کشف نانوسنسورهای نشان دهنده استرس در گیاهان

زیست شناسان گیاهی در دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو نانوسنسوری جدید ایجاد کرده اند که به محققان اجازه می دهد فعالیت پروتئین کیناز SnRK2 را در سلولهای زنده گیاهی کنترل کنند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، زیست شناسان گیاهی مدتها به دنبال درک عمیق تر فرآیندهای بنیادی مانند کینازها بودند؛ این آنزیم ها فعالیتهای مهم بیولوژیکی پروتئینها را کاتالیز می کنند. تجزیه و تحلیل فرآیندهای اساسی کیناز در گیاهان، در شرایط امروزی که به طور فزاینده با گرم شدن آب و هوا تغییر می کند، بیشتر اهمیت دارد.

برخی کینازهای "SnRK2" ضروری هستند زیرا در پاسخ به شرایط خشکسالی فعال شده و باعث بسته شدن منافذ محافظ کوچک روی سطوح برگ ( استوما) می شوند. این منافذ اجازه می دهند دی اکسید کربن وارد برگ شود، اما گیاهان نیز با تبخیر از طریق آنها بیش از 90 درصد از آب خود را از دست می دهند. باز و بسته شدن منافذ در پاسخ به تغییرات محیط به بهینه سازی رشد و تحمل خشکسالی کمک می کند.

اکنون، زیست شناسان گیاهی در دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو نانوسنسوری جدید ایجاد کرده اند که به محققان اجازه میدهد فعالیت پروتئین کیناز SnRK2 را در سلولهای زنده گیاهی کنترل کنند. نتایج عملکرد سنسور فعالیت SnRK2 یا "SNACS" در ژورنال eLife شرح داده شده است.

تلاش های قبلی برای جدا کردن فعالیت های پروتئین کیناز شامل فرایندی خسته کننده خرد کردن بافت های گیاهی و اندازه گیری فعالیت های کیناز از طریق عصاره سلول بود. در هر آزمایش بیش از 100 برگ برای تجزیه و تحلیل مورد نیاز بود. اکنون SNACS به محققان اجازه می دهد تا تغییرات را در زمان واقعی تجزیه و تحلیل کنند.

محققان اعلام کردند کهپیش از این بررسی فعالیت SnRK2 با زمان حل شده در سلول های گیاهی زنده امکان پذیر نبود. سنسور SNACS تجسم مستقیم در زمان واقعی فعالیت کیناز SnRK2 را در سلولها یا بافتهای زنده نشان می دهد.

استفاده از SNACS برای ارائه شواهد جدید درباره سؤالات در مورد SnRK2 و برهم کنش های اساسی با دی اکسید کربن مفید است.

یحیی تاکاهاشی گفت: «یافته های ما می تواند از محققان در مورد پاسخ های تنش محیطی در گیاهان و بررسی چگونگی تعامل مسیرهای مختلف سیگنالینگ در سلولهای گیاهی مفید باشد.توانایی بررسی زمان تعیین شده SnRK2 کیناز حل شده در گیاهان زنده از اهمیت ویژه ای برای درک پاسخهای تنش محیطی سلولهای گیاهی برخوردار است.»

دانشمندان این نانوسنسور را با استفاده از رویکرد راجر تین پروفسور فقید دانشگاه سندیگو ساختند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1070835

وب گردی

وب گردی