مرگ و میر ناشی از سیروز کبدی در کدام جنس کمتر است؟

مطالعه جدید نشان می‌دهد که زنان کمتر در معرض مرگ و میر ناشی از سیروز قرار دارند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، مطالعات قبلی حاکی از آن بود که احتمالاً مرگ و میر سیروز کبدی در زنان بیشتر از مردان است؛ همچنین پیوند کبد کمتری را نیز دریافت می‌کنند.

اما یک مطالعه جامع جدید انجام شده توسط دانشگاه نورث وسترن نشان می دهد که زنان بیشتر از مردان در معرض سیروز کبدی قرار ندارند و این نشان می دهد که این بیماری مزمن کبدی به طور مشابه بر مردان و زنان تأثیر می گذارد.

دانیلا لادنر پژوهشگر و استاد گروه جراحی دانشگاه نورث وسترن گفت: ما می دانستیم که زنان پیوند کبد را به همان میزان در مردان دریافت نمی کنند؛ اما ما نمی دانستیم که آیا سیروز کبدی منجر به مرگ بیشتر در زنان می شود یا خیر.

این مطالعه نشان داد که زنان مبتلا به سیروز مرگ و میر کلی کمتری دارند اما به رغم سرعت پایین پیوند کبد در مقایسه با مردان، علت مرگ و میر ناشی از کبد تفاوت ندارد. این مقاله به تازگی در مجله Hepatology منتشر شده است.

لادنر افزود: زنان و مردان باید به طور مشابه درمان شوند؛ زیرا خطر مرتبط با سیروز آنها یکسان است.

وی خاطرنشان کرد: مطالعات مبتنی بر جمعیت برای درک واقعی خطرات زیر گروه های مختلف در جمعیت بسیار مهم است.

سیروز علت اصلی مرگ و میر بیش از 4 میلیون نفر در ایالات متحده است.

لادنر گفت باید اطمینان حاصل شود که بیماران به طور عادلانه تحت درمان قرار می گیرند. در بسیاری از مناطق به طور فزاینده ای نشان داده می شود که زنان از این امر محروم هستند.

اگرچه الکل عامل اصلی بیماری کبد است؛ اما بیشتر بیماران مبتلا به سیروز، بیماری کبدی مرتبط با الکل ندارند. مهم‌ترین دلایل بیماری کبد در ایالات متحده ناشی از ویروس، هپاتیت C و Steatohepatitis غیر الکلی در ارتباط با چاقی است.

محققان با استفاده از پایگاه داده سوابق الکترونیکی سلامت در شیکاگو گروهی از 20.045 بیمار مبتلا به سیروز را تجزیه و تحلیل کردند.

سیروز کبدی یا بیماری کبد الکلی (Alcoholic liver disease) یا التهاب شدید کبد از نظر آسیب‌شناسی (پاتولوژی) خصوصیات معینی دارد که با طیفی از نمودهای بالینی مشخص همراه است. پارانشیم کبد یک ضایعه مزمن غیرقابل برگشت را نشان می‌دهد.

این ضایعات ناشی از بافت‌مردگی (نکروز) سلول‌های کبدی، کلاپس شبکه حمایتی رتیکولی و بنابراین رسوب بافت همبند، تغییر شکل بستر رگ‌ها و بازسازی ندولی پارانشیم باقی‌مانده کبد هستند. این روند پاتولوژیک یک مسیر نهایی شایع در انواع بسیاری از آسیب‌های کبدی مزمن است. تظاهرات بالینی سیروز به جای اینکه نتیجه علت بیماری کبدی باشند اغلب نشان‌دهنده شدت صدمه کبدی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1071045

وب گردی

وب گردی