پرداخت تسهیلات دو هزار میلیاردی تومان بانکی به شرکت های دانش بنیان

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: سال گذشته اقدامات خوبی در تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان برای تولید محصول انجام شد که این رویه در سال جهش تولید، تشدید شده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، علی وحدت، در دیدار مدیر عامل و اعضای هیات مدیره بانک آینده که در محل صندوق برگزار شد عملکرد بانک آینده را از نگاه شرکت‌های دانش بنیان مفید ارزیابی کرد و گفت: شرکت‌ها از عملکرد بانک آینده در تامین مالی بسیار راضی هستند و در مواردی تمام فعالیت‌های بانکی شرکت خود را به بانک آینده منتقل کرده‌اند. امیدواریم با تدبیر بانک این روند ادامه پیدا کند. بر این اساس پیشنهاد می‌کنم که یک شاخص نوآوری را به فعالیت‌های بانک در این عرصه اختصاص دهید.
وی در مورد عملکرد صندوق نوآوری و شکوفایی در ارائه خدمات به شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: سال گذشته اقدامات خوبی در تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان برای تولید محصول انجام شد که این رویه در مدت کوتاه سال جاری تشدید شده است، به طوری که در زمینه ارائه تسهیلات بانکی سال گذشته نزدیک به دو هزار میلیارد تومان از طریق سیستم بانکی به شرکت‌های دانش بنیان تسهیلات پرداخت کردیم که سهم بانک آینده از این میزان 35.2 درصد بوده است.
وحدت در مورد ادامه همکاری‌های صندوق نوآوری و شکوفایی با سیستم بانکی کشور خاطرنشان کرد: برای تزریق منابع مالی جدید به بانک آینده آمادگی داریم. همانطور که می‌دانید تسهیلات شرکت‌های کوچک که نمی‌توانند مستندات مورد تقاضای بانک‌ها را تامین کنند از مسیرهای دیگری چون صندوق‌های پژوهش و فناوری در استان‌های کشور پرداخت می‌کنیم اما برای ارائه تسهیلات سرمایه در گردش به شرکت‌های بزرگ از کمک بانک‌ها استفاده می‌شود.
وی افزود: ما انتظار نداریم که بانک‌ها خارج از ضوابط و مقررات خود اقدامی‌انجام دهند و از بانک کار خیریه هم نمی‌خواهیم؛ اما تمرکز بیشتر در این حوزه را پیشنهاد می‌کنیم. با وجود اینکه وثیقه‌های دریافت شده نسبت به سیستم بانکی سخت‌گیرانه نیست در حال حاضر میزان معوقات شرکت‌های دانش بنیان زیر 6 درصد است بنابراین بانک‌ها به راحتی می‌توانند در این حوزه فعالیت کنند.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اقدامات گسترده در زمینه تولید اقلام کاربردی برای مقابله با ویروس کرونا به عملکرد صندوق نوآوری در این زمینه اشاره کرد و گفت: صندوق نوآوری در دوره کرونا تعطیلی نداشت و برای اختصاص تسهیلات، شبانه‌روزی فعالیت کرد و توانستیم به بیش از 70 طرح مهم کشور از ونتیلاتور و تجهیزات پزشکی گرفته تا کیت تشخیص کرونا و اقلام دیگر تسهیلاتی برای تولید بیشتر ارائه کنیم.
وی ادامه داد: تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان در این عرصه متوقف نشده است و بعد از ارائه تسهیلات برای تولید اقلام مرتبط، در فاز بعدی به شرکت‌هایی که در این عرصه دچار آسیب شده بودند نیز کمک کردیم تا از این مرحله عبور کنند.
وحدت در پایان بر تمرکز کشور بر حوزه دانش بنیان تاکید کرد و گفت: کشور بر توسعه اقتصاد دانش بنیان تاکید دارد و حوزه دانش بنیان، حوزه آینده در جهان است بنابراین حرکت در این مسیر اجتناب‌ناپذیر است. در حال حاضر سرویس‌هایی از طریق شرکت‌های دانش بنیان به جامعه داده می‌شود که مشابه آن در کشورهای دیگر وجود ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1070860

وب گردی

وب گردی