برگزاری دوره‌های توانمندسازی برای اعضای هیئت علمی علوم انسانی دانشگاه آزاد

رئیس مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: براساس رسالت معاونت علوم انسانی و هنر در راستای تعالی علوم انسانی بر پایه سه شاخص روزآمدی، بومی سازی و حکمی سازی، دوره‌های آموزشی برای اعضای هیئت علمی علوم انسانی و هنراز 31 خردادماه برگزارخواهد شد.

حجت الاسلام حسن خیری رئیس مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگارگروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره برنامه‌های برنامه این مرکز در حوزه توانمندسازی استادان اظهارکرد: براساس رسالت معاونت علوم انسانی و هنر در راستای تعالی علوم انسانی بر پایه سه شاخص روزآمدی، بومی سازی و حکمی سازی، دوره‌های آموزشی برای اعضای هیئت علمی علوم انسانی و هنر برگزار خواهد شد.

وی افزود: اولین دوره از تاریخ 31 خردادماه برای اعضای هیئت علمی و هیئت اندیشه ورز کشوری، تحت عنوان «دوره حکمی سازی علوم انسانی و هنر» برگزارخواهد شد؛ در این دوره به طور خاص و ویژه، به موضوع حکمی سازی در 60 ساعت پرداخته می‌شود. هدف اصلی این دوره، تولید گفتمان حکمی سازی علوم انسانی، آشنایی با چیستی، روش شناسی و کارکردهای حکمی سازی، آشنایی با مبانی معرفت شناسی و ارزش شناختی، انسانی شناختی و دین شناختی علوم انسانی است. مباحث این دوره در 6 جلسه، توسط عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد ارائه خواهد شد.

خیری ادامه داد: موضوع دیگری که در این دوره ارائه خواهد شد، بنیان‌های جامع پردازی حکمی سازی است که به خواستگاه ارزش‌های اخلاقی و حقوق، مناسبات اجتماعی، هویت اجتماعی، زیست جهان و نظام اجتماعی، جامعه در نظام اجتماعی و فقه در نظام اجتماعی به مدت 6 جلسه با ارائه مطالبی از سوی بنده پرداخته خواهد شد.

رئیس مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: مبحث دیگر این دوره، مبانی معرفت شناختی حکمی سازی است که با ارائه مطالبی توسط مهدی حسین زاده به این موضوع پرداخته خواهد شد. در این دوره به مباحث مختلفی از جمله عقلانیت معرفت، گسترش پذیری معرفت‌های یقینی، امکان دست یابی به واقعیت پدیده‌ها، آموزه معرفت حضوری، تقسیمات علم حضوری، معرفت علم حصولی و مفاهیم حقیقی و غیرحقیقی تصورات و مفاهیم بدیهی و نظری معرفت شناختی در قالب 6 جلسه پرداخته می‌شود.

وی گفت: مبانی انسان شناختی حکمی نیز از دیگر موضوعات این دوره آموزشی خواهد بود که در 6 جلسه از سوی مهدی آشوری ارائه می‌شود. رئوس مباحث ارائه شده در این 6 جلسه شامل سطوح تاثیری گذاری مبانی انسان شناختی در نظریه عمل اجتماعی، اصول و کلان نظریه‌های انسان شناسی نو صدرایی، رویکردهای کاربست‌ مبانی انسان شناختی در علوم انسانی، ماهیت انسان و شاکله و صفات شخصیتی در مبانی علوم رفتاری حکمی، گرایش‌های فطری و واقعیت‌های اعتباری در شکل گیری جوامع و اصول ایدئولوژی‌های اجتماعی در تدوین علوم اجتماعی حکمی می‌شود.

خیری مبانی دین شناختی علوم انسانی را از دیگر مباحث این دوره آموزشی دانست و بیان کرد: این موضوع نیز توسط عبدالله محمدی ارائه خواهد شد؛ رئوس مباحث ارائه عبارت است از مروری بر رویکرد الهیاتی علم در قرون وسطا و دوران مدرن، نگرش خداشناسانه به علوم انسانی، دین به مسابح هدایت گر تشریعی انسان و علوم انسانی، قلمرو دین و علوم انسانی، نگرش امام و نبی به علوم انسانی و نگرش به معاد و علوم انسانی.

رئیس مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: مباحث این دوره به صورت عمومی برای تمامی رشته‌های علوم انسانی و هنر ارائه خواهد شد؛در پایان دوره نیز به تمامی شرکت کنندگان گواهینامه‌ای ارائه خواهد می‌شود که برای ارتقای استادان مفید خواهد بود. در فصل تابستان نیز برای هریک از رشته‌ها و گروه‌ها، برنامه‌های خاصی را در راستای تعالی علوم انسانی تدوین کرده‌ایم که به صورت مجزا اطلاع رسانی خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1070842

وب گردی

وب گردی