نگاه حضرت امام به حوزه علم، عمیق و پیشقراولانه بود/ برای رسیدن به منظومه فکری امام نیازمند اجرای سند تحول دانشگاه اسلامی هستیم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: یکی از عوامل پیشرفت علم در کشورمان، پیوستگی عمیق نگاه حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری است که به حوزه علم، نگاهی بسیار عمیق و پیشقراولانه داشته و دارند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی با حضور در برنامه عقل سرخ شبکه افق به بیان خاطرات خود از ۱۴ خردادماه سال ۱۳۶۸ پرداخت.

وی در تشریح جریان شکل‌گیری انقلاب اسلامی اظهار کرد: سال ۴۲ تا ۵۷ جریان تربیت انسان‌ها بود حتی جنگ میز بر مبنای تربیت پیش رفت، تربیت غیورمردانی که قبل از وجود نداشت همین موجب شد تا اتفاقات جور دیگری رقم بخورد، حضرت امام(ره) وقتی دانشگاه را کارخانه آدم سازی تعریف کردند، این موضوع می‌بایست در دانشگاه میز جریان پیدا می‌کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: آنچه امروز به عنوان یکی از عوامل پیشرفت علم در کشور ما وجود دارد این پیوستگی عمیق همین جریان و نگاه حضرت امام(ره) و حضرت آقاست که در حوزه علم بسیار عمیق و بسیار پیشقراولانه نگاه می‌کنند.

دکتر طهرانچی در بیان واقعیت موجود در دانشگاه خاطر نشان کرد: منتهی واقعیت در عمل، ما مجریان صحنه تعلیم و تربیت، ما مجریان صحنه آموزش‌وپرورش، صحنه دانشگاه، به آن تربیت آن‌چنانی که بایست نگاه می‌شد نگاه نکردیم. یعنی دو جریان هنوز در جریان دانشگاهی ما کار می‌کنند. یک جریانی که قوی هم دارد عمل می‌کند، هنوز دانشگاه را به عنوان نهاد برآمده از مدرنیته می‌شمارد.

وی در ادامه بیان کرد: این دو جریان انقلاب و جریانی که نگاهش به دانشگاه نگاه مخالف پروری، ضد دین پروری می‌بیند. یعنی وقتی می‌خواهند بحث تربیتی کنند می‌گویند بحث فرهنگی و اجتماعی، از استفاده کردن از لغت «تربیت» حتی ابا می‌کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: چرا با این نگاه به مشکل خوردیم. با دوستان آموزش و پرورش یک جلسه‌ای بعد از کرونا بود، من آنجا یک مثالی زدم، گفتم قرآن شریف یک حکایتی می‌کند، می‌گویند انسان در دریا وقتی تلاطم می‌زند،‌ مخلصین له الدین خدا را مخلصانه می‌خواهد. حالا شما آموزش و پرورش ما و دانشگاهی‌ها، وقتی این کرونا به وجود آمد، خالصانه آن چیزی که تهِ ذهن‌مان بود گفتیم. فقط دغدغه آموزش را داشتیم؛ این «تربیته» گم شده است.

دکتر طهرانچی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا در بحث علوم انسانی که مورد تاکید حضرت آقا هم هست دانشگاه‌ها آنگونه که باید اقدام نکردند، تصریح کرد: من دو جمله را می‌گذارم کنار هم. حضرت امام(ره)‌ می‌فرمایند دانشگاه کارخانه آدم‌سازی است، حضرت آقا می‌فرمایند تربیت قوّه عاقله کشور. بعد آنجا حضرت آقا می‌فرماید ما یک سیروریت دائمی و تحول لازم داریم.

وی ادامه داد: واقعیت این است که در صحنه عمل، خب پیشرفت بوده، محصولات خوبی دانشگاه‌ها و جوانان داشته‌اند ولی نظام دانشگاهی ما، نظام آموزش و پرورش ما گرفتار معیشتش و نانش و اداره‌اش شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: از طرح‌های این سیروریت دائمی تربیت‌کننده تحول‌زایی که به کارخانه آدم‌سازی یا نهاد تربیت قوّه عاقله کشور، را ببینید، حضرت امام(ره) ستاد انقلاب فرهنگی را می‌پذیرند، تعطیل شدن دانشگاه را می‌پذیرند، شورای عالی انقلاب فرهنگی را بعدش تشکیل می‌شود در نهادهای قانونی کشور ظهور و بروز پیدا می‌کند ولی آنچه که باید در عمل، ما در سطح عالی، سند دانشگاه اسلامی داریم، سند تحول آموزش و پرورش داریم، نقشه جامع علمی کشور داریم، همه اینها وقتی که شما جمع می‌کنید، می‌بینید در سند دانشگاه اسلامی، فرمایشات حضرت امام(ره) در منظومه فکری حضرت امام(ره) هم هست، در منظومه فکری حضرت آقا هم هست؛ ولی اینها به پایین نفوذ نمی‌کند، آن پایین هنوز کارکردهایش، کارکردهای ارتباط گرای دانشگاه غرب است.

دکتر طهرانچی همچنین تصریح کرد: باید با تفکر جهادی انقلابی و گسترش فضای انقلابی بتوانیم سند دانشگاه اسلامی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را در این دو نظام اجرا کنیم که به آن منظومه حضرت فکری حضرت امام(ره) و حضرت آقا برسیم.

وی در پایان گفت: نعمت‌هایی را خدا به ما داده که شکرش آنها را افزون می‌کند. نعمت ولایت، نعمت حضرت امام(ره) و نعمت زیستن در زمان حضرت امام(ره) و حضرت آقا نعمتی است که مردم ما بایستی خیلی به آن توجه کنند. این روزها اتفاقاتی که در دنیای غرب دارد می‌افتد و آن روح نژادپرستی اینها را ما می‌بینیم، حاکمیت زمامداری عادل برای ما رحمتی بزرگ است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1070940

وب گردی

وب گردی