دستیابی به فناوری چاپ سه بعدی زیستی در کشور/ نیاز بازار 360 میلیاردی به چاپگرهای زیستی

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان از از طراحی و ساخت تجهیزات مهندسی بافت و پزشکی بازساختی در کشور خبر داد و گفت: هدف ما این است که بتوانیم بافت‌های زنده یا ارگان‌ها و اندام‌های زنده را که فرد بر اثر بیماری از دست می‌دهد را توسط دستگاه پرینتر سه بعدی بسازیم.

مجید حاجی حسینعلی مدیر عامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با بیان اینکه این شرکت دانش‌بنیان از سال ۹۵ فعالیت خود را درحوزه فناوری چاپ سه بعدی زیستی( چاپگرهای زیستی یا بایو پرینترها) آغاز کرده است،اظهار کرد: این شرکت با توجه به نیاز متخصصان حوزه مهندسی بافت و با اتکا به تجربه اعضای خود که همگی از نخبگان برتر کشور هستند، علاوه بر ارائه انواع چاپگر سه بعدی زیستی با فناوری بالا، اقدام به ارائه انواع جوهرهای زیستی، رده‌های مختلف بافتی با استفاده از این فناوری و سایر محصولات جانبی کرده است.

وی تصریح کرد: هدف ما این است که بتوانیم بافت‌های زنده یا ارگان‌ها و اندام‌های زنده را که فرد بر اثر بیماری از دست می‌دهد را توسط دستگاه پرینتر سه بعدی بسازیم.

حاجی حسینعلی با اشاره به اینکه این دستگاه در داخل کشور حتی به صورت وارداتی نیز وارد کشور نشده است، گفت: این شرکت دانش‌بنیان توانست با اتکا به توانمندی داخلی و متخصصان این دستگاه را در کشور تولید و بومی‌سازی کند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان افزود: بعد از طراحی و ساخت تجهیزات مهندسی بافت و پزشکی بازساختی ما اولین سفارش را در سال ۹۷ از دانشگاه علوم پزشکی تهران داشتیم تا جاییکه دستگاه را به صورت تجاری عرضه کردیم. در حال حاضر اکثر دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و بیمارستانی از دستگاه‌های تولیدی این شرکت استفاده می‌کنند. هدفشان این است که بافت‌های مختلف را به کمک این دستگاه بسازند.

حاجی حسینعلی ادامه داد: یکی از کاربردهای فناوری چاپ زیستی سه­ بعدی طراحی گرافت‌های استخوانی مختص بیمار است که به تازگی توجه زیادی از محققان و پزشکان را به خود جلب کرده است. این درحالی است که مدیریت و درمان مشکلات و آسیب‌های استخوانی با استفاده از روش‌های مرسوم کند، پر هزینه و دارای پیچیدگی‌های فراوانی است. توسعه فناوری­ های جایگزین مانند چاپ زیستی سه ­بعدی به منظور ایجاد گرافت­ های استخوانی می­تواند به درمان بسیاری از بیماران دارای مشکلات استخوانی مخصوصا در ناحیه فک و صورت کمک کند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان اظهار کرد: جوهرهای زیستی مورد استفاده در فناوری چاپ سه ­بعدی باید به گونه ­ای طراحی شوند که به هنگام عبور از نازل دارای حالت مایع مانند باشند و به محض خروج و جاگذاری به حالت جامد در آیند. بنابراین این مواد علاوه بر حمایت سلول‌ها قبل و بعد از چاپ، باید دارای خواص فیزیکی منحصر به فردی باشند. این در حالی است که بسیاری از جوهرهای توسعه یافته دارای نواقصی چه از جهت بیولوژیکی و چه از جهت ساختاری هستند.

وی ادامه داد: این دستگاه جز صنایع های‌تک است و به خدمات پس از فروش گسترده‌ای نیاز دارد و تکنولوژی آن مدام در حال تغییر است نمونه آلمانی قرار بود وارد کشور شود اما قیمت آن حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار دلار بود و با توجه به اینکه کمپانی سازنده خدمات پس از فروش به کشور نمی‌داد امکان ورودش فراهم نشد.

حاجی حسینعلی تصریح کرد: تکنولوژی در کشور وجود نداشت تنها کارهای محدود دانشگاهی به صورت ساده آزمایشگاهی بود اما با تلاش محققان کشور توانستیم به علم این صنعت دست پیدا کنیم تا جاییکه اکثر محققان و دانشمندان ما در خارج از کشور مثل دانشگاه هاروارد در این عرصه فعالیت می‌کنند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: با شیوع ویروس کرونا، فعالیت روزمره جوامع به طرز محسوسی دچار اختلال و آشفتگی شده است. از این رو تلاش بسیاری از موسسات تحقیقاتی در دنیا به مبارزه بر علیه شیوع ویروس متمرکز شده به گونه‌ای که از چاپگرهای زیستی برای تشخیص ویروس از جمله کرونا نیز استفاده می‌کنند در کشور آمریکا از چاپگرهای زیستی برای تشخیص ویروس کرونا در بافت‌های ریه بهره گرفتند؛ اما در کشور ما هنوز پژوهشگرها نتوانستند به این حد برسند که از آن استفاده کنند در حال حاضر با پژوهشگاه رویان همکاری می‌کنیم امیدواریم که بافت‌های بسیار پیچیده را بسازیم.

وی تأکید کرد: در حال حاضر تمرکز اصلی ما بیشتر روی بافت‌های استخوانی و پوست است و درصدد توسعه دانش و فناوری در این عرصه هستیم. همچنین حوزه مواد اولیه چاپ زیستی است که این هم یک خلأ در کشور است افرادی که دستگاه را تولید می‌کنند نمی‌توانند مواد اولیه را تهیه و بسازند.

حاجی حسینعلی نیاز بازار داخلی را چیزی حدود ۳۶۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: اکثر تمرکز ما معطوف به حوزه‌های پژوهشی است از آنجا که بیشتر مراکز دانشگاهی و بیمارستانی به این دستگاه نیاز دارند ما تاکنون توانستیم تنها دو درصد بازار را تامین کنیم.

وی در پایان درباره جهش تولید گفت: شعار سال زمانی محقق می‌شود که قوانین در حوزه تولید دارو و مواد زیستی شفاف شود تا افرادی که در این حوزه کار می‌کنند بتوانند برای فعالیت خود مجوزهای لازم را دریافت کنند. تنها اتفاقی که باعث جهش تولید می‌شود حمایت‌های دولت از این قبیل موارد و نیز شفافیت قوانین است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1070976

وب گردی

وب گردی