مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در ۱۳ خرداد

تازه های کرونایی از دانشگاه‌ های جهان، رادیکال‌ها سارقان خط امام و هیچ نسخه واحدی برای بازگشایی دانشگاه‌ها قابل ارائه نیست از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه فرهیختگان به شرح زیر است:

تازه های کرونایی از دانشگاه‌ های جهان

فرهیختگان در این عنوان از جدیدترین یافته ها و ابداعات علمی درباره ویروس کووید- 19 گزارش داده است. محققان دانشگاه هاروارد در همکاری با دانشگاه ماساچوست موفق به ساخت نوعی ماسک صورت شده‌اند که با تشخیص کروناویروس، نورانی می‌شود. در تولید این ماسک از نور فلورسانت استفاده شده که وقتی فردی با علائم کرونا با تنفس آلوده، سرفه یا عطسه ناشی از ابتلا به کرونا در آن نزدیکی قرار داشته باشد، سیگنال‌های فلورسانت ماسک روشن شده و ماسک نورانی می‌شود. مهندسان زیست‌شناسی دانشگاه ماساچوست امیدوارند از این فناوری بتوانند در تشخیص زودهنگام ویروس‌های ابولا و زیکا در زمان بروز همه‌گیری هم استفاده کنند. اگر تست‌ها روی ماسک تولیدشده نتیجه‌بخش باشد، محققان می‌توانند از این ماسک به‌عنوان جایگزینی پرسرعت برای تست‌های معمول تشخیص کرونا استفاده کنند. فناوری به‌کاررفته در این ماسک هنوز مراحل اولیه خود را پشت‌سر می‌گذارد اما نتایجی که تاکنون به دست آمده امیدبخش است.

در هفته‌های گذشته، گروه محققان هم چنین حسگرهایی را تست کرده‌اند که قادر است کروناویروس جدید را در نمونه بزاق شناسایی کند. دانشمندان که روی طراحی این ماسک هم کار می‌کنند، به‌دنبال چگونگی جاسازی این حسگرها درون ماسک هستند تا بتوانند ویروس را تشخیص دهند. این حسگرها باید به‌گونه‌ای عمل کنند که تنها بخش کوچکی از ویروس را شناسایی کرده و طوری طراحی ‌شوند که طی یک تا سه ساعت نور فلورسانت از خود متصاعد کنند. این سیگنال نورانی با چشم غیرمسلح قابل‌مشاهده نیست و محققان از دستگاهی مخصوص برای اندازه‌گیری و مشاهده نور فلورسانت استفاده می‌کنند. در شرایط خارج آزمایشگاه هم می‌توان از دستگاه‌های پورتابل و دستی سنجش فلورسانت استفاده کرد که تنها یک دلار قیمت دارند و قادرند ماسک افراد را اسکن کنند. اگر این تحقیقات موفقیت‌آمیز باشند، تولید انبوه ماسک تا آخر تابستان آغاز خواهد شد.

با شیوع کرونا و احتمال انتقال سریع آن، بسیاری از ملاقات‌های بیمارستانی و ویزیت پزشکان مساله‌ساز شده است، به‌طوری که مراجعه مداوم پزشکان به اتاق بیماران مبتلا به کرونا، آنها را نیز درمعرض ابتلا قرار می‌دهد. برای جلوگیری از بروز این خطر، محققان دانشگاه ییل موفق به طراحی سیستمی شده‌اند که پزشکان بیمارستان روانپزشکی ییل وابسته به دانشگاه ییل می‌توانند بدون اینکه درمعرض ابتلا به کرونا قرار گیرند، با استفاده از آن بیماران خود را ویزیت کنند. در هفته‌های گذشته بسیاری از پزشکان این مرکز درمانی از سرویس‌های ویزیت از راه دور برای ویزیت بیماران استفاده کرده‌اند. خدمات بستری بیمار، خدمات مداخله روانپزشکی، خدمات اورژانسی روانی، خدمات مشاوره سرپایی و بستری و خدمات سرپایی ازجمله قابلیت‌های سیستم ویزیت از راه دور است.

به‌گفته محققان دانشگاه ییل، این فرآیند در ابتدا کمی به‌هم‌ریخته و دشوار بود و تنها از سیستم از راه دور برای برآوردن نیاز خود استقاده کردیم. اما بعد از گذشت مدتی، با توجه به اهمیت وجود چنین سیستمی، چالش‌های فنی و شکاف‌های آموزشی هم به آن اضافه کردیم. مشکلی که پیش از این در سیستم ویزیت از راه دور وجود داشت، عدم‌امکان برقراری مداخلات گروهی از طریق بلوتوث بود اما در شرایط کرونا، محققان پلتفرمی را طراحی کردند که بتوانند خدمات گروهی را هم از طریق آن انجام دهند. دراین پلتفرم، هم بیمار و هم پزشک چهره هم را روی مانیتور تعبیه‌شده مشاهده کرده و درطول ویزیت از راه دور و آنلاین به‌طور مستقیم در ارتباط هستند.

رادیکال‌ها سارقان خط‌ امام

مهدی بادپا، مدیربنیاد تبیین اندیشه‌های امام خمینی(ره) در دانشگاه‌ها در این یادداشت روزنامه فرهیختگان نوشته است: هرساله در آستانه رحلت امام خمینی(ره)، افراد، شخصیت‌ها و گروه‌های مختلف سیاسی فرهنگی درباره تبیین اندیشه‌های امام راحل گفت‌وگو و مصاحبه می‌کنند. به همین منوال روزنامه اعتماد به مناسبت ایام رحلت امام(ره) و نیز فرارسیدن دوم خرداد مصاحبه‌ای با سیدمصطفی تاجزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب انجام داد و مشروح این گفت‌وگو را منتشر کرد که در سایت‌های خبری نیز منعکس شد.

تاجزاده در این گفت‌وگو بیان می‌کند که طی مطالعه‌ای که روی سخنان امام خمینی در مدت زمان حضور در نوفل‌لوشاتو داشته نتیجه گرفته است که امام خمینی در نوفل‌لوشاتو با آمریکا و مارکسیست‌ها نگاه میانه‌ای داشت ( که احتمالا با قبل و بعدش در قم، نجف و جماران تفاوت دارد) به‌طوری که می‌توان زمان حضور امام خمینی در نوفل‌لوشاتو را به‌عنوان گفتمان نوفل‌لوشاتو مطرح کرد و تبیین می‌کند که گفتمان دوم خرداد احیاگر همان گفتمان نوفل‌لوشاتوی امام است. تاجزاده با ذکر چند عبارت از امام خمینی در نوفل‌لوشاتو به‌عنوان گزاره‌های موردنظرش می‌پردازد. برای این نوشتار، ما چند روزی صحیفه امام که متن مکتوب تمام مصاحبه‌ها و سخنان امام خمینی است را کاویدیم و تمام متن آن را درباره فکت‌های مطرح شده توسط آقای تاجزاده مطالعه کردیم اما چنین نتیجه‌ای که ایشان مدعی شدند نگرفتیم، لذا آن چیزی که عیان است آنکه تحلیل آقای تاجزاده درباره سخنان امام در نوفل‌لوشاتو متاسفانه تحریف امام خمینی است.

آقای تاجزاده در صحبت خود درباره گفتمان امام در نوفل‌لوشاتو می‌گوید: «امام خمینی در سیاست خارجی هم نگاه میانه‌ای داشتند. از ایشان سوال شده بود که با آمریکا باید چه کار کنیم؟ ایشان جواب دادند: آمریکا مثل همه کشورهای دیگر است، نفت ما را بخرد می‌فروشیم. اگر به ما احترام بگذارد؛ به او احترام می‌گذاریم.» اما واقعیت ماجرا چیست؟ با اندکی جست‌وجو در صحیفه امام در می‌یابیم که عبارتی که آقای تاجزاده از امام بدان اشاره می‌‌کند چنین است.

امام در سخنرانی 17 آبان 57 در جمع ایرانیان مقیم خارج

این آدم(شاه) آمده‏‎ ‎‏است که منافع انگلستان، آمریکا و شوروی را تامین کند! این خائن است!... قانونا این دیگر سلطان نیست، از اول هم نبوده است! این سلسله‏‎ ‎‏پهلوی از اول به غیرقانون سلطنت کرده... ما نفت‌مان را می‌خواهیم بفروشیم، به کسی که بخرد و پول بدهد، ‏‏[‏‏نه‏‏]‏‏ کسی که‏‎ ‎‏بخرد پایگاه درست کند. آخر این از عجایب است که یک کسی نفت ما را می‌برد، در‏‎ ازایش چه می‌کند؟ در ازایش می‌آید یک پایگاهی در ایران درست می‌کند برای‏‎ ‎‏خودش! این اسلحه‌هایی که به ما می‌دهند، خیال نکنید ما اسلحه لازم داریم و به ما اسلحه‏‎ ‎‏می‌دهند اینها؛ این اسلحه‌هایی که می‌خواهند بیاورند ایران، پایگاه درست کنند در مقابل‏‎ ‎‏ـ مثلا ـ شوروی... ما نمی‌خواهیم نفت ندهیم. ما نفت را‏‎ ‎‏نمی‌خواهیم نگه داریم اینجا. ما می‌خواهیم نفت را هر دولتی که بهتر بخرد ـ نفت مال‏‎ ‎‏ماست، ما بایعیم و او مشتری ـ هر دولتی که بهتر بخرد و بهتر پول بدهد به او بدهیم. اختیار‏‎ ‎‏هم دست خودمان باشد؛ نمی‌خواهیم که اختیار دست شما باشد؛ در استخراج اختیارش‏‎ ‎‏دست شما، در مقدار استخراج اختیارش دست شما، در قیمت اختیارش دست شما، در‏‎ ‎‏دادن عوضِ قیمت هم اختیارش دست شما! هم عوض را بخورید هم مُعَوَّض را: هم نفت‏‎ ‎‏را ببرید و هم عوضش تو‏‏[‏‏ی‏‏]‏‏ جیب خودشان بیاید که پایگاه درست کنند. ما می‌خواهیم‏‎ ‎‏این هرج و مرج‌ها از بین برود. ‏

امام خمینی در 29 مهرماه در نوفل‌لوشاتو در جمع ایرانیان مقیم خارج از کشور

«شاه، مامور آمریکاست... الان یک مملکت گرفتارند. الان تمام مملکت ایران گرفتار است به این آدم‏. این‏‎ ‎‏آدم هم مامور است از برای اینکه سرکوبی کند و نگذارد که منافع اجنبی از بین برود، ‏‎ ‎‏نگذارد که نفت برای خود شما بماند؛ مامور است. ایشان(شاه) را برای این کار، اصلش‏‎ ‎‏آورده‌اند. اینکه می‌گوید که برای وطنم، خدمت برای وطنم، «ماموریت برای وطنم»‏

‏صحیح است! مامور است برای وطنش؛ اما از طرف آمریکا، از طرف آمریکا مامور است‏‎ ‎‏که این مملکت را تا پرتگاه نیستی برساند. این مامور است که تمام نفت ما را به آمریکا‏‎ ‎‏بدهد و در ازایش یک قدری آهن‌پاره بخرد به منفعت آنها. این اسلحه‌هایی که الان‏‎ ‎‏خریداری می‌شود، این اسلحه‌ها به درد خود ایران نمی‌خورد، این اسلحه‌ها همان‏‎ ‎‏اسلحه‌هایی است که اینها می‌خواهند که در مرکزی باشد که اگر یک جنگی پیدا شد‏‎ ‎‏بین آمریکا ـ مثلا ـ با شوروی، اینها داشته باشند یک اسلحه‌ای در یک محلی؛ ایران یکی‏‎ ‎‏از مراکزی است که آنها می‌خواهند اسلحه داشته باشند. نفت ما را می‌برند، اسلحه برای‏‎ ‎‏خودشان می‌آورند. اینجا... خیال نکنید که حالا در ازای نفت به ما اسلحه‏‎ ‎‏می‌دهند... پایگاه برای خودشان درست می‌کنند در ایران! این چیزی است که ما از نفت‏‎ ‎‏عایدی داریم.»«آمریکا، مجرم اصلی است... ما می‌گوییم آن کسی که به مملکت ما خیانت اصلی را کرده، آمریکاست. الان ما سرو‎ ‎‏کارمان با آمریکاست؛ اینهای دیگر شاخ و برگش هستند. شاه یکی از شاخه‌های آمریکا‏ست. این نوکر است؛ المأمورُ معذور. تو سرش می‌زنند، باید بکند. ما‏‎ ‎‏می‌گوییم آمریکا هم باید برود که اصل است. این شاخه‌ها هم که هرزه خورند و هرزه بَرَند‏‎ ‎‏و مال مردم خورند و خیانتکارند، اینها هم باید بروند... .

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه آفرینش به شرح زیر است:

هیچ نسخه واحدی برای بازگشایی دانشگاه‌ها قابل ارائه نیست

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، منصور غلامی وزیر علوم گفت: هیچ نسخه واحدی برای بازگشایی همه دانشگاه‌های کشور قابل ارائه نیست و تصمیم‌گیری در خصوص جزئیات، فواصل پذیرش و ... بر عهده دانشگاه‌ها است. نشست مجازی معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور با حضور منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت و جمعی از معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های سراسر کشور با موضوع «دانشگاه اجتماعی؛ مسائل امروز، افق فردا» در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد.

غلامی در این نشست با اشاره به اینکه این‌گونه نشست‌ها جزو دستاوردهای آموزش عالی به واسطه درگیری با بیماری شایع جهانی شناخته می‌شود، اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا به نوعی تبدیل به توفیق اجباری برای آموزش عالی کشور شد. امروز دیگر محدودیت‌های زمانی و مکانی برای برگزاری نشست با مدیران استانی برداشته شده و باید بتوانیم از این ظرفیت به وجود آمده مانند دیگر ظرفیت‌ها همچون آموزش مجازی در سطح دانشگاه، منطقه و کشور استفاده کنیم. خوشبختانه معاونت فرهنگی و اجتماعی اقدامات قابل توجهی در ماه‌های اخیر در ارتباط با دستاوردهای آموزش عالی کشور در دوران شیوع کرونا انجام داده است.

هیچ نسخه واحدی برای بازگشایی دانشگاه‌ها قابل ارائه نیست

دکتر غلامی در ادامه سخنان خود با اشاره به تصمیمات ستاد ملی کرونا برای بازگشایی دانشگاه‌ها، گفت: هیچ نسخه واحدی برای همه دانشگاه‌های کشور قابل ارائه نیست و تاریخ بازگشایی صرفاً تاریخ شروع ستادی محسوب می‌شود. تصمیم‌گیری در خصوص جزئیات، فواصل پذیرش و...بر عهده دانشگاه است تا توزیع جمعیت را مبتنی بر شیوه نامه‌های بهداشتی به خوبی کنترل و ساماندهی کنند.

وی در ادامه افزود: اکنون زمان آن فرا رسیده که برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات مناسب برای ترم و سال تحصیلی آتی انجام شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1070803

وب گردی

وب گردی