به هوش مصنوعی اجازه جولان دهید

استفاده از فناوری هوش‌مصنوعی هنوز در بخش نرم‌افزار و بازی رایانه‌ای مرسوم نشده است و اگر به توسعه‌دهندگان مجالی داده شود، می‌توان به کمک بازی‌سازان و طراحان نرم‌افزار‌ها،حرف زیادی برای گفتن داشت.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، هوش مصنوعی امروز در تمام زمینه‌های کاربردی شده است به طوری که ورود به این صنعت تحولات چشمگیری را در عرصه فناوری و اقتصاد کشورها ایجاد می‌کند؛ بنابراین ایران نیز مانند برخی از کشورهای در این حوزه ورود کرده و دستاوردهای خوبی را به‌جا گذاشته است.

نسل جدید هوش مصنوعی در زمینه کسب و کار و سایر بخش‌های زندگی روزمره حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. به همین خاطر بسیاری از برندها از مدت‌ها قبل به سراغ استفاده از مزیت‌های این فناوری رفته‌اند. مزیت اصلی این فناوری امکان بازگشت سرمایه گذاری برندها در مدت زمانی کوتاه است. امروزه اغلب برندها در تلاش برای سرمایه گذاری و دریافت نتیجه در کوتاه ترین زمان ممکن هستند بنابراین چه چیزی بهتر از فناوری هوش مصنوعی خواهد بود؟

بسیاری از کارشناسان معتقدند هوش مصنوعی در حال ایجاد انقلاب در فناوری اطلاعات است. ربات‌های هوشمند، از خرید و فروش سهام گرفته تا صنایع خودروسازی و غیره، نقش فرصت آفرین و تاریخ ساز خود را در کسب و کار اعمال کرده و روز به روز تاثیرات آن‌ها بر سبک زندگی دیجیتالی ما ژرف‌تر می‌شود.

به طور مثال شرکت‌های گوگل، فیسبوک، اپل، آمازون و بقیه همگی درحال ارائه دستمزدهای نجومی به دانشگاهیانی هستند که قادر به رهبری خلاقانه در حوزه هوش مصنوعی هستند. براساس این گزارش توجه به کاربرد تکنیک‌های هوش مصنوعی و ابزارهای مدل‌سازی در حوزه کسب و کار به طور فزاینده‌ای در حال افزایش است.

حال در این میان این سوال پیش می‌آید که با به کار گیری و تزریق هوش مصنوعی در کسب و کارها، مستلزم سرمایه گذاری قابل توجهی در مدیریت و استخدام استعدادهای سازمانی هستیم و علاوه بر آن، تکنولوژی‌های سازمانی بایستی به روز‌رسانی شوند و مطابق آخرین پیشرفت‌ها باشند. به علاوه، سازمان‌ها تغییرات بنیادین در درون خود به وجود آورند تا اطمینان حاصل کنند که هوش مصنوعی، منجر به خلق ارزش معناداری برای سازمان یا کسب و کار خواهد شد.

در همین رابطه میلاد اکبرزاده کارشناس هوش مصنوعی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری گفت: یکی از شاخه‌های علوم کامپیوتر، هوش مصنوعی است. اگر بخواهیم هوش مصنوعی را با هوش انسان مقایسه کنیم، باید بگوییم که انسان قادر به تجزیه و تحلیل و قدرت تصمیم گیری است، در حالی که هوش مصنوعی بر اساس یکسری داده و قوانین از پیش تعیین شده و برنامه ریزی شده، کار می‌کند. هدف از علم هوش مصنوعی، ایجاد سیستمی است که دارای الگوهای رفتاری و تصمیم گیری شبیه به انسان باشد.

وی تصریح کرد: یکی از مهم ترین کاربردهای هوش مصنوعی در زمینه دیجیتال مارکتینگ است. این تکنولوژی جدید که به سرعت در حال پیشرفت است، فرصت‌های بسیاری را برای پیشرفت کسب و کار شما در اختیار افراد قرار می‌دهد.

این کارشناس اظهار کرد: ایران از نظر منابع انسانی و تولید مقالات، جایگاه خوبی در حوزه هوش مصنوعی دارد؛ بنابراین ارتقای رتبه و رسیدن به جایگاه برتر نیاز به حمایت‌های مسئولان و نیز کاربردی کردن هوش مصنوعی در صنایع و اقتصاد کشور است. بدون شک ظرفیت‌های انسانی خوبی در کشور در حوزه هوش مصنوعی داریم به طوریکه حتی برخی از نیروهای انسانی ایرانی خارج از ایران در این حوزه فعالیت می کنند که ما می توانیم از ظرفیت آنها بهره ببریم.

وی‌ تأکید کرد: در آینده نه چندان دور فناوری هوش مصنوعی با زندگی بشر همزیستی تنگاتنگی خواهد داشت. از آنجایی که سامانه‌های هوش مصنوعی هم ممکن است مرتکب تخلف و جرم شوند، ازاین‌رو جامعه نیازمند وضع قوانینی است که از تخلفات و جرائم سامانه‌های هوشمند پیشگیری می‌کنند و در صورت وقوع، دادرسی را برای محاکم ممکن می‌سازد.

وی با بیان اینکه باید به توان‌های داخلی نگاه کرد، گفت: متاسفانه مسئولان و مدیران بخش خصوصی و دولتی نگاه قابل اعتمادی به فعالان و جوانان ایرانی ندارند، در حالی که محصولات ایرانی در بخش رباتیک کیفیت مناسبی نسبت به نمونه‌های خارجی دارند و از سوی دیگر استفاده از این محصولات می‌تواند در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی کند به ویژه در روزهایی که فشار‌های تحریمی بیشتر می‌شود.

اکبرزاده با تاکید بر اینکه توان موجود و هزینه کرد موجود در حد پتانسیل کشور نیست، خاطر نشان کرد: سیستم‌های حاکمیتی باید زیرساخت‌ها را ایجاد کنند در عوض بخش خصوصی منفعت در توسعه این سیستم‌‌ها را در نظر بگیرد؛ چون هر چه که از حاصل این دانش به وجود بیاید و کسی نتواند از آن یک اقتصاد دانش بنیان تولید کند آن دانش می میرد.

وی افزود: استفاده از فناوری هوش‌مصنوعی هنوز در بخش نرم‌افزار و بازی رایانه‌ای مرسوم نشده است و اگر به توسعه‌دهندگان ایرانی مجالی داده شود، می‌توانند به کمک بازی‌سازان و طراحان نرم‌افزار‌ها،حرف زیادی برای گفتن داشته باشند.

براساس این گزارش حجم اقتصادی این فناوری نوظهور در دنیا تا سال 2030، 16 تریلیون دلار برآورد شده که این عدد بسیار قابل توجه است و یک سوم بازار فعلی جهانی را تشکیل می دهد.

بنابراین می‌توان چنین برداشت کرد که ورود به عرصه هوش مصنوعی علاوه براینکه تحولی را در چرخه صنعت کشور ایجاد می‌کند بلکه مسیر را ورود به عرصه بین‌المللی هموار می‌سازد. با وجود ظرفیت و پتانسیل بالا در زمینه نیروهای انسانی مجرب و دانش هوش مصنوعی می‌توانیم تحول آفرین باشیم. بسیاری از کشورها به سمت هوش مصنوعی روی آورده اند و اگر این موضوع را جدی نگیریم به طور یقین شکاف جدی بین ما و سایر کشورها رخ خواهد داد. بنابراین در حال حاضر در زمان طلایی هستیم و باید هوش مصنوعی را دریابیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1070714

وب گردی

وب گردی