توصیه‌های معمار کبیر انقلاب به دانش‌آموزان

بنیان‌گذار انقلاب اسلامی در پیام‌های متعدد از دانش‌آموزان خواست که در تحصیل علوم جدى و در اخلاق و اعمال خود کوشا بوده و به وظایف اسلامی خود که انسان‌ها را می‌‏‌سازد، عمل کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، 31 سال از فوت بزرگ مردی می گذرد که انقلاب اسلامی را در ایران پایه‌ریزی کرد، بزرگ مردی که سخنانش حتی در جامعه امروز نیز چراغ راه ماست، می‌توان براساس نظرات و رهنمودهای ایشان در زمینه‌های مختلف برنامه ریزی و مشکلات جامعه را حل کرد.

ایسکانیوز بازتابی از توصیه‌های امام خمینی(ره) به دانش‌آموزان را در گزارش زیر آورده که مشروح آن به شرح زیر است:

در تحصیل علوم جدى و کوشا و در اخلاق، اعمال و کردار نیک کوشش کنید

حضرت امام خمینی(ره) در اسفندماه سال 1360 در پاسخ به نامه دانش آموزان دبستان سلمان فارسی از دانش‌آموزان خواستند در تحصیل علوم جدی و کوشا باشند. در این نامه آمده است: «امیدوارم خداوند تعالى به شما عزیزان که امروز کودکانى صاف‌دل و با محبت مى‌باشید توفیق در تحصیل و اخلاق کریمه و تهذیب نفس مرحمت فرماید که در آتیه ان شاء الله تعالى خدمتگزارانى براى اسلام و کشور و ملت خود باشید و از شرّ کجروانى که مى‌خواهند شما را به کج‌روى کشانند محفوظ باشید. هر چه مى‌‏توانید در تحصیل علوم جدى و کوشا و در اخلاق و اعمال و کردار نیک کوشش کنید که براى آتیه میهن‌تان افتخارآفرین باشید. و در احترام به پدران و مادران و معلمان که پدران معنوى و فرهنگى شما هستند فروگذار نکنید و از اسلام و جمهورى اسلامى حمایت و پشتیبانى نمایید. خداوند متعال پشت و پناه همگان باشد.»

به وظایف اسلامی که انسان‌ها را می‏‌سازد، عمل کنید

بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ایران در آذرماه 1361 در پاسخ به نامه دانش‌آموزان مدرسه فاطمیه از دانش‌آموزان خواستند که علاوه بر درس خواندن، به وظایف اسلامی و انسان‌ساز خود عمل کنند. در این نامه آمده است: «فرزندان عزیزم! نامه محبت‏ آمیز شما را قرائت کردم. کاش شما عزیزان مرا نصیحت می‏‌کردید که محتاج آنم. امید است با نشاط و خرمی درس هایتان را خوب بخوانید و در همان حال، به وظایف اسلامی که انسان‌ها را می‏‌سازد، عمل کنید و اخلاق خود را نیکو کنید و اطاعت و خدمت پدران و مادرانتان را غنیمت شمارید و آنها را از خود راضی کنید و به معلم هایتان احترام زیاد بگذارید. سعی کنید برای اسلام و جمهوری اسلامی و کشورتان مفید باشید. از خداوند تعالی، سلامت و سعادت و ترقی در علم و عمل برای شما نور چشمان آرزو می‌‏کنم.»

معلمان به فرهنگ غنی ایران اسلامی تکیه کنند

امام خمینی(ره) در پیامی به مناسبت آغاز سال تحصیلی 1361 بر رسیدن به استقلال فرهنگی تاکید کرده و فرمودند: ایران امروز دیگر تحمل افکار غربزده و شرقزده مشتی خائن را ندارد. در این پیام خطاب به متصدیان امور تربیتی و دانش آموزان و دانشجویان آمده است: ««باید سعی شود متصدیان امور تربیتی از مرتبه ابتدایی تا آخر از اشخاص صالح و متعهد و معتقد به جمهوری اسلامی انتخاب شوند؛ افرادی که هیچ گونه گرایش به مکتبهای انحرافی شرق و غرب نداشته باشند. دانش آموزان عزیز با کمال دقت و بیطرفی اعمال و کردار دبیران و معلمین را زیر نظر بگیرند؛ که اگر خدای نکرده در یکی از آنان انحرافی ببینند بلافاصله به مقامات مسئول گزارش نمایند. و خود دبیران و معلمین با هشیاری مواظب همکاران خود باشند تا اگر بعضی از آنان خواستند افکار انحرافی خود را در خلال تدریس به فرزندان میهن اسلامی مان القا کنند، از آنان جلوگیری نمایند؛ و در صورتی که فایده ای نبخشید با قاطعیت، مطلب را با مسئولان در میان بگذارند. ایران امروز دیگر تحمل افکار غربزده و شرقزده مشتی خائن را ندارد. ما باید با تمام وجود به استقلال فرهنگی برسیم؛ که استقلال فرهنگی پایه و اساس کشوری آزاد و مستقل است. استادان عزیز باید خود این اعتقاد را بیابند که تنها فرهنگ ایران اسلامی است که نجاتبخش کشور و ملت ما می باشد. معلمان عزیز خود بهتر می دانند که فرهنگ استعماری در زمان این پسر و پدر چه به روز این کشور و ملت آورده است. به فرهنگ غنی ایران اسلامی تکیه کنید و مطمئن باشید که پیروزی از آن شماست. فرزندان عزیزتان را در سر کلاسها به صورتی تربیت نمایید که وقتی فارغ التحصیل می شوند جوانان برومندی تحویل جامعه گردند، که با تمام وجود معتقد باشند که آنچه بدبختی داشتند از ابرقدرتهای شرق و غرب و شرقزدگی و غربزدگی است.»

زندگی در دنیای امروز، زندگی در مدرسه اراده است

معمار کبیر انقلاب در شهریور 1367 از دانش‌آموزان خواستند با اراده و عزم راسخ خود به طرف علم و عمل و کسب دانش و بینش حرکت کنند. در بخشی از پیام امام خطاب به سرپرست وقت بنیاد شهید انقلاب اسلامی در تقدیر از دانش آموزان ممتاز شاهد آمده است:« زندگی در دنیای امروز زندگی در مدرسه اراده است؛ و سعادت و شقاوت هر انسانی به ارادۀ همان انسان رقم می‏خورد. اگر بخواهید عزیز و سربلند باشید، باید از سرمایه‏‌های عمر و استعدادهای جوانی استفاده کنید. با اراده و عزم راسخ خود به طرف علم و عمل و کسب دانش و بینش حرکت نمایید، که زندگی زیر چتر علم و آگاهی آنقدر شیرین و انس با کتاب و قلم و اندوخته‏‌ها آنقدر خاطره‌‏آفرین و پایدار است که همه تلخی‌ها و ناکامی‌های دیگر را از یاد می‏برد. بشریت با همه پیشرفتهایش در علوم و فنون هنوز در گهواره طفولیت دانش است، و تا رسیدن به بلوغ کامل راه طولانی در پیش است. امیدوارم ملتهای اسلامی و ملت بزرگ ایران با یک تحرک فرهنگی گسترده بتوانند مسلمانان را از فقر و تنگنای علمی درآورند. توصیۀ اکید من به همۀ دست‏اندرکاران و مسئولین کشور این است که بیشتر از گذشته به امور فرهنگی این عزیزان توجه نمایند. امیدوارم خداوند عطش علم‏‌آموزی را در آنان زیاد، و سینه‌‏هاشان را دریای معارف خود گرداند، و تعهد عمل را به آنان کرامت نماید‏.»

انتهای پیام/

کد خبر: 1070864

وب گردی

وب گردی