوزی جنگل در این منطقه از قطب شمال تقریباً هر صد سال اتفاق می افتاد و اکنون آن را هر تابستان می بینیم. این افزایش در آتش سوزی‌ها منجر به ورود بیشتر مواد معدنی و غیر معدنی به جوی های محلی می شود که وضعیت شیمیایی را تغییر داده و مسائلی مانند افزایش جلبک ها و باکتری هایی که برای انسان مضر هستند را افزایش می‌دهد.

محققان این دانشگاه در این تحقیق که اخیراً در مجله Nature's Reports منتشر شده، نمونه های جریان آب را در فلات سیبری مرکزی روسیه طی ماه‌های تابستان ژوئن و ژوئیه از سال 2016 تا 2018 جمع‌آوری کردند. آنها غلظت مواد مغذی را مقایسه و مواد آلی را در آن حل کردند.

جریان رودخانه‌ها نشان داد که نیتروژن معدنی یا نیترات که ماده مغذی مهمی برای رشد سلول ها و رشد در گیاهان آبزی است، پس از آتش سوزی به مدت 10 سال بالا مانده است.

سطح کربن آلی محلول (DOC) و نیتروژن آلی محلول (DON) و منابع اصلی انرژی به میزان قابل توجهی کاهش یافته و 50 سال طول خواهد کشید تا به سطح قبل از سوختن برگردد.

در حالی که مطالعات دیگر تأثیر آتش سوزی در شیمیایی جریان اثبات کرده، کمتر کسی ارزیابی کرده که این تغییرات چگونه بر پردازش و صادرات مواد مغذی از حوضه‌های آبخیز قطبی تأثیر می گذارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1070698

وب گردی

وب گردی