کشف راهی جدید برای درمان سرطان سینه

دانشمندان ژن عامل گسترش سرطان سینه را کشف کردند.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه تولان ژنی را شناسایی کردند که باعث رشد سریع سرطان سینه می شود. آنها همچنین راهی برای خاموش کردن آن و جلوگیری از وقوع سرطان کشف کرده اند.

نتایج مطالعه حیوانات چنان قانع کننده بوده است که این تیم در حال حاضر بر روی تصویب آن توسط سازمان غذا وداروی آمریکا برای شروع کارآزمایی بالینی تلاش می کند و جزئیاتی از این تحقیق در مجله Science Reports منتشر شده است.

این تیم به سرپرستی دکتر رضا ایزدپناه نقش دو ژن را در ایجاد سرطان سینه سه گانه منفی(TNBC) بررسی کردند. این نوع سرطان به عنوان مهاجم ترین سرطانهای سینه در نظر گرفته می شود.

تیم ایزدان پناه به طور خاص مهار کننده ژن TRAF3IP2 را برای سرکوب رشد و گسترش متاستاز TNBC در مدلهای موش شناسایی کرد.

تیمهای تحقیقاتی در مطالعات موازی با جستجوی ژنهای TRAF3IP2 و Rab27a ، که در ترشح مواد تاثیرگذار ایجاد تومور نقش دارند را بررسی و به دنبال متوقف کردن آن ها بودند.سرکوب بیان هر دو ژن منجر به کاهش رشد تومور و شیوع سرطان به اندامهای دیگر می شود.

ایزدپناه اعلام کرد هنگامی که Rab27a خاموش شد، تومور رشد نمی کند اما همچنان تعداد کمی از سلول های سرطانی در سایر قسمت های بدن پخش می شود.

با این حال دانشمندان هنگامی که ژن TRAF3IP2 خاموش شد برای مدت یک سال پس از درمان، هیچ گسترش (معروف به متاستاز یا میکرومتاستاز) سلولهای توموری اصلی پیدا نکردند. حتی مهار ژن TRAF3IP2 نه تنها رشد تومورهای آینده را متوقف کرد بلکه باعث کاهش تومورهای موجود در سطوح غیر قابل کشف شد.

محققان اعلام کردند که یافته ها نشان می دهد که هر دو ژن در رشد سرطان سینه و متاستاز نقش دارند، در حالی که هدف قرار دادن Rab27a پیشرفت رشد تومور را به تأخیر می اندازد، اما نمی تواند تاثیری در گسترش مقادیر کمی از سلولهای سرطانی یا میکرومتاستاز داشته باشد.

در مقابل، هدف قرار دادن TRAF3IP2 رشد و گسترش تومور را سرکوب می کند و دخالت در آن تومورهای از پیش تشکیل شده را منقبض و از شیوع اضافی جلوگیری می کند. این کشف هیجان انگیز نشان داد که TRAF3IP2 می تواند به عنوان یک هدف درمانی جدید در معالجه سرطان سینه نقش داشته باشد.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که این کشف نتیجه تلاش کاملاً مشترک بین محققان علوم پایه و پزشکان است. بیزانی چاندراسکر از دانشگاه میسوری به تلاشهای تحقیقاتی تولان پیوست و دریافت که هدف قرار دادن TRAF3IP2 می تواند شیوع گلیوبلاستوما(سرطان کشنده مغز با گزینه های محدود درمانی) را متوقف کند. این تیم اکنون در تلاش است تا تأییدیه سازمان غذا و دارو را بگیرد و امیدوار است که به زودی آزمایش های بالینی را آغاز کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1070915

وب گردی

وب گردی