وقت شناسی و رهبری به موقع در حادثه ۱۵ خرداد دلیل پیروزی انقلاب اسلامی است

امام جمعه شاهرود در جلسه حضوری و مجازی بزرگداشت رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی و شهدای ۱۵ خرداد خطاب به اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود و مخاطبین در فضای مجازی گفت: وقت شناسی و اقدام به هنگام بنیانگذار انقلاب اسلامی در حادثه ۱۵ خرداد از دلایل پیروزی انقلاب اسلامی است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از شاهرود، در جلسه ای که به مناسبت بزرگداشت رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران و شهدای ۱۵ خرداد در مسجدالنبی(ص) دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود و با حفظ فاصله اجتماعی برگزار شد امام جمعه شاهرود به تحلیل و مقایسه قیام های مذهبی پرداخت و خاطر نشان کرد: زمان سنجی مقوله مهمی در حرکت ها و تأثیرگذاری آنهاست و معمولا اگر در هنگام حادثه، به موقع اقدام شود نتیجه می دهد در غیر اینصورت نتیجه ای در بر نخواهد داشت.

حجت الاسلام عباس امینی سخنان خود را با مقایسه شهدای واقعه عاشورا و واقعه توابین آغاز کرد و گفت: در مقایسه حادثه عاشورا و حادثه توابین یک تفاوت بسیار مهم و کلیدی وجود داشت. شهدای حادثه عاشورا به موقع اقدام کردند، در آنجا ماندند، استقامت کردند و نتیجه گرفتند. اما در قیام توابین به رهبری پیرمردی به نام سلیمان بن صرد خزاعی، اگرچه عده ای قیام کردند و شهید هم شدند اما به موقع اقدام نکردند و آن اثر گذاری را هم نداشتند. درسی که از این دو حادثه می توان گرفت اینست که اگرچه سلیمان بن صرد خزاعی و حبیب بن مظاهر هر دو در راه خدا کشته شدند اما سلیمان هیچگاه جایگاه حبیب بن مظاهر را نخواهد داشت چون به موقع و هنگامی که امام حسین(ع) و نماینده امام در کوفه"مسلم بن عقیل" کمک خواستند اقدام نکرد.

امام جمعه شاهرود با نتیجه گیری از این واقعه و بسط آن به عصر ما ابراز کرد: شهدای ۱۵ خرداد هم که در آن زمان پشت امام را خالی نکردند و کفن پوشیدند و به خیابان ها آمدند به موقع اقدام کردند و نامشان در تاریخ ماندگار شد. کار آنها ۱۵ سال بعد به نتیجه رسید و انقلاب پیروز شد. لذا شهدای ۱۵ خرداد به گردن انقلاب و به گردن ما حق دارند و امام هم همواره نسبت به این قیام حس داشت و چه خوبست هنرمندان ما در این خصوص همچنان کار کنند و دست به قلم باشند تا بتوانند بیشتر این حادثه را به نسل آینده معرفی کنند.

وی در مورد زمان سنجی و زمان شناسی بنیانگذار انقلاب اسلامی گفت: امام هم در اقدامی به موقع و بجا رهبری این انقلاب را به دست گرفت. ایشان اقدام نرم افزاری این قیام را از سال ۱۳۳۲ شروع کردند. اما در سال ۱۳۴۲ قیام علیه رژیم پهلوی را علنی کرد. در آن هنگام در ملاقاتی که امام با آقای عسگراولادی داشتند خطاب به او فرمودند که شما نسبت به این انقلاب هیچ وظیفه ای ندارید اما من ۳ وظیفه مهم دارم: ۱-سرنگونی حکومت پهلوی ۲-تشکیل حکومت اسلامی ۳-زمینه سازی برای ظهور امام زمان(عج). امام برای رسیدن به این ۳ وظیفه به موقع اقدام کرد و وقتیکه خیلی از افراد می گفتند که دیگر هیچ فایده ای ندارد و هیچ اثری ندارد امام در راه رسیدن به اهدافی که ترسیم کرده بود هیچگاه کوتاه نیامد.

امام جمعه شاهرود در این مراسم که به صورت زنده از طریق صفحه اینستاگرامی 30shabnorani در فضای مجازی و حضوری برگزار شد در خصوص هزینه هایی که برای این قیام پرداخته شد خاطر نشان کرد: شهدای ۱۵ خرداد به گردن ما و این انقلاب حق دارند و جان خود را داده اند. در واقع دینداری در طول تاریخ هزینه داشته است و اگر کسی فکر کند دینداری بدون هزینه است در اشتباه است. امام هم در این راه هزینه های زیادی داده است. از جمله تبعید به کشورهای مختلف، خوردن سیلی، تهدید به قتل، جلوگیری از ورود به کشور. اما خداوند وعده داده است: "تتنزل علیکم الملائکه الا تخافو ولا تحزنو" خداوند یک آرامشی نصیب شهیدان و نصیب اهل استقامت می­کند. این آرامش به مرزی می رسد که وقتی خبرنگار در داخل هواپیما از او سوال می کند الان چه حسی دارید؛ می گوید هیچ حسی. درحالیکه هر کسی از وطن پرستان یا اشخاص دیگر باشد که بعد از ۱۵ سال به وطن خود در حال برگشت باشد سراسر حس است. اما انسانی که دل به خدا دارد دنبال این چیزها نیست و فرمود من هیچ حسی ندارم. فرمود اگر من را راه ندهند و همواره در فرودگاه ها در حرکت باشم و یا در جایی ثابت قرار داشته باشم هیچ فرقی نمی کند. من کارم را انجام خواهم داد.

حجت الاسلام امینی با اشاره به وقایع مختلف ابتدای انقلاب از جمله شهادت شهید بهشتی و یارانش، فتح خرمشهر و وقایعی از این قبیل تاکید کرد: امام راحل در هنگام مواجهه با این حوادث کاملا آرام بود چون به وعده خدا ایمان داشت. در عین حال رهبری اقدام به هنگام را در حادثه ۱۵ خرداد و انقلاب، او انجام داد و همین از دلایل پیروزی انقلاب اسلامی است. یک آدم وقتی با خدا معامله کند خدا هم جوابش را خواهد داد، در ده سال اول انقلاب با اینکه ۸ سال در جنگ بودیم و افراد و شخصیت های زیادی را از دست دادیم و با اینکه بعد حدودا ۱۰ ماه از قبول قطعنامه ایشان به رحمت خدا رفتند، تشییع جنازه با آن عظمت و شکوه غیر قابل تصور خیلیها بود. ۱۲ بهمن ۵۷ با آن استقبال باشکوه و در ۱۴ خرداد ۶۸ باز هم آن تشییع جنازه عظیم وعده ای بوده که خداوند به کسانی می­دهد که با خدا معامله می­کنند. همانند شهید سلیمانی در این عصر. با اینکه خیلی از مردم حتی یکبار هم از نزدیک با شهید سلیمانی مواجه نشده بودند ولی در دو کشور چنان تشییع جنازه باشکوهی برایشان رقم زدند که در تاریخ بی سابقه بود.

در این مراسم که هم به صورت حضوری و هم به صورت مجازی به صورت زنده از طریق صفحه اینستاگرامی 30shabnorani پخش می شد پس از سخنان امام جمعه شاهرود در مسجد النبی(ص) دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود و در جمع اساتید و کارکنان این واحد دانشگاهی کربلایی علی اکبر نظری به مداحی و مرثیه سرایی پرداخت و یاد و خاطره شهدای ۱۵ خرداد و بنیانگذار انقلاب اسلامی را گرامی داشت.

انتهای پیام /

کد خبر: 1070959

وب گردی

وب گردی